סגור
פעילות צה"ל בציר פילדלפי רצועת עזה מלחמה בעזה
פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום: דובר צה"ל)

תחזית קודרת של האוצר: הצמיחה השנה - 1.1% בלבד, ב-2025 - 4.4%

לראשונה נפגש נתניהו עם אנשי המקצוע באוצר בעניין התקציב ל-2025, אך רה"מ לא דיבר במהלך הישיבה וקטע אותה בפתאומיות לאחר פחות משעה. ההערכה לצמיחה גבוהה יחסית לשנה הבאה מתבססת על תרחיש לסיום המלחמה

הפגישה הראשונה של הפקידות המקצועית במשרד האוצר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לקידום תקציב 2025 התקיימה הערב (ה'). הכלכלן הראשי באוצר, ד"ר שמואל אברמזון, הציג תחזית עדכנית לצמיחה בשנת 2024 ובשנת 2025, ולפיה ההצמיחה תעמוד על 1.1% בלבד השנה ועל 4.4% בלבד בשנה הבאה.
התחזית הקודמת של האוצר מחודש יוני הייתה כי ב-2024 התוצר יצמח ב-1.9%, וב-2025 על 4.6%. הצמיחה הגבוהה יחסית ל-2025 מתבססת על תרחיש של סיום המלחמה.
גורמים שנכחו בפגישה תיארו אותה כ"קצרה מאוד" (פחות משעה) ו"מביכה", ואמרו כי נתניהו הקשיב למצגת המקצועית של האוצר, ולא פצה פה ביחס לעקרונות שהציגו אנשי האוצר, כולל התאמות הכוללות קיצוצים והעלאות מסים ב-35 מיליארד שקל לפחות. הוא סיכם כי יש צורך בפגישה נוספת שתתקיים בהקדם, וקטע את הישיבה בפתאומיות. גורמים שנכחו בישיבה אמרו כי נתניהו הסביר שהוא בדרכו לפגישה דחופה אחרת
מלבד הפקידות המקצועית של האוצר (בעיקר אנשי אגף התקציבים) נכחו בפגישה גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, כשהאחרון לא זכה לזכות הדיבור - דבר שהפתיע את הנוכחים במיוחד. נזכיר כי לפי חוק בנק ישראל, הנגיד מוגדר כיועץ הכלכלי לממשלה כך שהעובדה שנתניהו לא ראה לנכון לתת לו לדבר היא דבר חריג. מבנק ישראל ביקשו להבהיר כי סוכם שהנגיד יפתח את הישיבה הבאה.
נזכיר, כי זו הפגישה החמישית שמקיים סמוטריץ' עם נתניהו על תקציב 2025, אך זו הפגישה הראשונה שמתקיימת יחד עם הפקידות המקצועית.
במהלך הפגישה הוצג הלו"ז המדויק להעברת התקציב: עד לתאריך 8 באוקטובר (חודש מיום ראשון הקרוב) יוגש התקציב לאישור בממשלה. לאחר מכן, יימשך השלב של הדיונים הבינמשרדיים והפיכת החלטות הממשלה לחקיקה שתוגש לכנסת עד לתאריך 15 לנובמבר. האישור הסופי בקריאה שנייה ושלישית בכנסת צפוי להיות בתאריך 31 לדצמבר 2024. היום האחרון של השנה האזרחית. נזכיר, כי לוחות זמנים כלליים הוצגו במסיבת העיתונאים של סמוטריץ' לפני שלושה ימים, אך הוא אמר כי אינו מציג את התאריכים המדויקים לבקשת הדרג המקצועי שכן יש חשש שהם לא יוכלו לעמוד בהם.
למעשה, לוחות הזמנים המוצעים דחוקים למדי, זאת במיוחד בהינתן העובדה כי תקופת חגי תשרי בפתח והיא תנגוס משמעותית ביכולת העבודה הממשלתית. עם זאת, לדברי סמוטריץ' התקציב הנוכחי לא יכלול חוק הסדרים משמעותי ולא יהיו רפורמות מבניות שדורשות חקיקה, כך שהעומס על הכנסת יהיה נמוך מבשנים קודמות.
בדרך כלל תהליך הדיון סביב התקציב ארוך בהרבה ומתמשך על פני זמן רב יותר, אך הפעם נמנעו סמוטריץ' ונתניהו מלקדם תקציב לשנת 2025. עם זאת, סמוטריץ' הציג השבוע את תוכניתו לתקציב זה, ואמר כי תמיד היה בכוונתו להביא תקציב לשנה הבאה וכי הוא דחה את תחילת הדיונים על התקציב. זאת בגלל "שהתחלה מוקדמת מדי של דיון על תקציב 2025 לא נכונה כשיש הרבה אי ודאות בגין המלחמה".
מאז הופעתו הפומבית של סמוטריץ' והצהרתו כי הוא מתחיל לקדם את תקציב 2025 החלו אנשי אגף התקציבים האמונים על בניית תקציב המדינה לגשת לבניית התקציב בפועל ומורגשת באגף מעין חזרה לשגרה.
במסיבת העיתונאים סמוטריץ' העביר מסר שזכה לתגובות אמבוולנטיות בציבור. מחד, הוא הצהיר כי ינהג באחריות פיסקלית וישמור על גירעון של 4% בלבד ויקדם קיצוצים בהיקף של 35 מיליארד. מאידך, הצהיר כי יימנע מרפורמות מבניות ומצעדי מיסוי מוצדקים שהם "בלתי אפשריים פוליטית". כמו כן, רבים הביעו חוסר אמון בהצהרתו כי הוא יקדם את התקציב וראו בה שינוי עמדה פתאומי לא מוסבר. במקביל, מתוך הממשלה החלו להישמע קולות המתנגדים לצעדי ההתכנסות שסמוטריץ' הצהיר עליהם. ההתנגדות בשלב זה מופנית בעיקר להקפאת הקצבאות.
האירועים האלו – בדומה למסיבת העיתונאים המאולתרת שארגן אתמול סמוטריץ' - מחזקים את החשש כי אין בכוונת הממשלה לקדם באמת תקציב מדינה לשנה הבאה בקרוב, והדבר הוא לצורך הרגעת סוכנויות הדירוג. צוות של סוכנות הדירוג מודי'ס צפוי לנחות בארץ בשבוע הבא. במודי'ס שוקלים להוריד שוב את דירוג האשראי של ישראל אחרי שפברואר האחרון עשו את בפעם הראשונה אי פעם.