סגור
שלומית ברנע פרגו עורכת דין יועצת משפטית ל משרד ראש הממשלה
שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה (צילום: אוהד צויגנברג)

נתניהו רוצה להיפטר מהיועמ"שים הוותיקים במשרדי הממשלה: יחויבו לפרוש תוך חודשיים

המהלך, שיובא בקרוב לאישור הממשלה, יביא לפרישתם בסוף השנה של שלומית ברנע פרגו, שעליה כועסים הזוג נתניהו בשל התנגדותה לאישור הוצאות לשיפוצים בקיסריה, ושל יועמ"ש האוצר אסי מסינג שיש לו חילוקי דעות עם סמוטריץ' 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש שהיועצים המשפטיים הוותיקים במשרדי הממשלה יסיימו את כהונתם בתוך חודשים, עד לסוף דצמבר 2024. ההצעה שכבר נוסחה תוגש בקרוב לאישור הממשלה.
אישורה יביא לכך שכל היועצים הוותיקים במשרדי הממשלה יפרשו בקרוב. מדובר בעיקר בשלומית ברנע פרגו, יועמ"שית משרד רה"מ שעליה כועסים נתניהו ורעייתו שרה בשל התנגדותה בשנים האחרונות להיענות לתביעותיהם לשיפוצים בוילה הפרטית שלהם בקיסריה, וכן ביועמ"ש האוצר אסי מסינג שלו יש חילוקי דעות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
יישום הפרישה המיידית יגרום לזעזוע בשורה של משרדים שבהם יועצים ותיקים. באחרונה פרש היועץ המשפטי של מערכת הביטחון איתי אופיר.
לפי ההצעה, "יועץ משפטי שהשלים תקופת כהונה בת 7 שנים יסיים את העסקתו עד 31 בדצמבר 2024, ובמשך תקופה של 6 חודשים לאחר מכן יוכל היועץ המשפטי להתמודד על כל תפקיד בכיר אחר בשירות המדינה כעובד מדינה מהמניין כמקובל. במקרים חריגים בכפוף לבקשת מנכ"ל המשרד הרלבנטי יהיה רשאי נציב שירות המדינה בהתייעצות עם הממונה על השכר להאריך את תקופת הכהונה בתקופה קצרה וקצובה לצורך היערכות המשרד או יחידת הסמך ועד לאישור המשרה דרך קבע".
מאחר שבמשרד הרה"מ מעוניינים להיפטר מברנע-פרגו וגם בלשכת שר האוצר שמחים לעזיבתו של מסינג הרי שכהונתם לא תוארך אם ההצעה תאושר.
לפי ההצעה, יועמ"שים שסיימו 7 שנות כהונה לפחות יקבלו מענק פרישה עד 20 משכורות. מדובר בסכום של כמיליון שקל לכל פורש, בהתאם לוותק. ההצעה לקיצור מיידי של כהונת היועמ"שים הוותיקים נכללת במסמך "השלמת המלצות הצוות הבינמשרדי לבחינת מערך הייעוץ של משרדי הממשלה.
מלשכת היועמ"שית גלי בהרב מיארה נמסר כי היא טרם גיבשה את עמדתה. גורמים פוליטיים טוענים כי היא בהרב-מיארה מתנגדת לפרישה מיידית מאחר שתביא לעזיבה רבה של יועצים משפטיים במשרדים בתוך חודשיים, ועדיף לפרוס את הפרישה על פני שנה וחצי.
בליכוד ניסו בשנים האחרונות לקדם יוזמה שלפיה היועמ"שים של משרדי הממשלה יהיו משרות אימון של השרים ולא משרות מקצועיות שנקבעות במכרז. המהלך המוצע עשוי לקדם את המהלך לרמיסתם של היועמ"שים המקצועיים שנבחרו במשרדי הממשלה שיצטרכו כעת ללכת הביתה. במקומם, יבחרו השרים והמנכ"לים יועמ"שים כלבבם.

"מהלך מסוכן"

ממטה המאבק "חופשי בארצנו" נמסר בתגובה כי "התכנית הזדונית לפיטורי היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה היא מהלך מסוכן שמוכיח שממשלת נתניהו לא למדה דבר מאסון ה-7.10. בזמן ש-101 חטופים עדיין בשבי החמאס, עשרות אלפי מפונים מהצפון והדרום לא יכולים לחזור לבתיהם, והמשק קורס תחת נטל המלחמה - הממשלה חוזרת למשימתה העיקרית: פירוק שומרי הסף והחלשת הדמוקרטיה הישראלית.
״הכוונה להחליף את היועצים המשפטיים בפקידים צייתנים היא צעד נוסף בדרך להפיכה משטרית מלאה. זו אותה התנהלות מסוכנת של זלזול בשומרי הסף שהובילה אותנו לאסון הנורא ביותר בתולדות המדינה. הערב נתייצב בהמונינו מול הכנסת להגן על הדמוקרטיה הישראלית״.
מפורום "הרוב הישראלי" המוביל קמפיין בקריאה לבחירות נמסר כי ״התכנית המוצעת היא עוד ניסיון של הממשלה להמשיך לשלוט על אף שרוב מוחלט של הציבור נגדה. במקום לפטר יועמ"שים, להעביר חוק השתמטות, ולבצר שלטון ללא תמיכה על הממשלה לצאת לבחירות מיידיות ולקבל את אמון העם מחדש״.