הרכבת תשבית את הקווים לבאר שבע וחיפה במוצ"שים למשך כשנה
הרכבת תשבית את הקווים לבאר שבע וחיפה במוצ"שים למשך כשנה
הקווים המרכזיים של חיפה-תל אביב ובאר שבע-תל אביב יושבתו במוצאי שבתות החל מ-7 בדצמבר. זאת, עקב פרויקט החשמול, שהיה אמור להסתיים ב-2025 אך צפוי להימשך עד 2027. תחנת באר שבע מרכז תיסגר לכל השבוע, ורכבת הלילה תופעל בין תחנות נתב"ג לבנימינה בלבד. שינויים יחולו בקווים נוספים
רכבת ישראל הודיעה היום (ד') על השבתת תנועת הרכבות בקווים המרכזיים של חיפה-תל אביב ובאר שבע-תל אביב במוצאי שבתות, וזאת לצורך קידום פרויקט החשמול. בהודעה שפרסמה הרכבת נכתב כי "תנועת הרכבות תופעל כסדרה בימי אמצע השבוע במרבית שעות הפעילות, ותופסק במוצ"ש בלבד ובחלק מהתחנות בשעות הלילה בלבד", אך בפועל מדובר על השבתה מלאה של החיבור הרכבתי בין מרכז הארץ לבין הצפון והדרום בכל מוצאי שבת.
פרויקט החשמול היה אמור להסתיים בשנה הבאה (2025), אך בעקבות השינויים בכס שרת התחבורה, חילופי ההנהלה ברכבת והשפעות המלחמה - הפרויקט עוכב וכעת הצפי לסיום הוא בשנת 2027. ברכבת טוענים כי החברה ומשרד התחבורה יעמידו אמצעי תחבורה חלופיים עבור הנוסעים בתחנות ובשעות המושפעות, ואלה יכללו תגבור קווי תחבורה ציבורית סדירים, לצד הפעלת מערך היסעים במקומות נדרשים.
השינויים צפויים להיכנס לתוקף בעוד כשבוע וחצי (7 בדצמבר) ויימשכו כשנה. בימי שישי שעות הפעילות יקוצרו בשעה בקו ת"א-חיפה ובקו ת"א-ב"ש, והפעילות הרכבתית תסתיים בשעות 12:00-13:00 במקום 13:00-14:00.
במוצאי שבת ייסגר לחלוטין המקטע בין חיפה ובנימינה ולא תתאפשר נסיעה רציפה ברכבת בין חיפה ות"א. תחנת עתלית תישאר סגורה במוצ"שים, כמו גם התחנות של מזכרת בתיה, קריית מלאכי-יואב, קריית גת, להבים רהט וב"ש. בנוסף, הקו הלילי לנתב"ג יופעל רק מתחנת בנימינה, משמע תחנות נהריה, עכו, קריית מוצקין, חיפה מרכז השמונה וחיפה חוף הכרמל תיסגרנה בשעות הלילה. תחנת באר שבע מרכז תיסגר לשירות בכל ימי השבוע, ורכבות יחלו ויסיימו את נסיעתן בתחנת באר שבע צפון האונ'. בנוסף יחולו שינויים בזמני יציאת הרכבות בשעות הערב בקווים נהריה-מודיעין, בנימינה-אשקלון, בית שאן-חיפה חוף הכרמל.
מהרכבת נמסר כי "משרד התחבורה ורכבת ישראל מאיצים את פרויקט החשמול, שמטרתו שיפור השירות באמצעות הפעלת רכבות חשמליות חדישות, ידידותיות לסביבה ושקטות. לאחרונה ציינה הרכבת את השלמתם של כ-70 אחוז מפרויקט החישמול, עם הסבתם לחישמול של כ-700 ק"מ של מסילה מתוך 1,000 המתוכננים לעבור חישמול במסגרת הפרויקט כולו. כיום כמחצית מהרכבות המופעלות מדי יממה (כ-300) מופעלות באמצעות חשמל, ובכלל זה בקווים מרכזיים ועתירי ביקוש.
"הפעלת קווים אלה באמצעות רכבות חשמליות משפרת משמעותית את השירות למאות אלפי נוסעי הרכבת בקווים החשמליים וקווים אחרים אשר עדיין מופעלים באמצעות דיזל, שכן שיפור השירות והדיוק בקו מסוים מביא לתגובת שרשרת חיובית בקווים האחרים העושים שימוש באותן מסילות. במשרד התחבורה וברכבת ישראל ביצעו עבודת מטה והצליחו לצמצם דרמטית את המשמעויות השירותיות לנוסעים למינימום ההכרחי".