סגור

דעה
רכבת לקריית שמונה? מיכאלי נפלה למלכודת הישנה

כבר עשרים שנה שממשלות מבטיחות מסילת רכבת לקריית שמונה וגם הפעם שרת התחבורה הבטיחה. זאת למרות שבתקציב הנוכחי לא מקודמת שום תוכנית כזאת, ואפילו לא בתוכנית החומש הגרנדיוזית של רכבת ישראל, שתקציבה עומד על 46 מיליארד שקל

בשנת 2002 החליטה ממשלת ישראל בראשות ראש הממשלה דאז אריאל שרון על תוכנית מהפכנית שתקרב בין המרכז לפריפריה – מסילת רכבת לקריית שמונה.
כעבור שבע שנים, בשנת 2009, החל ישראל כץ את כהונתו הארוכה בתור שר התחבורה – וגם הוא הודיע כי הוא מקדם רשת של מסילות רכבת מאילת בדרום ועד לקריית שמונה בצפון.
לפני כשנה מירי רגב מונתה לשרת התחבורה, וגם היא, כמו קודמיה, הכריזה כי היא תקדם מסילת רכבת לקריית שמונה.
2 צפייה בגלריה
רכבת ישראל נוסעת
רכבת ישראל נוסעת
רכבת ישראל נוסעת
(צילום: דוברות רכבת ישראל)
ביוני האחרון מונתה מרב מיכאלי לתפקיד שרת התחבורה. מיכאלי הכריזה שהיא באה לשנות את סדרי העדיפויות הלאומיים ב-180 מעלות ולשים את התחבורה הציבורית במרכז העשייה של משרד התחבורה.
למרות זאת, מיכאלי לא הצליחה לשנות את המסורת ונפלה היום במלכודת הרטורית שנפלו בה כמעט כל שרי התחבורה בעשרים השנים האחרונות. בפוסט שפרסמה השרה היום (רביעי) בפייסבוק היא הכריזה כי "תהיה רכבת לקרית שמונה - מילה שלי". עוד היא כתבה ש"אלה לא רק מלים - בחומש הקרוב נכפיל את התחבורה הציבורית בצפון הארץ, כולל קידום רכבת לקריית שמונה".
למרות שמיכאלי אמרה כי ההבטחות שלה הן לא רק מילים - המציאות מעט שונה. בתקציב הנוכחי לא מקודמת שום תוכנית לרכבת לקריית שמונה. לא רק זה, אלא שגם בתוכנית החומש הגרנדיוזית של רכבת ישראל, שתקציבה עומד על 46 מיליארד שקל, אין בכלל התייחסות להקמה של מסילות נוספות בצפון. זאת אומרת שלא רק שמיכאלי לא קידמה בפועל רכבת לקריית שמונה, היא גם לא התעקשה על לקדם רכבות אחרות בצפון, כמו מסילת מנשה או מסילות שישרתו אפשרות לרכבת עתידית לקריית שמונה ויגיעו לעמיעד, ראש פינה וחצור הגלילית.

2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
שרת התחבורה מרב מיכאלי
(אביגיל עוזי)

מיכאלי יכולה לטעון (ובצדק) שהיא לא שיקרה, וכי היא מתכוונת לפעול להקמה של מסילת רכבת לקריית שמונה בהקדם. הבעייה היא שכנראה שגם כל שאר שרי התחבורה בשני העשורים האחרונים לא שיקרו, וגם הם רצו לקדם החלטה היסטורית שתחבר את הפריפריה הצפונית למרכז (או לפחות לנהריה).
מיכאלי לא צריכה להתמודד עם קשיים הנדסיים עצומים, אלו בעיות של מהנדסים ומתכננים. בסופו של דבר, כל מה שהשרה צריכה לעשות בשביל שהפרויקט הזה ייצא לפועל זה "להתאבד עליו" ולתקצב אותו. בסופו של דבר הכל עניין של החלטה, וההחלטה להקים רכבת לקרית שמונה מעולם לא התקבלה.