קטר התרומה של המשק
קטר התרומה של המשק
ענף ההייטק ידוע במצוינות העסקית שבו ובתרומה האדירה שלו לכלכלה הישראלית, אשר באה לידי ביטוי ביתר שאת בתקופת מלחמת 'חרבות ברזל'. מעבר לכך, חברות ההייטק גם מייצרות תרומה יוצאת דופן לטובת החברה, בשגרה, ומוכיחות עצמן בסוגיה זאת גם בשעת חירום. על רקע חשיפת דירוג Dunstech לחברות ההייטק והסטרטאפ שהכי טוב לעבוד בהן בשנת 2024, משתפות כמה מחברות ההייטק את האתגרים מולם ניצבות החברות, וכיצד הן מצליחות להמשיך ולתרום לקהילה בתקופה המורכבת שכולנו חווים
ההצלחה העסקית של חברות טכנולוגיה רבות ידועה לכל אזרח במדינה. גם בתקופה הנוכחית, על אף המשבר שישראל חווה, כותרות העיתונים הכלכליים ממשיכות לבשר על הצלחות עסקיות מרשימות של חברות רבות הנמכרות בסכומים גדולים, או מגייסות משקיעים שתומכים בעליונות הטכנולוגית של יזמי ההייטק הישראלים. אולם, הפעילות של ענף הייטק התומך באופן משמעותי במשק הישראלי לא מסתכמת רק בדו"חות כספיים המעידים על נתונים עסקיים כאלה ואחרים, היא גם בולטת מאוד בכל הקשור לתרומה לקהילה. חברות הפעילות בענף הטכנולוגיה, כל שכן המובילות והמבוססות יחסית מבניהן, מסייעות באופן משמעותי לחוסן החברתי של החברה הישראלית בימי שגרה ובתקופת חירום. וכך, לצד הפעילות הכלכלית המשמעותית של החברות שמסייעת להמריץ את ענף ההייטק, אשר בשנים האחרונות הפך לקטר הצמיחה של הכלכלה הישראלית, חברות רבות מגלות אחריות חברתית ומעוניינות לתרום ולסייע לקהילה מתוך מניעים מוסריים וערכיים, ומתוך רצון לגלות מעורבות חברתית, תוך קידום פרטים, קהילות וארגונים אזרחיים ללא מטרות רווח בסביבה בה חברות ההייטק פועלות. מדובר בתופעה המתרחשת כבר לא מעט שנים, אך נראה שבשנה האחרונה על רקע מלחמת 'חרבות ברזל' היא מגיעה לשיא חדש של תרומה בקהילה וערבות הדדית לחברה הישראלית.
חשיבות התרומה לקהילה והאופן שבו עובדים חווים תרומה זאת, באה לידי ביטוי בדירוג Dunstech לחברות ההייטק והסטרטאפ שהכי טוב לעבוד בהן לשנת 2024. זו השנה העשירית שבה נערך הדירוג ואחד האלמנטים שנבדקו גם השנה נוגע לאופן שבו חברות ההייטק המובילות מסייעות לקהילה. אחד האלמנטים שבלטו השנה בדירוג הוא העלייה בשביעות הרצון של עובדי חברות ההייטק והסטרטאפים מהתרומה לקהילה של החברות בהן הם עובדים. הסיבה העיקרית לכך היא ההתגייסות המשמעותית של חברות רבות לטובת העורף וחיזוק החוסן החברתי בתקופה הכה מאתגרת שבה נמצאת מדינת ישראל. בזמן שאחוזים לא מבוטלים מאנשי ההייטק הישראלים נמצאים במילואים, מי שנשאר בעורף לוקח על עצמו את האחריות המקצועית של העובדים החסרים, וזאת במקביל להתנדבות מגוונות המסייעת לעורף הישראלי להמשיך לתפקד. ישנן חברות שתורמות לארגונים הטמעה של הטכנולוגיה שלהן, חלקן תורמות שעות פיתוח של עובדים, חלקן תרומות כסף ויש חברות שמשלבות ותורמות גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה כספית.
דירוג Dunstech של חברות ההייטק והסטרטאפ שהכי טוב לעבוד בהן, אשר מתבסס על מחקר נרחב שנערך בדן אנד ברדסטריט במשך חודשים ארוכים בקרב מאות חברות, מצא שעבור עובדים רבים התרומה לקהילה מהווה ערך חשוב בחוויית העובד. הדירוג בחן מאות חברות Tech מובילות בישראל, מה הן עושות עבור העובדים שלהן, איך הן נותנות מענה לצרכים המגוונים של העובדים, וביניהם גם: מי הן החברות שהכי טוב להורים לעבוד בהן, מי הן החברות שהכי מקדמות מדיניות של גיוון והכללה וגם מי הן חברות שהכי תורמות לקהילה. לקראת חשיפת הדירוג מתייחסות דמויות בכירות בכמה מחברות ההייטק המובילות בנושא תרומה לקהילה, לכמה מהסוגיות העקרוניות החשובות בפעילות החברתית שמבצעות חברות בענף הטכנולוגיה. המרואיינות הסבירו את תפיסת העולם המובילה את החברות בתחום התרומה לקהילה, וכיצד הדבר בא לידי ביטוי בשגרה ובתקופת החירום בה אנו נמצאים.
לכתבה התראיינו טל קרייזלר,CO- Founder & CEO בחברת נוטראפיק, נילי גור, דירקטורית שיווק בכירה למיתוג מעסיק בחברת סיילספורס, רותם צור, אחראית על חווית עובדים ואחריות חברתית בחברת ורינט, ליאת גבריאלי שוורץ, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת סילברפורט ומעין איזנר, VP HR EMEA בחברת סייפלי.
כיצד החברה מעודדות תרומה לקהילה?
נילי גור, דירקטורית שיווק בכירה למיתוג מעסיק בחברת סיילספורס: "כשמארק בניוף ייסד את סיילספורס ב-1999, אחת המטרות שלו הייתה להקים את החברה ככזאת שתתבסס על תרומה לקהילה ותהווה פלטפורמה לשינוי אמיתי בעולם. כחלק מהחזון שלו וכדי להטמיע את ערך ההתנדבות בתרבות הארגונית, סיילספורס פיתחה מודל פילנתרופי ייחודי: מודל ה-1:1:1, לפיו 1% מהכנסות החברה, זמן העבודה של העובדים, והטכנולוגיה שלה, יתרמו לעמותות וארגונים ללא מטרות רווח.
במסגרת המודל הזה, סיילספורס ישראל תרמה השנה מעל 16,000 שעות לקהילות שונות בארץ ותרמה למעלה מ-600 רישיונות פרו-בונו לארגונים ועמותות המשתמשים במוצרי סיילספורס בישראל.
החברה משתפת פעולה עם ארגונים כמו: פורום נשות המילואימניקים, רוח טובה, גשר אל הנוער, ושמרת ועוד. בימים אלה ממש לקראת החגים, החברה מארגנת אירועי התנדבות לכלל העובדים, בה כל עובדי החברה יצאו ליום התנדבות בהאנגר של ״חזית הבית״ בעין החורש, מיזם חברתי שקם במטרה ״להלביש״ את בתי המשפחות שנפגעו בעקבות המלחמה".
רותם צור, אחראית על חווית עובדים ואחריות חברתית בחברת ורינט: "ב-Verint אנחנו שואפים שההזדמנויות אשר נפתחות בפני העובדות והעובדים יהיו כמה שיותר מגוונות, הן מבחינת ימים, שעות ומשך הפעילות והן מבחינת סוג הפעילות, כדי שכמה שיותר עובדים יוכלו למצוא את הפעילות הספציפית שמתאימה ונוחה להם ולתרום בדרכם.
בנוסף, הדלת שלנו תמיד פתוחה ליוזמות ורעיונות של עובדים ואנחנו אפילו נותנים עדיפות ליוזמות שמגיעות מהם. זה מתכתב היטב עם הערך שמוביל אותנו, ה-Let’s Talk! אנחנו בדיאלוג מתמשך עם העובדות והעובדים וחשוב לנו להתחבר לעמותות שקרובות לליבם ושיש להם עניין מיוחד בהן.
כמו כן, אנחנו מנסים להיות קשובים לצרכים המשתנים של הקהילה מסביבנו ולפעול בהתאם. במיוחד אחרי אירועי ה-7 באוקטובר, כאשר אוכלוסיות שלמות נפגעו והיו זקוקות למענה מיידי – היה לנו חשוב להיות שם עבורן, לפעול מהר ולתת את הערך הכי גדול שאנחנו כחברה יכולים לתת. היה לנו ברור שאנחנו שם בשביל הקהילה שלנו".
טל קרייזלר,CO- Founder & CEO בחברת נוטראפיק: "תרומה לקהילה הינה אירוע ערכי חשוב ביותר עבורנו. החברה בחרה לקדם מספר נושאים כחלק מתפיסת העולם על פיה אם כל ארגון מסחרי יבחר לקדם שני נושאים נוכל לייצר יחד אימפקט משמעותי על החברה שבה אנו חיים. החברה בחרה לטפל בין היתר בנושא מיעוט נשים בתחומי ההיי טק ולסייע בחשיפת נערות בגילאי בית ספר לתחומי הטכנולוגיה, מתוך חשיבה ארוכת טווח שתעזור להגדיל את יחס הנשים שבוחרות במסלולים טכנולוגיים וריאליים בצבא, בלימודים האקדמיים ולאחר מכן בשוק העבודה. כחלק מיוזמה זו - החברה משתפת פעולה, בין היתר, עם אטלס ג'וניור. הנושא השני שבחרה החברה לקדם הינו חשיפת מגזרים אשר לא מגיעים מתחומי הטכנולוגיה, לעולם ההיי טק. כחלק ממאמץ זה, החברה משתפת פעולה עם מגוון עמותות וארגונים של חיילים קרביים ועוד, ומסייעת ב״פתיחת דלת״ לעולם ההיי טק".
מעין איזנר, VP HR EMEA בחברת סייפלי: "החברה מציעה לעובדיה תוכנית התנדבות שנתית מגוונת, המעודדת לכל עובד ועובדת לבחור מתי ובאיזו מסגרת לתרום לקהילה. בתחילת השנה אנו מציגים את מגוון הפעילויות, הכוללות ניקוי חופים, סיוע לבעלי חיים, אריזת מזון לנזקקים ועוד. כל עובד יכול לבחור את העמותות והפעילויות שקרובות לליבו. יצרנו סביב התוכנית זהות ייחודית עם לוגו וחולצות ממותגות, שמעניקות תחושת גאווה ומשמעות לעובדים המשתתפים ומעודדת לקחת חלק ביוזמות לאורך השנה".
האם החברה מאפשרת לעובדיה לקחת חלק בבחירת העמותות שהחברה מסייעת להן?
טל קרייזלר, CO- Founder & CEO בחברת נוטראפיק: "החברה מאמינה בתרומה לקהילה, וכך גם עובדי החברה. הרבה מיוזמות ההתנדבות מגיעות מהעובדים והחברה מעודדת אותם לתרום הן במחשבה והן במעשים, כולל איסוף תרומות ושליחת ציוד. במלחמה היו לנו כמה יוזמות נפלאות מהעובדים, כמו איסוף במשרדים של חבילות וציוד לחיילים, איסוף תרומות מחו"ל לרכישת ציוד וכו'"
רותם צור, אחראית על חווית עובדים ואחריות חברתית בחברת ורינט: "בטח! ב-Verint אנחנו מאמינים בדיאלוג פתוח בין העובדים לחברה ולהנהלה, ומאפשרים לכל עובד ועובדת להשפיע על כל תחום בחברה – כמו גם על התרומה לקהילה.
דוגמה נהדרת היא החסות שאנחנו נותנים מדי שנה למרוץ איתן מעמותת "איתן – כל אחד יכול". אחד העובדים שלנו פעיל בעמותה והעשייה שלהם קרובה לליבו. הוא הציג לנו את פעילות העמותה ואת הערך שהיא נותנת לילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים. כחלק מאג'נדת האחריות החברתית ב-Verint אנחנו שמים דגש על טיפוח דור העתיד, והיה לנו ברור שאנחנו רוצים להיות מעורבים. אנחנו נותנים חסות למרוץ זו השנה השנייה ברציפות, וגם משתתפים בו, והכל בזכות אותו עומרי, העובד שלנו".
נילי גור, דירקטורית שיווק בכירה למיתוג מעסיק בחברת סיילספורס: "סיילספורס מעודדת את העובדים והעובדות שלה להיות מעורבים בבחירת העמותות שהחברה מסייעת להן. החברה מקיימת תהליכים פנימיים שבהם העובדים יכולים להציע עמותות ולבחור את אלו שיקבלו תמיכה.
כמו כן, כל עובד.ת בחברה מקבל.ת 56 שעות בשנה, בתשלום מלא, במסגרתם יוכלו להתנדב בעמותה לבחירתו.ה, ובנוסף, החברה עושה "מאצ'ינג" ומכפילה כל תרומה כספית של עובד.ת לעמותה לבחירתו.ה".
מעין איזנר, VP HR EMEA בחברת סייפלי: "בהחלט. אנו מעודדים את העובדים לקחת חלק פעיל בבחירת העמותות והיוזמות החברתיות בהן החברה תומכת. בנוסף לרשימה המובנית שאנחנו מציעים, כל עובד ועובדת יכולים להציע עמותות ומטרות חברתיות שקרובות לליבם. החברה מספקת להם כלים, משאבים ותמיכה במימוש היוזמות, מתוך מטרה לאפשר לכל עובד לתרום בתחומים שחשובים לו באופן אישי".
האם במהלך מלחמת "חרבות ברזל" החברה לקחה חלק בהירתמות למאמץ הלאומי?
ליאת גבריאלי שוורץ, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת סילברפורט: "בעקבות המצב הביטחוני, חשוב לנו כחברה לא רק לתמוך בעובדינו אלא גם בקהילה שסביבנו. היכולת של החברה והכלכלה הישראלית להמשיך לצמוח ולשגשג גם בתקופה כה מאתגרת היא חשובה לכולנו. בניסיון לעזור איפה שאפשר, ערכנו למשל ימי התרמת דם, בחרנו לעבוד עם כמה שיותר ספקים מהדרום או מהצפון שנפגעו מהמצב, ואפשרנו לעובדים שלנו להתנדב בקהילה גם על חשבון זמן עבודה.
במהלך חודשי המלחמה נרתמנו לסייע גם באמצעות תרומות כספיות עבור תמיכה וציוד ליחידות שונות, במיוחד לעובדים הלוחמים/ות והתומכי לחימה שלנו שהיו בשטח, ולחבריהם ליחידות. בנוסף, הסטנו את מרבית הרכישות שלנו אל ספקים קטנים שנפגעו, והפכנו את אירועי ה-Happy Hour להזדמנות לתמוך בהם, למשל דרך רכישת ירקות ממשק מיכאלי, ורכישות מספקים כמו "מתוקיניו" ו"האופה - בוטיק לחם" מנתיבות. זכינו אף לארח קבוצת נשים מקסימה מעוטף עזה, מקיבוץ ניר עם, לסדנת "חופשת לידה" במשרדנו. בנוסף, לקראת תקופת החגים הקרובה, אנחנו משתפים פעולה עם ארגון 'זיכרון בסלון', בסיוע במימון וחלוקת מארזי חג עבור שורדי שואה. את מתנת ראש השנה לעובדים רכשנו מיקב ונקרט, שבבעלות הוריו של החטוף עומר ונקרט. אנחנו משתדלים למצוא הזדמנויות נוספות כדי לסייע, ולעשות את חלקנו הקטן במאמץ לשיקום החברה והכלכלה בישראל, לטובת העתיד המשותף של כולנו".
נילי גור, דירקטורית שיווק בכירה למיתוג מעסיק בחברת סיילספורס, "עם תחילת המלחמה סיילספורס הציבה את רווחת העובדים שלה ומשפחותיהם בראש סדר העדיפויות. סיילספורס הייתה בין החברות הראשונות שהעניקו סיוע כספי לכל אחד מעובדיה ותמכו במי שפונו מבתיהם או באלה שחששו לביטחונם. בנוסף, החברה העניקה סיוע לקהילה ותרמה למעלה מ-3 מיליון דולר לארגונים ללא מטרות רווח. העובדים שלנו יצאו לפעילות התנדבותית ברחבי הארץ, והצוותים שלנו העניקו סיוע טכנולוגי בזמן אמת לחברות, עמותות וארגונים שונים שנזקקו לכך. 3 דוגמאות מני רבות לכך הן - מיזם גשר לקריירה, במסגרתו הכשרנו עשרות מפונים ונפגעים מהמלחמה למשרות טכנולוגיות בשוק העבודה, כמו גם שיתוף פעולה רחב ומשמעותי שנרקם בין פורום נשות סיילספורס לפורום נשות המילואימניקים, וכן סיוע טכנולוגי בהקמת מערכת אופיר, לניהול קשרי קהילות שער הנגב".
טל קרייזלר, CO- Founder & CEO בחברת נוטראפיק, "במהלך מלחמת "חרבות ברזל", החברה בהחלט לקחה חלק משמעותי בהירתמות למאמץ הלאומי. חלק נכבד מהעובדים התגייסו למילואים והחברה פעלה לתמוך בהם ובמשפחותיהם בתקופה מאתגרת זו, הן ברמה האישית והנפשית והן ברמה הארגונית. החברה הפכה למוקד לוגיסטי, תיאמה משלוחי ציוד ואספה תרומות וחבילות עבור המילואימניקים".
רותם צור, אחראית על חווית עובדים ואחריות חברתית בחברת ורינט, "בהחלט. כבר מה- 7 באוקטובר ועד היום Verint וכל עובדיה נרתמים למאמץ הלאומי. בימים הראשונים פתחנו קבוצת וואטסאפ ייעודית לבקשות סיוע ועזרה שהגיעו אלינו מהקהילה, והיה מדהים לראות איך העובדים נרתמים לכל בקשה. לאחר מכן, קיימנו לפחות פעם בשבועיים ימי התנדבות קבוצתיים עבור אוכלוסיות שהיו זקוקות לעזרה – משפחות מפונות, חקלאים, סידור מקלטים בערים באזורי סיכון ועוד.
בנוסף, לחברת Verint העולמית היה חשוב להירתם למאמץ ולסייע לקהילות שנפגעו בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. ממש מספר ימים לאחר אותה שבת, הארגון השיק קמפיין גיוס תרומות בקרב עובדי ועובדות Verint בכל רחבי העולם. Verint השוותה תרומה זהה לזו שנתרמה על ידי העובדים ואת הסכום שנאסף תרמנו לעמותת "חמניות", לטובת הקמת מרכז חדש בעיר אופקים. עמותת "חמניות" דואגת לילדי השכול האזרחי, קבוצה שלצערנו הגדילה את הקיפה מאז אירועי ה-7 באוקטובר. מאז הספקנו לארח את ילדי העמותה בהפנינג כיפי שקיימנו לכבוד פורים ובאירוע מוזיקלי שקיימנו לילדי Verint בחודש יולי. כל הזדמנות לעטוף את הילדים הללו ממלאת לעובדים ולעובדות שלנו את הלב, הם מביאים את הילדים שלהם ומערבים אותם בפעילות ההתנדבותית ומעבירים את ערך ההתנדבות גם לדור הבא.
גם היום, כמעט שנה האירועים הנוראיים באוקטובר, אנחנו לא שוכחים את כל חברי וחברות הקהילה שנפגעו מהאירועים בשנה האחרונה. ב-23 בספטמבר נקיים אצלנו במשרד יום תרומה לקהילה שיכלול יריד עסקים מצפון ודרום הארץ ופאנל עמותות שמסייעות לאוכלוסיות שנפגעו מאירוע ה-7 באוקטובר. יריד העסקים פתוח לקהל הרחב!"
מעין איזנר, VP HR EMEA בחברת סייפלי: "בתחילת המלחמה יצרנו תקציב ייעודי נדיב לפעילויות סיוע לעובדים, לחיילים ולחברה. פתחנו חמ"ל פנימי שמטרתו הייתה לעקוב אחר הצרכים בשטח ולספק ציוד חיוני. בנוסף, יזמנו פעילויות התנדבות ונתינה, כגון יום בישול בו הוכנו מאות מנות שנשלחו לחיילים, הכנה ותרומה של מחשבים לילדי העוטף, תרומת ציוד ומזון לחיילים, הכנת חבילות למפונים ועוד. הענקנו תמיכה מלאה למשפחות העובדים שלנו ולעובדים שלנו אשר גויסו למילואים, כולל ליווי שבועי צמוד ומשלוחי חבילות בכל סוף שבוע וכן מענק כספי מיוחד. ערכנו לעובדים שגויסו למילואים גם אירוע הוכרה ותמיכה ונבנתה להם תוכנית תמיכה רגשית הכוללת מפגשי עיבוד וטיפולים, כדי לסייע להם בהתמודדות עם החזרה לשגרה. בנוסף, אנו מפעילים תוכנית תמיכה גלובלית שמספקת סיוע נפשי, ליגלי ופיננסי לכל עובד ובני משפחתו, בשגרה ובחירום".