לפני שנכנסה לתוקף: בוטלה חובת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
לפני שנכנסה לתוקף: בוטלה חובת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
פחות משנה לאחר ההחלטה של שרת התחבורה הקודמת מירי רגב לחייב התקנת מערכת נגד שכחת ילדים במכוניות, הממשלה ביטלה היום את התקנה. התקנה בוטלה כחלק ממתווה לשיפור איכות הרגולציה והקלה על המשק, שכולל גם מעבר לחיסון כלבת אחת לשנתיים במקום אחת לשנה, ביטול חובה גורפת לנוכחות אח או רופא או חובש לכל פעילות ספורט מאורגנת ועוד
פחות משנה לאחר ההחלטה של שרת התחבורה הקודמת מירי רגב לחייב התקנת מערכת נגד שכחת ילדים במכונית, הממשלה אישרה היום את ביטול התקנה.
התקנה, שאושרה בוועדת הכלכלה במרץ 2021, היתה אמורה להיכנס לתוקף באוגוסט 2021, והיתה תקפה גם לכלי רכב קיימים ולא רק חדשים. הקנס על הפרת התקנות היה 250 שקל ו-4 נקודות לחובת הנהג.
בהמשך, בעת שמרב מיכאלי מונתה לשרת התחבורה במקום רגב, היא הודיעה שבכוונתה לבחון מחדש את הצורך בתקנה. בתחילה נדחה מועד הכניסה לתוקף של התקנה למרץ 2022, וכעת הוחלט לבטל אותה לגמרי.
התקנה תבוטל כחלק ממתווה "ניקיון אביב" לשיפור איכות הרגולציה והקלה על המשק. בתחילה כלל המתווה 26 הקלות, והבוקר התווספה התקנה הנוגעת לחיוב רכישת מערכת ההתרעה לנהג. בין ההקלות הנוספות: מעבר לחיסון כלבת אחת לשנתיים, במקום אחת לשנה; ביטול חובה גורפת לנוכחות אח או רופא או חובש לכל פעילות ספורט מאורגנת; צמצום בחינות שמאי מקרקעין ועוד.
במסגרת ההחלטה תבוטל תקנה 83ד לתקנות התעבורה, המחייבת התקנת המערכת, ומוסבר כי "מדובר בתקנה שאינה מקובלת בתקינה בינלאומית ולא קיימים נתונים לאפקטיביות של המערכות".
ח"כ אביר קארה, סגן שר במשרד ראש הממשלה, אמר ל"כלכליסט": "מתוך מחקר שעשינו, ראינו שהמערכת למניעת שכחת ילדים ברכב לא תמנע את מספר המקרים של שכחת ילדים. שרת התחבורה הקודמת יצרה דין ייחודי למכשיר מיוחד עם תקן ייחודי, שהיה עולה אפילו 2,000 שקל, במקום מכשיר שאפשר להשיג ב-20 דולר. הצלחנו לשכנע את שרת התחבורה הנוכחית, שראתה שיש פה משהו הזוי ואין שום צורך להשית חובה כזו על אזרחי ישראל. מה שקורה במצב כזה הוא שאנשים יסתמכו על מערכת שיש להם באוטו, וזה יפגע באחריות האישית. לכן אחרי בחינה מעמיקה בנושא החלטנו לבטל את התקנה, והתברר שהצוותים הבכירים במשרד התחבורה חושבים כמונו. נצטרך להביא זאת לאישור הממשלה, ולאחר מכן לדיון בוועדות הכנסת, ואני מקווה שעד אמצע חודש מרץ או תחילת אפריל ננקה את השולחן".
ממשרד התחבורה נמסר: "הסעיף הוכנס להחלטה לבקשת השרה מיכאלי, זאת לאחר שלפני כמה חודשים הוחלט על דחיית יישום התקנה למרץ. ההחלטה מגיעה על רקע אי הוודאות לגבי האפקטיביות בפועל של המערכות ומתוך חשש שיישום התקנה יגרום להטלת נטל כספי על הציבור שלא בהכרח יביא את התועלת המיוחלת ולא יביא לעצירת המקרים הטרגיים אשר לצערנו מתרחשים בכל שנה. בהתאם להחלטת הממשלה, משרד התחבורה יפנה לוועדת הכלכלה לביטול התקנות, ויציע חלופת הסברה ומדיניות אפקטיביות להתמודדות עם התופעה הנוראית של שכחת ילדים".
ראש הממשלה נפתלי בנט מסר: "מדובר בצעד נוסף מתוך מגוון פעולות שנקטנו להקל בנטל הרגולציה מאז הקמת הממשלה, וזה יימשך במהלכים נוספים שרשות הרגולציה ומשרדי הממשלה יובילו בחודשים הקרובים".