סגור
שיגור לוויין הריגול אופק 16 5.7.20
הלוויין אופק 6 (ארכיון) (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

מהדקות יחסים: מרוקו רוכשת מהתעשייה האווירית לוויין ביון בכמיליארד דולר

לפי דיווחים בצרפת, ישראל ומרוקו סיכמו על העסקה בסוף 2023. לכלכליסט נודע כי בימים האחרונים יו"ר תע"א עמיר פרץ טס למרוקו דרך מדינה אירופית כדי לחתום על העסקה שעד כה נשמרה בסוד. הלוויין יימסר תוך כ-5 שנים

בעיצומה של המלחמה בעזה ישראל מעמיקה את קשריה הביטחוניים עם מרוקו, ועל פי פרסומים זרים התעשייה האווירית תספק לה לוויין ביון במסגרת עסקה שהיקפה כמיליארד דולר.
לפי דיווח של La Tribune בצרפת, ישראל ומרוקו סיכמו על העסקה כבר בסוף 2023 והיא נחתמה בימים האחרונים, כך שהלוויין של תע"א יימסר בתוך כחמש שנים ויחליף את שני הלוויינים של חברת איירבוס המשמשים כיום את מרוקו - מוחמד VI-A ומוחמד VI-B. לפי הפרסום בצרפת, מהלכיה של מרוקו נועדו לשפר את יכולותיה הצבאיות בתחום ההגנה האווירית, הקרקעית והימית.
מוקדם יותר היום (ג') דיווחה תע"א לבורסה בתל אביב, באופן מעומעם, על כניסתה לתוקף של התקשרות עם גורם שאת פרטיו לא חשפה, במסגרתה הוא ישלם לה בעקבות ההתקשרות לפי עמידתה באבני דרך שנקבעו וזאת על פני תקופה של כחמש שנים. בהודעתה לבורסה תע"א לא פירטה גם את מהות ההתקשרות.
מקורות ביטחוניים אישרו לכלכליסט כי הודעת תע"א לבורסה מתייחסת לעסקת הענק לאספקת לוויין הביון. בתוך כך, לכלכליסט נודע כי בימים האחרונים יו"ר תע"א עמיר פרץ טס למרוקו דרך מדינה אירופית כדי לחתום על העסקה שעד כה נשמרה בסוד.
מרוקו היא בין מדינות "הסכמי אברהם" שנרמלו בשנים האחרונות את יחסיהן עם ישראל וזאת לאחר שנים ארוכות ששתי המדינות ניהלו את יחסיהן בחשאי. בעקבות נרמול היחסים, תע"א כבר מכרה למרוקו מערכת הגנה אווירית מתקדמת מסוג ברק 8 בסכום של כחצי מיליארד דולר. רוב הרכיבים של מערכת ההגנה כבר סופקה לצבא מרוקו.
גורמים ביטחוניים אמרו לכלכליסט כי פרץ קידם את עסקת מערכת ברק 8 וגם את עסקת הלוויין עם מרוקו – בהתבסס על קשריו עם בכירים במדינה. לתע"א פעילות נרחבת בתחום לווייני ביון ולווייני תקשורת המפותחים ומיוצרים בחטיבת הטילים והחלל שלה. בין השאר, היא אחראית על פיתוח וייצור סדרת לווייני הביון אופק, המשמשים את מערכת הביטחון בישראל.
במענה על שאלות כלכליסט אודות נסיעתו של פרץ למרוקו לחתימה על עסקת הלוויין נמסר מתע"א כי "החברה לא מתייחסת לדיווחים אודות עסקאותיה ולא מוסרת מידע על נסיעות שמקיים היו"ר".