סגור
השר במשרד הרווחה יואב בן צור
שר העבודה יואב בן צור. ניסיון לעקוף את החלטת בג"ץ (צילום: אוהד צויגנברג)

הקומבינה שתאפשר סבסוד לאברכים משתמטים: הקמת רשות לגיל הרך

 ועדת השרים לחקיקה תדון ביוזמה של שר העבודה יואב בן צור לקדם הצעת חוק פרטית של כמה חברי כנסת חברתיים. בן צור מעוניין שהרשות תקבע מבחנים לסבסוד מעונות יום כך שגם אברכים שאינם עובדים ואינם משרתים בצבא יוכלו ליהנות ממנו 

הקומבינה שתאפשר הנחות במעונות יום למשפחות של אברכים משתמטים. שר העבודה יואב בן צור החל לקדם הצעת חוק פרטית להקמת רשות לגיל הרך. זאת במטרה לאפשר העברת מבחנים להנחות במעונות היום כך שגם אברכים שאינם עובדים ולא משרתים בצה"ל יוכלו לקבל סבסוד. הכוונה היא להביא את ההצעה לדיון בוועדת השרים לחקיקה מיד לאחר חופשת סוכות.
לאחר שבג"ץ אסר על העברת קצבאות מתקציב הישיבות לתלמידי ישיבה שאיבדו את דחיית השירות קבעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה שלא ניתן גם להעניק להם הנחות במעונות יום. מדובר בהנחות בגובה 1,300-2,300 שקל לילד והן המרכיב המרכזי בסל ההטבות שמאפשר לאברכים שלא לעבוד.
כל הניסיונות של שר העבודה יואב בן צור לעקוף את ההחלטה נכשלו וכרגע הנושא נמצא בדיון בבג"ץ. בן צור העביר החלטת ממשלה בלתי חוקית לפיה המבחנים לכלל ההורים יפורסמו רק לשלושה חודשים אבל היועצת המשפטית הורתה לבכירי משרד העבודה לפרסם מבחנים רק לשנה שלמה, בטענה שלהורים זכות חוקית לוודאות. התוצאה היא שבן צור ממשיך לא לפרסם מבחנים כלל והופך את כל ההורים לבני ערובה, כולל 20 אלף משפחות של הורים חרדים שיש להם פטור תקף משירות צבאי.
כעת שר העבודה מנסה לעקוף את היועמ"שית באמצעות קידום הצעת חוק להקמת רשות לגיל הרך. מדובר בהצעת חוק של 24 חברי כנסת מסיעות שונות, ביניהם חברי כנסת חברתיים מובהקים כמו נעמה לזימי מהעבודה ומיכאל ביטון מיש עתיד.
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר: "כיום אין בישראל גוף שמרכז את הטיפול בגיל הרך, וסמכויות ניהול מערכת החינוך לילדים מגיל 3 חודשים עד לגיל 3 מפוצלות בין משרדי הממשלה השונים בנוסף, מערכת החינוך לגיל הרך סובלת מהיעדר תקציבים ורמת תנאים ירודה. בשל מחסור חמור במעונות ובאנשי צוות, רוב הילדים עד גיל 3 לומדים במסגרות פרטיות ולא מפוקחות, וילדי הגנים לומדים בצפיפות הגבוהה ביותר מבין מדינות ה-OECD".
מטרת הרשות שתוקם היא "לשפר את יחסה של המדינה לתחום החינוך לגיל הרך, לקדם את איכות מערך השירותים הניתנים לילדים בגיל הרך ולהוריהם, וכן להעמיד את המשאבים הנדרשים לצורך כך. בנוסף, מבקשת ההצעה לקבוע מדיניות מתכללת וארוכת טווח להשקעה מיטבית בהתפתחות הילדים בגיל הרך בישראל ולתאם בין כל גורמי הטיפול בגיל הרך".
אלא שלבן צור יש ככל הידוע מטרה אחרת לגמרי כשהוא שלף את ההצעה ממגירות שולחן הכנסת: ליצור כללי מדיניות חדשים המתמקדים בעידוד תעסוקת האם בלבד בלי קשר לאב ובכך לעקוף את האיסור על הנחות לאברכים משתמטים. מנכ"ל עמותת ישראל חופשית שעתרה להפסקת ההנחות במוענות היום אורי קידר אמר: "שום חוק ושום תהליך לא יכולים להפוך את החרפה של מימון ההשתמטות ללגיטימי. מי שממשיך להשתמט משירות לא יוכל לקבל תמיכה של המדינה בהמשך תהליך ההשתמטות".