משרד התחבורה "החביא" חצי מיליארד שקל לחניון בירושלים, בתקציב הרכבת הקלה
משרד התחבורה "החביא" חצי מיליארד שקל לחניון בירושלים, בתקציב הרכבת הקלה
חניון בייט המיועד לכ-2,200 רכבים צפוי להיבנות בלב ירושלים. אלא שמתברר כי התקציב על סך חצי מיליארד שקל אינו מופיע בתוכנית החומש של משרד התחבורה אלא הגיע ממקור אחר. כך מנסה משרד התחבורה להצניע השקעה בחניון שעשוי להוביל להגדלת הגודש בעיר
עיריית ירושלים פרסמה אתמול הודעה בה היא מברכת על אישור תקציב על סך 514 מיליון שקל עבור הקמת חניון בייט, בלב ירושלים המיועד לכ-2,200 רכבים פרטיים ול-35 אוטובוסים.
חצי מיליארד השקלים הנחוצים לפרויקט לא הגיעו מתקציבי עיריית ירושלים, אלא מתקציב משרד התחבורה. עם זאת, תקצובו לטובת חניון בייט אינו מופיע בתוכנית החומש של משרד התחבורה או במסמכי התקציב לשנת 2022. בירור נוסף העלה כי התקציב לחניון העצום מגיע בכלל מפרויקט אחר, פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה, שתקציבו עומד על כ-8.5 מיליארד שקל.
העובדה כי תקציב החניון הוחבא בתוך תקציב לפרויקט תחבורה ציבורית מעלה את החשש כי במשרד העדיפו להצניע את העובדה כי הם משקיעים חצי מיליארד שקל בחניון שמיועד לרכב הפרטי ולכן הכניסו אותו לתקציב יחד עם פרויקט הסעת המונים.
חניוני רכב פרטי הצמודים למערכות הסעת המונים ומתוקצבים יחד איתם קיימים גם בפרויקט "הנתיבים המהירים" בגוש דן, אך שם החניונים ממוקמים מחוץ לעיר והחניה בהם אמורה לצמצם את מספר הרכבים הנכנסים לעיר. לעומת זאת, מחלף בייט ממוקם בלב ירושלים בסמוך לגבעת רם ובית החולים שערי צדק, וקיומו דווקא יעודד רכבים פרטיים להיכנס לתוך ירושלים ובכך עלול להוביל להגדלת הגודש.
הקו הירוק של הרכבת הקלה נמתח משכונת גילה בדרום העיר עד לגבעה הצרפתית שבצפונה עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול, והפעלה מלאה שלו צפויה להתרחש במהלך שנת 2025.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, "חניון בייט הינו חלק ממערך חניוני "חנה וסע" שיפעלו ליד תחנות הרכבת הקלה בירושלים ויאפשרו לנוסעים ולנוסעות לחנות ללא תשלום ולהמשיך בנסיעה באמצעות תחבורה ציבורית. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משקיע את רוב התקציב השנתי בקידום תחבורה ציבורית ובת קיימא, מערכות הסעת המונים, נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית ושיפור השירות לנוסעות ולנוסעים, במטרה לספק אלטרנטיבה מיטבית לרכב הפרטי. במסגרת זאת, המשרד מקדם בימים אלה שורה של פרויקטים מרכזיים בהיקף של מאות מיליארדי שקלים, ובכלל זה המטרו ומערכות להסעת המונים במטרופולינים הגדולות בארץ, נתיבי העדפה בכבישים בינעירוניים, חניוני "חנה וסע" בסמוך לתחנות מרכזיות ומערכות הסעות המונים ושבילי אופניים למרכזי תעסוקה ומוקדי ביקוש."
מעיריית ירושלים נמסר: "חניון מחלף בייט יחבר בין המגיעים מכביש 16, שיהווה את הכניסה החדשה לעיר, ובין הקו הירוק של הרכבת הקלה. בחניון יהיו 2,275 מקומות חניה, 30% מהם יכללו גם עמדות טעינה חשמליות, מקומות חניה לרכבים דו גלגליים ומקומות חניה ייעודיים לנכים, יחד עם אמצעי הנגשה נוספים. כלל המקומות בחניון יהיו במתכונת של 'חנה וסע' והוא נועד לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ובאמצעים להסעת המונים. מחלף בייט שעל כביש 16 יחבר את הכביש לרחוב בייט ליד שכונת רמת בית הכרם. כחלק מפרויקט סלילת כביש 16 יתבצע פרויקט לשדרוג של מחלף בייט שיכלול חיבור לכביש בגין צפון ודרום. העבודות יכללו הקמת מערך רמזורים חדש, עבודות תשתית למעבר הקו הירוק באזור והקמת חניון ׳חנה וסע׳".