התחרות והירידה בפעילות היבוא והיצוא פגעה בתוצאות נמל אשדוד
התחרות והירידה בפעילות היבוא והיצוא פגעה בתוצאות נמל אשדוד
התחרות מול הנמלים הפרטיים נותנת את אותותיה: נתח פעילות המכולות של הנמל מכלל השוק בישראל ירדה בתוך שנה מ-46% ל-35%; פעילות יבוא הרכבים עלתה ב-21%. ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירדו ב-13% והסתכמו ב-798 שקל
חברת נמל אשדוד פרסמה היום (א') את תוצאותיה הכספיים לתשעת החודשים הראשונים של השנה (עד ספטמבר כולל). הכנסות הנמל בסיכום תשעת החודשים הראשונים עמדו על 798 מיליון שקל לעומת 919 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כ-13%. ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) נקבע על 169 מיליון שקל לעומת 238 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2022, ירידה בשיעור של כ-28%.
הרווח התפעולי בסיום תשעת החודשים עמד על 71 מיליון שקל לעומת 150 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 52%. יחד עם זאת, החברה עקפה את התחזיות הפנימיות שהציגה, כך למשל העריכו כי ההכנסות יגיעו ל-708 מיליון שקל בלבד, את ה-EBITDA העריכו ב-90 מילון שקל, ואת הרווח התפעולי בהפסד של 8 מיליון שקל. בין הסיבות שציינו בנמל לירידה בתוצאות ולהערכות הנמוכות שלהם, העלייה בהיקפי התחרות בישראל לצד קיטון בהיקפי היבוא והיצוא ברבעון השלישי.
לנמל אשדוד פעילות במגוון תחומים, המכולות מהווה כ-70% מהפעילות בנמל, וכ-35% מכלל המכולות שנכנסות לישראל. בענף הרכב נכנסו דרך נמל אשדוד בתקופה זו כ-130 אלף רכבים, ובתחום התפזורת משונעים בנמל כ-8 מיליון טונה בשנה. כן נכתב, כי מסוף גרעינים חדש צפוי לאפשר עוד השנה את הגדלת יכולת השינוע עם תפוקה של 1.2 מיליון טונה גרעינים. פעילות התפזורת כוללת גם מלט, אשלג, פוספטים, ותפזורות נוספות. פעילות נוספת של הנמל היא במטענים כלליים כדוגמת עצים, וכן הקרוזים שפוקדים את הנמל הביאו עימם בשנה האחרונה למעלה מ-50 אלף נוסעים.
בעיקר בשל התפתחות התחרות בין הנמלים בישראל (ובהם נמל חיפה שהפרטתו הושלמה בתחילת השנה), חלה ירידה בנתחי השוק של הנמל בסקטורים של המכולות (מ-46% בתקופה המקבילה ב-2022 ל-35%) ברכבים מ-41% ל-38%, ובמטען כללי מ-32% ל-22%. בפעילות התפזורת של הנמל עלה נתח השוק שלו מ-35% ל-37%. כמו כן בפעילות המכולות והמטען הכללי חלה ירידה בשיעור של 21% ו-41% בהתאמה. פעילות התפזורת גדלה ב-7%, פעילות יבוא הרכבים גדלה ב-21%.
נמל אשדוד הוא הנמל הימי הגדול בישראל והוא דורג בשנת 2021 במקום 329 בעולם מתוך 370 מבחינת מדדי ביצוע בדירוג שפרסם הבנק העולמי. לאחרונה נכתב ב"כלכליסט" על קשיים שבהם נתקל הנמל בהתמודדות עם התחרות מצד שני הנמלים הפרטיים החדשים, ובעיקר מנמל הדרום הסמוך. בשנת 2022 רשם נמל אשדוד הפסד של 250 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13 מיליון שקל בשנת 2021.