בלעדיהמועצה לכלכלה בלי יו"ר; פורום המומחים של ליברמן לא התכנס
בלעדי
המועצה לכלכלה בלי יו"ר; פורום המומחים של ליברמן לא התכנס
פורום המומחים שמינה שר האוצר טרם התכנס כי לא הוסדר הסכם ניגוד העניינים של חבריו; רה"מ רוצה להציב כלכלנית בראש המועצה לכלכלה
הסביבה המאקרו־כלכלית הנוכחית מאתגרת, הכלכלה עוד בעיצומה של יציאה ממשבר כלכלי, שוק העבודה משתנה במהירות, התשתיות הנוכחיות בישראל לא עומדות בעומס, האינפלציה ממתינה מעבר לפינה, והאתגרים הנובעים מההתמודדות העולמית עם משבר האקלים נערמים. בסביבה המורכבת הזו הממשלה היתה אמורה לנווט באמצעות משרד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה ופורום מומחים מיוחד שהוקם. נכון לעכשיו, התוכניות הללו מגובשות על ידי משרד האוצר לבדו, בלי הגופים שאמורים לאתגר אותו: פורום המומחים שיזם שר האוצר אביגדור ליברמן עדיין לא התכנס אפילו למפגש ראשון, המועצה הלאומית לכלכלה מתנהלת ללא יושב ראש, ומנהלה בפועל הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס, יוצא אגף תקציבים.
ל"כלכליסט" נודע כי למרות שעברו למעלה מארבעה חודשים מאז הכריז ליברמן על הקמת צוות מומחים, הרי שהצוות לא התכנס. הסיבה לעיכוב הגדול נעוצה דווקא בקצב העבודה של הלשכה המשפטית באוצר. לחברי הצוות יש קשרים עסקיים משמעותיים במשק הישראלי, ולכן יש צורך להסדיר את ניגודי העניינים שלהם, על אף שעבודתם צפויה להיעשות בהתנדבות.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי בנוסף להסכם ניגוד העניינים שייאלצו לחתום עליו, הרי שחברי הפורום יוחתמו על הסכם סודיות. בראש הפורום יעמוד הנגיד לשעבר יעקב פרנקל, והחברים הנוספים בו יהיו דוד בועז, הממונה על התקציבים במשרד האוצר לשעבר; אודי ברזילי, סגן נציב מס ההכנסה לשעבר; אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי־טפחות לשעבר; ענת לוין, מנכ"לית בלקרוק ישראל כיום; ופרופ' אפרים צדקה.
בעוד פורום המומחים תקוע, גם המועצה הלאומית לכלכלה מתנהלת ללא יושב ראש. הגוף שאמור לאתגר את גורמי הממשלה האחרים, הן על ידי הצעת יוזמות ארוכות טווח, והן על ידי ביקורת על התקציב ועל חוק ההסדרים מתנהל ללא רועה.
מעמדה והשפעתה של המועצה הלאומית לכלכלה תלוי במידה רבה בדמות העומדת בראשו. ההתעכבות של ראש הממשלה נפתלי בנט עם מינוי יו"ר חדש למועצה עשויה ללמד על כך שהוא משאיר את הנושאים הכלכליים לליברמן ולמשרד האוצר. עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי בנט מתכוון לאייש את המשרה בקרוב, כי הוא מחפש דמות כלכלית מוכרת ומוערכת, וכי הוא מעדיף לראות בתפקיד כלכלנית על פני כלכלן.
גורמים בכירים אמרו ל"כלכליסט" כי "יחסי העבודה בין ראש הממשלה לשר האוצר הם מצוינים, ואין מריבות קרדיט, אבל המעורבות של ראש הממשלה והמועצה הלאומית לכלכלה בתקציב האחרון היתה עמוקה וקריטית. על שיתוף פעולה לא מוציאים כותרת".
בלי להתעמק בנושאי רוחב
כך או כך, ליברמן הצהיר כבר יותר מפעם אחת כי העבודה על תקציב 2023 בעיצומה, ונכון לעכשיו השיח הכלכלי־חברתי בממשלה מובל באופן גורף על ידי פקידי האוצר. חשוב להדגיש, במשרד האוצר יש כוח אדם מעולה ותרבות ארגונית המעודדת יוזמה, מהירות וחדות ניסוח. במשרד האוצר יש כפילות תפקידים מובנית שמביאה לפעמים לסתירה. מחד, הם המופקדים על שמירת המסגרות הפיסקליות. ומאידך, הם אלו האמונים על קידום האסטרטגיה הכלכלית ארוכת הטווח של מדינת ישראל, אסטרטגיה כזו עשויה לגזור לפעמים הרחבות פיסקליות.
כמו כן, המשרד - למעט אגף הכלכלנית הראשית - כפוף לסדר יום של עבודה שוטפת שלא מאפשרת למשרד להתעמק בנושאי רוחב, ובוודאי שלא לעשות השוואות בינלאומיות מקיפות. דוגמה טובה להיעדר היכולת של אגף תקציבים - האגף המוביל את המדיניות הכלכלית באוצר - לצאת מעבודת היומיום ולראות את הכלכלה הישראלית במבט על, משתקפת בניסיון הכושל להקמת "צוות אסטרטגיה" שכונה גם "צוות 2030".