סגור
תורים ל צק אין ב נתב"ג עומס  ב תורים
עומס בנתב"ג במרץ השנה. מסועי הכבודה הושבתו במסגרת השביתה בשישי (צילום: דני שדה)

בלי מנכ"ל קבוע ובלי כוח אדם - הכאוס חוזר לנתב"ג

למרות הבטחות השרה מירי רגב, יש עומסים חריגים בשדה התעופה. הנוחתים ביום שישי, למשל, לא קיבלו את מזוודותיהם במשך שעות בשל שביתה של העובדים שטוענים למחסור בכוח אדם. בינתיים ברשות שדות התעופה מחכים למנכ"ל קבוע

רק לפני ימים אחדים שרת התחבורה מירי רגב הצהירה כי רשות שדות התעופה נערכת לעומסים חריגים בנמל התעופה בן גוריון על ידי עיבוי מערך עובדיה, כשברקע עומד הצפי לתנועה של כ־100 אלף נוסעים שיעברו בו בכל יום במהלך אוגוסט. זאת, לאחר שבחודש שעבר מספר הנוסעים שעברו בשדה היה הגבוה ביותר בכל הזמנים והסתכם ביותר מ־2.5 מיליון איש.
אלא שחרף ההצהרות של רגב, מי שנקלע מאז סוף השבוע לנתב"ג מעיד על כאוס שקידם את פניהם של כאלף נוסעים שנחתו ביום שישי ובמשך שעות לא קיבלו את מזוודותיהם. זאת, כשהמסועים בשדה הושבתו במסגרת שביתה איטלקית פתאומית מצד העובדים בטענה למחסור חמור בכוח אדם.
המחסור בעובדים בנתב"ג, בעיקר בתחומי הביטחון והתפעול, מורגש מאז החזרה לשגרה מתקופת הגבלות הקורונה וברשות מתקשים לאייש את מלוא המשרות. לפי גורמים שמקורבים לוועד העובדים של הרשות, שבראשו עומד פנחס עידן, מדובר במחסור של לפחות 250 עובדי תפעול שיוצר עומסים כבדים על העובדים שפורקים ומעמיסים כבודה למטוסים.
ברקע הדברים, רגב פתחה בבדיקת הנסיבות שהובילו לשיבושי הפעילות בנתב"ג דווקא בשיא עונת התיירות. גורם שמקורב אליה אמר כי ככל שידוע למשרד התחבורה, המצב פחות חמור מזה שמוצג בידי הוועדה. לדברי הגורם, גם אם יש מחסור בעובדים, הרי שמדובר במחסור של כמה עשרות בלבד ואין בו כדי להצדיק את התמונות הכאוטיות שמגיעות מנתב"ג במהלך הימים האחרונים של נוסעים זועמים שאף מנסים להיכנס גם אל האזור התפעולי של השדה בניסיון לאתר את מזוודותיהם.
ברקע הכאוס בנתב"ג, ואי־הוודאות באשר להמשך תפקודו התקין של השדה במהלך השבועות הקרובים שיתאפיינו בביקושי שיא, ניצבת העובדה שמאז פברואר האחרון אין לרש"ת מנכ"ל קבוע. זאת, לאחר שהמנכ"ל לשעבר האלוף (במיל') חגי טופולנסקי התפטר מתפקידו כחצי שנה לאחר שנכנס לתפקידו.
טופולנסקי מונה לתפקיד בידי שרת התחבורה בממשלה הקודמת מרב מיכאלי, ובהתפטרותו הוא הקדים את הדחתו מהתפקיד בידי רגב ויו"ר הרשות, האלוף (במיל') יצחק גרשון. במכתב ההתפטרות שהניח טופולנסקי הוא כתב, בין השאר, כי "בתקופה האחרונה ראיתי איך פוליטיקה, איומים, שיקולים זרים ותהליכים לא תקינים גוברים על ביצועים, ערכים, טובת הציבור והכלל".
מאז התפטרותו לפני כחמישה חודשים את תפקיד המנכ"ל ממלא על תקן של ממלא מקום אמנון כהן, שנחשב לאחד המנהלים הוותיקים של רשות שדות התעופה ומשמש בתפקיד סמנכ"ל ההנדסה שלה. גם בימים אלה עדיין לא ברור מי יהיה המנכ"ל הבא של רשות שדות התעופה, וזאת כאשר ועדת איתור שרגב מינתה פועלת לקראת גיבוש המלצות בנושא.
בתוך כך, כשברקע ההתאוששות בענפי התעופה והתיירות מאז משבר הקורונה שמתבטאת בגידול בביקושים, ישראייר תרחיב את צי המטוסים שלה בשני מטוסי איירבוס A־320 חדשים שייקלטו בשורותיה במהלך 2024. שני המטוסים יוחכרו בידי ישראייר לתקופה של כשמונה שנים. לאחר חכירה זו הצי של ישראייר יכלול 11 מטוסים. מגמת ההתרחבות ניכרת גם באל על, שבשבוע שעבר קלטה לשורותיה מטוס בואינג 787 חדש בתצורה של "דרימליינר". מדובר במטוס ה־16 של אל על בתצורה זו.