סגור

מצגות ורוח וגשם אין

כבכל שנה, הונח לאחרונה, לעיון הציבור הדו״ח השנתי של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. השנה, בשונה משנים קודמות, נחסכו מהציבור חלק מדברי הרהב הריקים, שהופיעו בדו״חות הרשות הקודמים. אלא שגם השנה הנתונים רחוקים מלהצביע על שיפור ועל שינוי משמעותי ונחוץ במאבק כנגד הלבנת ההון ומימון הטרור. שנת 2023 מתאפיינת בירידה חדה בכמות הבקשות, שהתקבלו ברשות מהגופים המורשים לקבל מידע ובעיקר מגופי אכיפה ובטחון, דבר המעיד על רלבנטיות הולכת ופוחתת של הרשות במאבק בפשיעה, בהלבנת ההון ובמימון הטרור. הגידול בכמות כתבות המידע (״פראפרזות״) שהרשות מציגה, בעיקר לטובתה של משטרת ישראל, אינה כוללת נתוני המשך בדבר תיקי חקירה שנפתחו או כתבי אישום שהוגשו, ועל כן מדובר בנתון סתמי, שאין בו ללמד על יעילות ותרומה למאבק. כמחצית מהמידע המתורגם לכתבות מידע ונשלח אל כוחות הבטחון והאכיפה, עוסק על פי הסיכום השנתי, במימון טרור ובארגוני פשיעה, אבל כל אותן מאות כתבות מידע, אינן מצליחות להביא לכתבי אישום והרשעות, או לכל הפחות, הרשות, מטעמיה השונים, נמנעת מלהציג זאת במספרים בסיכום השנתי. הרשות מעידה על עצמה כי בעקבות מלחמת חרבות ברזל היא העמיקה את שיתוף הפעולה עם קהיליית המודיעין וגופי האכיפה והביטחון בנושא המאבק במימון טרור. אבל גם כאן מדובר בפחמימות ריקות, שאין מאחוריהן דבר, להוציא מספר פשיטות ספורדיות על משרדי חלפנות בשטחי הגדה, כתוצאה מיוזמה של כוחות הבטחון.
הרשות המקבילה לה בארה״ב נגמלה זה מכבר מהצורך להכביר במלל רב ומיותר ובחוברות נייר כרום, שאיש אינו קורא. אחת לשנה היא מפרסמת נתונים בקובץ דיגיטלי קצר, אודות חקירות להן העבירה מידע ונוהלו בידי סוכנויות האכיפה הפדרליות. בנוסף השכילה הרשות בארה״ב להוביל שתי יוזמות אל מול סוכנויות אכיפת החוק הרבות בארה״ב, המעלות את קרנה ומשפרות את ביצועיה.
1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 4.7.24 ערן קמין תת-ניצב במשטרת בדימוס
מוסף שבועי 4.7.24 ערן קמין תת-ניצב במשטרת בדימוס
ערן קמין
(צילום: דנה קופל)
הראשונה היא סקר לקוחות רב משתתפים במסגרתו נשאלים לקוחות הרשות בסוכנויות האכיפה השונות אודות איכות הידיעות, תרומתן לחקירה, שיפורים נדרשים בדרכי העברת המידע ובניסוחו ללקוחות הקצה. בסקר משתתפים תובעים, חוקרים, מנהלים ומפקדים, העוסקים בעבירות כלכליות, בעבירות ארגוני פשיעה ובמימון טרור ותשובותיהם משמשות לרשות כלי לשיפור התנהלותה. היוזמה השנייה היא תחרות שנתית נושאת פרסים, בקרב סוכנויות האכיפה ובחסות הרשות, המעודדת דיווח ושימוש מוגבר ביכולותיה של הרשות בחקירות פליליות. יוזמה זאת מחברת בין הרשות לסוכנויות האכיפה, מעודדת אותן להשתמש בכלים הכלכליים, שמעניקה להם הרשות, לדווח על כך ולהגיע לתוצאות איכותיות יותר במאבקן בהלבנת ההון ובמימון הטרור.
יתכן, שמיקומה של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בכפיפות לשר המשפטים ולמנכ״ל משרדו, המתכבדים מסורתית לכתוב את דברם המיותר וברכותיהם העבשות בפתח כל סיכום שנתי, היא הסיבה העיקרית, לחוסר היעילות בפעילותה של הרשות. יתכן, שהדבר נובע מסיבות אחרות, שהיריעה קצרה מלפרטן. בארה״ב הרשות כפופה למשרד האוצר, בנסיבות הקיימות בישראל, לאור זהותו ותיפקודו של שר האוצר, נראה כי החלופה הזאת רצויה פחות. אבל אם שר המשפטים, יתפנה לרגע מעיסוי ליבה ומהנשמתה של המהפכה המשטרית, הוא יגלה כי הרשות מזמנת לו יכולת אמיתית להשפיע על המאבק בפשיעה. בהנחה והוא מעוניין בכך, יותר משהוא מעוניין לפקוד סוכות עבריינים לשעבר, כדאי שינחה את הרשות להיגמל מהצורך הילדותי לקשור לעצמה כתרים ולקושש מחמאות. הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור נדרשת להתבגר ולהתחיל למדוד באומץ ובמקצועיות את ביצועיה, באמצעות מדדים המחוברים לעולם האמיתי, בו הפשיעה הכלכלית זוקפת ראש ועוקפת בקלות רבה את המאמצים הרגולטוריים של הרשות.
ערן קמין, תת ניצב בדימוס, יועץ לחברות ולפרטיים בנושאי ציות וחקירה כלכליים