סגור
מספנות ישראל מפרץ חיפה
נמל מספנות ישראל, מפרץ חיפה (צילום: אלבטרוס, צילום אוויר)

פרסום ראשון
התחרות מתגברת: המדינה מבטלת את מגבלת הפעילות בנמל מספנות ישראל

בעקבות עתירה שהגישה החברה לבית המשפט הוחלט על ביטול המגבלה שעומדת על 5% מכלל הסחורות העוברות בנמלי ישראל. לפי המדינה, הסיבה לביטול היא העומס בנמלים והשלכתו על יוקר המחיה

המדינה הודיעה היום ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד על כך שבכוונתה לבטל את מגבלת הפעילות על חברת מספנות ישראל, שעומדת על 5% מכלל הסחורות העוברות דרך ישראל.
ההחלטה התקבלה לאחר שבעתירה שהוגשה על ידי מספנות ישראל בשנה שעברה הורה בית המשפט העליון לבחון את נחיצות המגבלה שהוטלה בעבר על החברה, שקובעת כי "הכמות הכוללת של המטענים שישונעו בשטח החברה לא תעלה על 5% מכלל המטענים המשונעים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת, לפי משקל המטען".
במכתב שנשלח היום ליו"ר ההסתדרות, ועליו חתומים מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, המשנה לממונה על השכר אפי מלכין וסגן הממונה על התקציבים איליה כץ, נכתב כי "נבחנה נחיצות המגבלה האמורה ועל פני הדברים נראה כי יש מקום לבטלה".
לפי המדינה, הסיבה לביטול המגבלה היא העומס בנמלים והשלכתו על יוקר המחיה ושוויוניות מול כלל התאגידים הפועלים בנמלים שלא חלה עליהם מגבלה כזו. המגבלה הוטלה במקור כאשר מספנות ישראל היתה הנמל הפרטי היחיד בישראל. במכתב מבקשת המדינה מההסתדרות "למסור את התייחסותה" להסרת המגבלה.
בפועל המדינה העלימה עין מהמגבלה בשנתיים האחרונות. מספנות ישראל דיווחה ששינעה 4.5 מיליון טונות סחורה, שמהוות 7.9% מהיקף הסחורות ששונעו בנמלי ישראל ב־2020.