פרשנותמה שווה משרד התחבורה בלי הג'ובים שנלווים אליו?
פרשנות
מה שווה משרד התחבורה בלי הג'ובים שנלווים אליו?
כהונתה השנייה של שרת התחבורה מתחילה להידמות לראשונה בבחינתה הצמודה של מינויים ובעימותים עם חברות התחבורה הממשלתיות. על הכוונת: מנכ”ל רשות שדות התעופה ופרויקט המטרו, שעשוי לעבור מנת"ע לנת"י
הקדנציה הקודמת של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב אופיינה בהתעסקות אינטנסיבית במינויים ובעימותים עם חברות התחבורה הממשלתיות. אם היה נדמה שרגב תתמתן לאחר שלמדה את התפקיד וכעת תפעל בו אחרת, החששות הללו התבדו לאחר החודש הראשון שלה בג'וב החדש־ישן.
בחודש האחרון הספיקה השרה לקיים כבר לא מעט ישיבות מקצועיות עם אנשי משרדה. באותן ישיבות, לפי עדויות שהגיעו ל"כלכליסט", נוהגת השרה לפנות לכל הפקידים המשתתפים בדיון ודורשת מהם לציין אם הם בתקופת ניסיון או לא. המשמעות של השאלה הזו לא משתמעת לשתי פנים: כל עובדי משרד התחבורה נמצאים במבחן תמידי, וחרב הפיטורים מונחת תמידית על צווארם. לאמירותיה של רגב בישיבות העבודה קדמה דרישה לקבל לידיה רשימה של כל העובדים שנקלטו במשרד התחבורה במהלך חצי השנה האחרונה. עובדים שמונו בחצי השנה האחרונה מוגדרים כעובדים שנמצאים תחת תקופת ניסיון, ולכן ניתן "לבחון את המשך העסקתם".
רגב לא רק מאיימת. בימים האחרונים החליטה השרה שלא להאריך את כהונתה הקצרה של היועצת המשפטית של רשות המטרו, שמונתה לתפקידה לפני כמה חודשים. רשות המטרו, גוף ממשלתי חדש שכפוף למשרד התחבורה ומונה עובדים בודדים, הוקמה בשנה שעברה לאחר שחלק מחוק המטרו עבר כחלק מחוק ההסדרים. בממשלה מתארים כי בשדרה המקצועית של משרד התחבורה יש אווירה עכורה במיוחד, כמו שמעולם לא היתה שם, ושעובדים רבים שוקלים את צעדיהם.
רגב לא עוצרת במשרד התחבורה עצמו: זרועה הארוכה של השרה מגיעה גם לחברות הממשלתיות ולגופים השונים שעליהם אחראי משרד התחבורה. לפני כשבועיים פורסם כי גורמים במשרד התחבורה העבירו דרישה לחלק מחברות התחבורה הממשלתיות לספק רשימה של כל התפקידים הבכירים שלא מאוישים, כמו גם של כל התפקידים שמאוישים כרגע על ידי ממלאי מקום. לפי המידע שבידי "כלכליסט", מדובר בעשרות רבות של תפקידים בחברות השונות.
ה"קורבן" הראשון וכנראה שלא האחרון של מהלכיה של רגב הוא מנכ”ל רשות שדות התעופה אלוף במיל' חגי טופולנסקי, שאתמול נחשף ב"כלכליסט" כי יצחק (ג'רי) גרשון, יו"ר הרשות, מעוניין לפטר אותו וכי השרה רגב מגבה את מהלכיו. בשיחה עם “כלכליסט” גרשון לא הכחיש את הדברים, אך אמר כי אין קשר לפוליטיקה וכי מדובר בשיאו של תהליך שמתרחש כבר חצי שנה (טופולנסקי, כזכור, מונה לפני תשעה חודשים בלבד). מבחינה פרוצדורלית אמר גרשון כי במידה שיקבל מחר גיבוי ממועצת הרשות, ייצא מכתב מטעם המועצה שיזמין את טופולנסקי לשימוע לקראת פיטורים.
במידה שהמהלך של גרשון ורגב יסתייע, ייתכן שבכירים אחרים יבחרו לעזוב את תפקידם לפני הזמן כדי להימנע מהדחה. החברות הראשונות שצפויות להרגיש זאת הן רכבת ישראל, נתיבי ישראל (נת"י) ונת"ע. עם זאת, לעומת רשות שדות התעופה, שכפופה ישירות למשרד התחבורה, החברות הממשלתיות כפופות גם לרשות החברות ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' — והוא עלול לבלום חלק ממהלכיה של רגב.
שלשום דווח כי רגב שוקלת להוציא את פרויקט המטרו מחברת נת"ע (החברה שמקימה את קווי הרכבת הקלה בגוש דן ואמונה על הקמת פרויקט המטרו) ולהעבירו לחברה ממשלתית אחרת, כאשר ההנחה בממשלה היא שמדובר בחברת נת"י. המטרו הוא הפרויקט הגדול והמורכב ביותר בתולדות מדינת ישראל שעלות הקמתו מוערכת בכ־150 מיליארד שקל. ההחלטה להעביר את הסמכות על המטרו מנת"ע לנת"י אינה נמצאת בסמכות השרה רגב, וזאת מפני שהאחריות על הקמת המטרו הוטלה על נת"ע מתוקף החלטת ממשלה מס' 200. במידה ששר האוצר סמוטריץ' יתנגד להעברה, סביר להניח שהיא לא תתרחש.
לשכת השרה רגב טענה כי הסיבה להתלבטות אם להשאיר את המטרו אצל נת"ע נובעת מעיכובי הביצוע בחברה בפרויקט הקו האדום בגוש דן. "התנהלות נת"ע עד כה בביצוע פרויקטי תשתית מורכבים מחייבת אותנו לבחינה וחשיבה באשר ליכולתה להוציא אל הפועל את תכנון פרויקט המטרו ופרוייקטים נוספים" - כך לפי לשכת השרה.
עם זאת, סביר להניח כי אין קשר בין ההתלבטות לבין העיכובים של הקו האדום, וכי טעמיה של רגב להעברה אחרים. בין השאר, היו"רית של נת"ע מיה ליקוורניק מונתה לתפקיד על ידי השרה הקודמת מרב מיכאלי, וגם המנכ"ל חיים גליק אינו נחשב לאהוד במיוחד בסביבתה של רגב.
אחת ההערכות היא שהוצאת המטרו היא "איום" שנועד ללחוץ על ליקוורניק להתפטר, בדומה למהלך שעשה חיים כץ לאבי ניסנקורן בשבוע שעבר. לעומת נת"ע, נת"י נשלטת על ידי איש הליכוד יגאל עמדי, שאותו מינתה רגב לתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה.
הפרקטיקה של העברת פרויקטים מחברה ממשלתית אחת לאחרת אינה חדשה לרגב. בקדנציה הקודמת שלה רגב החליטה להעביר את האחריות על פרויקט המסילה הרביעית בין נת"י לבין רכבת ישראל עקב חילוקי דעות עם הנהלת ברכבת, מה שהוביל לעיכובים ותקלות ממשק בפרויקט המורכב. כמו כן, רגב הובילה בקדנציה הקודמת שלה מהלך להפסקת שיתוף הפעולה של משרד התחבורה עם חברת יפה נוף החיפאית, וכל הפרויקטים התחבורתיים שלה חולקו בין שאר החברות הממשלתיות.
תגובת משרד התחבורה בנוגע ליועמ"שית רשות המטרו: "ב-31 בינואר מסתיים תוקף המינוי והנושא נבחן".