סגור
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ושר הביטחון יואב גלנט
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ושר הביטחון יואב גלנט (צילום: הרצל יוסף)

ארה"ב אישרה עסקת נשק עם ישראל ב־20 מיליארד דולר: מי יגזור קופון?

 בואינג רוכשת מוצרים מעשרות תעשיות ישראליות בהיקף שנתי שמוערך בכ־350 מיליון דולר. רכש המטוסים החדשים יגדיל מאוד את הכנסותיהן מהקשר עם הענקית האמריקאית

עסקת הנשק המתהווה בין ישראל לארה"ב, בהיקף של יותר מ־20 מיליארד דולר, תעמיד את חיל האוויר לקראת שדרוג משמעותי ביכולותיו המבצעיות תוך מבט עתידי להתמודדויות עם איומים מרוחקים, בדגש על איראן, החות'ים בתימן ואיומים נוספים שעלולים להתפתח במזרח התיכון ולזמן לישראל אתגרים ביטחוניים מורכבים.
במרכז העסקה שאושרה שלשום בלילה בידי מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, עומד רכש אפשרי של 50 מטוסי תקיפה מתקדמים מסוג F15AI מהענקית בואינג שיאפשרו לחיל האוויר לפתוח שתי טייסות קרב חדשות. חיל האוויר מתעניין כבר זמן רב במטוסים אלה, לצד הרחבת מערך מטוסי ה־ F35 של לוקהיד מרטין.
בעודה נמצאת בשלבים מתקדמים בתהליך ההקמה של טייסת שנייה המבוססת על מטוסים אלה, שיושלם במהלך השנה הבאה, ישראל כבר הזמינה טייסת שלישית המבוססת על 25 מטוסי F35 נוספים בסכום כולל של כ־3 מיליארד דולר ואספקתם אמורה להתחיל במהלך 2027. מטוסים אלה מתאפיינים בעיקר ביכולות החמקנות שלהם ממערכות מכ"ם מתקדמות אך תכונה זו מגבילה את כושרם בנשיאת כמויות גדולות של חימושים.
מטוסי התקיפה החדשים, שמכירתם לישראל אושרה שלשום בידי בלינקן אמורים להוות נדבך משלים למערך המטוסים החמקניים שמפעיל חיל האוויר. בעוד שבתרחישי לחימה עתידיים מטוסי ה־F35 אמורים לשמש בעיקר לפריצת מערכות הגנה אוויריות באזורי לחימה, מטוסי ה־F15 החדשים אמורים להיות "סוסי העבודה" של חיל האוויר, בזכות יכולתם לשאת מגוון רחב של חימושים ובמשקל כולל של כמעט 18 טונות בגיחה.
אף שהאישור האמריקאי ניתן בעיצומה של המלחמה המתמשכת בישראל עם חמאס בעזה, חזבאללה בלבנון וכוננות השיא לקראת התרחבותה האפשרית גם לזירה האיראנית, מטוסי הקרב החדשים לא יימסרו לישראל לפני 2029 ובכל מקרה, הזמנתם גם לא תיעשה במקשה אחת.

"ערובה של ארה"ב לביטחון ישראל"

בשבועות הקרובים ועדת השרים להצטיידות והוועדה לתקציב הביטחון של הכנסת אמורות להתכנס כדי לאשר את ההצטיידות במטוסי התקיפה החדשים. בשלב הראשון ישראל תזמין טייסת אחת, של 25 מטוסים כשהאופציה למימוש רכש של טייסת שנייה תופעל בשנים הקרובות ואספקתה תיעשה במהלך העשור הבא. המחיר של שתי הטייסות ביחד עומד על כ־18 מיליארד דולר, כלומר כ־9 מיליארד דולר לטייסת.
לרכש המטוסים החדשים לא אמורה להיות השפעה מהותית על תקציב הביטחון השקלי או על תקציב המדינה והוא יתבסס על הסיוע הביטחוני האמריקאי שהיקפו השנתי עומד על 3.8 מיליארד דולר. גורמים ביטחוניים אמרו אתמול לכלכליסט כי יש בישראל תמימות דעים באשר לצורך במטוסים אלה ועם קבלת אור ירוק מהקונגרס האמריקאי, שצפוי להינתן, הזמנתם תצא לדרך.
מטוסי F15 משמשים את חיל האוויר הישראלי מאז סוף שנות ה־70 של המאה הקודמת אך במקרה הנוכחי מדובר במטוסים חדשים עם יכולות רבות שלא נמצאות במערך הקיים. פרט לכושר נשיאה משופר של פצצות וטילים הם מצוידים במנועים רבי עצמה ובמערכות מכ"ם שעתידות לשדרג משמעותית את ביצועיהם, תוך זיהוי מטרות ממרחק רב ודיוק מרבי ביכולות התקיפה.
מלבד הענקית בואינג, שעומדת להרוויח מההזמנות הישראליות, גם התעשיות הביטחוניות הישראליות צפויות לגזר מהן קופון שמן. כבר כיום הן מהוות קבלניות משנה של בואינג בתוכניות הייצור של מטוסים אלה, שחיל האוויר האמריקאי כבר הקדים והזמין כ־75 מהם ועתיד להזמין נוספים. בואינג מקיימת רכש מעשרות תעשיות ישראליות בהיקף שנתי שמוערך בכ־350 מיליון דולר ורכש המטוסים החדשים עשוי להגדיל בעוד את הכנסותיהן מהקשר עם הענקית האמריקאית.
התעשייה האווירית תייצר עבור אותם מטוסים מכלולים שונים ואלביט מערכות תספק את קסדות הטייסים. כבר בתהליך הייצור שלהם הם יותאמו באופן שיאפשר הטמעה מהירה של מערכות נשק ולוחמה אלקטרונית של התעשיות הישראליות, על פי המפרטים אותם ייקבע חיל האוויר.
לפי גורם ביטחוני בכיר ישראל תידרש לאשר את ההצטיידות במטוסים החדשים כבר בשבועות הקרובים וזאת כדי לאפשר את תחילת תהליך קליטתם לקראת סוף העשור. "נפתחה לפני ישראל אופציה לרכש מטוסים מתקדמים מאוד בתנאים מיטביים", אמר הגורם הבכיר בשיחה על כלכליסט. "היא עשויה לקבל את המטוסים בתוך כ־5 שנים מיום הזמנתם בעוד שמשך זמן אספקה של מטוסים יכול להימשך גם עשור. האישור של בלינקן מהווה מחווה יוצאת דופן לישראל וביטוי נוסף לערובה של ארה"ב לביטחון ישראל".
פרטי העסקה המתהווה סוכמו אך במהלך השבועות האחרונים, במהלך ביקור שעשה שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון. באחרונה גם הוגבר השיח בין מערכת הביטחון לבין בואינג, בין השאר באמצעות הנשיא של הסניף הישראלי שלה, מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף (במיל') עדו נחושתן לקראת קידום רכש המטוסים. פרט למטוסי הקרב, האישור שהעניק בלינקן כולל גם מכירת מנועים ומערכות מכ"ם שמותאמים להם.

רכש מוגבר של מערכות הגנה אווירית

בעוד ההצטיידות במטוסים וברכיבים הקשורים אליהם לא תקרה לפני 2029, האישור של בלינקן כולל מכירת מערכות נשק ואמצעי לחימה נוספים לישראל בהיקף של כמיליארד וחצי דולר, רבות מהן מג'נרל דיינמיקס.
לפי משרד החוץ האמריקאי מדובר בעשרות טילי אוויר־אוויר לשימוש חיל האוויר בסכום כולל של למעלה מ־100 מיליון דולר; כ־33 אלף פגזי טנקים בשווי 775 מיליון דולר; כ־50 אלף פצצות מרגמה בקוטר 120 מ"מ בכ־60 מיליון דולר וכלי רכב טקטיים בשווי של כמעט 600 מיליון דולר. מדובר באמצעים שצה"ל זקוק להם כמו אוויר לנשימה, ברקע הימשכות המלחמה בעזה ואי־הוודאות באשר להתפתחויות בזירות נוספות.
תוכנית ההצטיידות הגדולה ורחבת ההיקף באה בנוסף לסיוע ביטחוני מיוחד לישראל שעליו הצהיר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כבר בתחילת המלחמה, בהיקף כולל של כ־14 מיליארד דולר ובמרכזו רכש מוגבר של מערכות הגנה אווירית, כמו מיירטים לכיפת ברזל וקלע דוד שפותחו ברפאל ובחלקם מיוצרים בארה"ב. חבילת הסיוע כוללת גם האצת הפיתוח של מערכת ההגנה באמצעות לייזר "מגן אור" שמפתחת רפאל ואמורה להגיע לבשלות מבצעית במהלך 2025.
החיבוק האמריקאי שישראל מקבלת מהאמריקאים בא ברקע כוננות שיא שנמשכת מזה שבועיים לקראת מתקפת נקם מצד איראן וחזבאללה, ולא בלי השתלחויות ונאצות שמפנים שותפים בכירים בממשלת הימין הקיצוני של נתניהו כלפי הנשיא ביידן. איראן הצהירה על כוונתה לנקום על חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה בעת שהייתו בטהרן בפעולה שהיא מייחסת לישראל. זאת, אף שישראל לא לקחה אחריות על החיסול. חזבאללה מאיים בתקיפה נרחבת שתכאיב לישראל, על חיסול פואד שוכור בביירות, מספר 2 בארגון הטרור השיעי.
ברקע האיומים הגוברים, והחשש מפני מתקפה סימולטנית על ישראל בהשתתפות המיליציות השיעיות הפרו־איראניות בסוריה, בעירק והחות'ים בתימן ארה"ב ומדינות הקואליציה הגבירו במהלך הימים האחרונים הדריכות שלהן באזור. זאת, לצד תגבור כוחות אמריקאים בים האדום, במפרץ הפרסי ובים התיכון כדי להשתתף במשימת ההגנה על ישראל מפני תרחישי תקיפה מכיוונים שונים, בו זמנית.