סגור
הפגנה בגשר אודים
הפגנה בגשר אודים (צילום: מחאת התצפיתניות)

פרשנות
השביתה של ההסתדרות היא "פוליטית", ועשויה להיות קצרת טווח

הנסיבות הקיצוניות וההיסטוריות שהכניסו את ההסתדרות לאירוע עשויות בעת מבחן משפטי לזכות בסובלנות והכרה מוגבלת - ומכאן להכשרתה לפרק זמן מוגבל בלבד

בעולם המשפטי של דיני העבודה, השביתה שמתכננת ההסתדרות מחר היא שביתה פוליטית. וזו הגרסה הקיצונית ביותר. השביתה הלגיטימית המוכרת היא על תנאי העבודה. לצדה הוכרה השביתה המעין-פוליטית שאינה מכוונת ישירות נגד התנאים התעסוקתיים והכלכליים, אלא נגד השפעה עקיפה יותר על חיי העובדים. השביתה המעין פוליטית הוכרה חלקית ב-1992 כשעובדי בזק שבתו בגלל החלטת הממשלה לפתוח את השוק לתחרות ולצמצם את המונופול של בזק. כבר אז ציין בג״ץ ששביתה מעין-פוליטית ראוייה לסובלנות משפטית מסוימת שיכולה להכיל שביתה קצרה בלבד של כמה שעות. סוג של שביתת אזהרה.
שביתה פוליטית היא דרגת קיצונית יותר של מעין-פוליטית. זו שביתה נגד הריבון, ולא במעמדו כמעביד ואפילו לא כמי שמופקד על מדיניות כלכלית. זו שביתה שאין לה זיקה לתנאי העבודה ולכן קשה לזכותה בהגנות הניתנות במשורה אפילו לשביתה מעין פוליטית. ועדיין הנסיבות הקיצוניות, ההיסטוריות, שהכניסו את ההסתדרות לאירוע עשויים בעת מבחן משפטי, בבית הדין לעבודה או בבג״ץ (תלוי לאיפה ואם בכלל תחליט המדינה לאתגר את השביתה) לזכות באותה סובלנות והכרה שלה זכתה השביתה המעין פוליטית – הכשרתה לפרק זמן מוגבל בלבד.