אלה הזוכות במכרז להקמת מפעל ניקוז לטובת המסילה הרביעית באיילון
אלה הזוכות במכרז להקמת מפעל ניקוז לטובת המסילה הרביעית באיילון
קבוצת אורון, בבעלותם של האחים גילי ויואל עזריה, ואוליצקי תשתיות, זכו במכרז ענק של נתיבי ישראל ויקימו מפעל ניקוז בפארק אריאל שרון, כחלק מפרויקט המסילה הרביעית שצפוי להסתיים ב-2025. נתיבי ישראל תשלם לשתי החברות יחד כחצי מיליארד שקל
קבוצת אורון, בבעלותם של האחים גילי ויואל עזריה, וחברת אוליצקי תשתיות זכו במכרז DB (Design Build) של חברת נתיבי ישראל הממשלתית להקמת מפעל ניקוז וביצוע עבודות פיתוח ותשתית בשטחי פארק אריאל שרון ושטחי מקווה ישראל.
חברת נתיבי ישראל מקימה את מפעל הניקוז כחלק מפרויקט מסילת הרכבת הרביעית באיילון. לטובת ביצוע הפרויקט נתיבי ישראל תשלם לשתי החברות ביחד כחצי מיליארד שקל.
לפי קבוצת אורון, תקופת התכנון והעבודות היא 44 חודשים ממועד קבלת צו תחילת העבודות. המשמעות של זה היא שהפרויקט לא צפוי להסתיים לפני יוני 2025.
קבוצת אורון תבצע את הפרויקט דרך החברה-הבת שלה, אורון תשתיות ובנייה. אורון תשתיות ובנייה הגישה הצעה משותפת במכרז לפרויקט יחד עם חברת אוליצקי תשתיות הפרטית, בחלוקה שווה בין הצדדים.
פרויקט המסילה הרביעית באיילון נועד לשחרר את צוואר הבקבוק של תנועת הרכבות במרכז הארץ על ידי הגדלה משמעותית של היקף הנסיעות בתוואי זה. כיום כ־75% משירותי הרכבת עוברים דרך ציר איילון, שמכיל שלוש מסילות בלבד.
הכפלת תנועת הרכבות בציר
במשרד התחבורה וברכבת מעריכים שבנייה של מסילה רביעית תכפיל את תנועת הרכבות בציר. המסילה הרביעית, באורך של 22 ק"מ, תיבנה על גבי תעלת הניקוז של נחל איילון. עלותו הכוללת של הפרויקט היא כ־5 מיליארד שקל, והוא צפוי להסתיים עד 2028–2029.
בשנה האחרונה הפרויקט עמד בלב מחלוקת בין חברת נתיבי ישראל, חברת רכבת ישראל ומשרד התחבורה בקשר לחלוקת העבודה ותחום האחריות של החברות השונות. חילוקי הדעות היו על מקטע "פרוזדור איילון", שעלותו מוערכת ב-1.5 מיליארד שקל.
האחריות על המקטע עברה מרכבת ישראל לנתיבי ישראל ארבע פעמים במשך פחות מחצי שנה, וכעת מקטע זה נמצא באחריות הרכבת. חברת נתיבי ישראל מבצעת את שאר חלקי הפרויקט, ובהם יצירת פתרון לבעיות הניקוז של תעלת איילון – החלק בפרויקט שבו זכו אורון ואוליצקי. במסגרת פתרון בעיות הניקוז יוקם אגם מלאכותי, יבוצעו עבודות עפר בהיקף כולל של כ־10 מיליון קוב, ויוקם סכר חכם שיווסת באופן מבוקר את זרימת הנחלים שזורמים לתוך תעלת איילון.
המהנדס הבכיר צחי גורה, סמנכ"ל תשתיות הרכבת של חברת נתיבי ישראל: "גאים להוביל את פרויקט הניקוז הגדול בישראל והראשון מסוגו שמהווה תנאי למיזם תשתית התחבורה מהקריטיים ביותר במדינת ישראל. פרויקט המסילה הרביעית יאפשר את הכפלת מספר הרכבות שיוכלו לעבור בפרוזדור איילון וישפיע על כל רכבת בישראל, מנהריה עד דימונה. מדובר במכרז בהיקף של כ-500 מיליון שקל העתיד לספק עבודה לאלפי משפחות בישראל".