ניתוחעיריות יוכלו לייקר את הארנונה ב־5% בלי אישור שר הפנים
ניתוח
עיריות יוכלו לייקר את הארנונה ב־5% בלי אישור שר הפנים
אחרי שבמאי הודיע משרד הפנים על התייקרות של 5.3% בארנונה, הגדולה ב־17 השנים האחרונות, הממשלה מקדמת בחוק ההסדרים יד חופשית לעיריות להמשיך לייקר את התעריף
יד חופשית לעיריות לייקר את הארנונה: באישור התוכנית הכלכלית לשנת 2025 ביום שישי האחרון החליטה הממשלה כי "רשות מקומית תוסמך להעלות את סכום הארנונה בשל נכס מסוג 'מבנה מגורים' בשיעור של עד 5% בשנה, בנוסף לשיעור העדכון, כהגדרתו בסעיף 7, ללא צורך באישור שר הפנים ושר האוצר".
רק בחודש מאי האחרון הודיע משרד הפנים כי שיעור התייקרות הארנונה לשנת 2025 יעמוד על 5.29%, הן למגורים והן לעסקים. מדובר בהתייקרות השנתית הגדולה ביותר ב־17 השנים האחרונות. וכעת עולה כי צפויה התייקרות נוספת.
נושא נוסף שהוחלט עליו הוא הסדרת שיטת גביית הארנונה. בישראל יש ארבע שיטות שונות למדידת השטח שעליו מוטלת הארנונה: "שטח ברוטו ברוטו" - כל השטח המקורה, כולל קירות חיצוניים ופנימיים ושטחים משותפים; "שטח ברוטו" - שטח הדירה, לא כולל קירות חיצוניים ושטחים משותפים; "שטח נטו" -כל שטח הדירה, לא כולל מרפסות, כשהוא כולל גם את השטח שמתחת לקירות הפנימיים והחיצוניים; "שטח נטו נטו" - שטח הפנים של הדירה כולל חדרי שירות ומרפסות סגורות בלי קירות חיצוניים ופנימיים, מרפסות, ושטחים משותפים.
תיקון פקודת העיריות על פי התוכנית הכלכלית 2025 מדבר על עידוד הרשויות למעבר לשיטת "שטח ברוטו ברוטו". מתוך נוסח הצעת המחליטים, "מועצת הרשות המקומית תוכל להטיל ארנונה על מטר רבוע שעליו לא הטילה ארנונה עד לאותה שנה".
יוגב שרביט, יועץ כלכלי לרשויות, מסביר כי ש־13 הרשויות הגדולות, כולל ת"א, ירושלים וחיפה, מחשבות את הארנונה לפי "נטו נטו". השינוי שאושר מדבר על כך שכל נכס חדש, שלא הוטלה עליו ארנונה עד עכשיו, יחושב לפי שיטת "ברוטו ברוטו". לדבריו, "ההחלטה מאשרת ל־13 הרשויות הגדולות לנהל שיטה כפולה. כלומר באותה עיר יהיו שתי שיטות חישוב שונות. באופן כללי, המהלך יביא לאפליה של בעלי נכסים בבניינים משותפים חדשים בהשוואה לבעלי נכסים צמודי קרקע, כי בבתים משותפים יש הרבה יותר שטח משותף. יוצא שבעלי נכסים משותפים ישלמו יותר עבור אותו שטח נטו של דירה בהשוואה לבעלי נכסים של צמודי קרקע".
אישור התוכנית הכלכלית יאפשר יתר אוטונומיות לרשויות המקומיות בתחומים נוספים. הסעיף המכונה "הסרת חסמים לפיתוח כלכלי ולמינוף תקציבי בשלטון המקומי", שהמרכז לשלטון מקומי היה שותף בניסוחו, מכיל לפחות שלושה תיקונים נוספים בפקודת העיריות: צמצום ועדות החובה של המועצה, הסדרת התקשרויות עם ספקים והשכרת מקרקעין ללא אישור שר הפנים.