סגור
מימין בנימין נתניהו ו עו"ד אוריאל חור ניזרי
בנימין נתניהו ועו"ד אוריאל חור ניזרי. השופטים העלו תהיות (צילומים: עמוס בן גרשום לעמ תוך יוטיוב)

עורך הדין של משפחת נתניהו דוחה דיונים בגלל מילואים, אבל מקבל לקוחות חדשים

עו"ד אוריאל חור ניזרי מייצג את בני משפחת נתניהו בכמה תביעות. שירות המילואים הממושך שלו בחמ"ל הרבנות משמש לו סיבה לדחיות חוזרות בדיונים מסוימים, בשעה שהוא לוקח תיקים חדשים ופעיל באחרים - מה שמעלה תהיות אצל קולגות ושופטים

עו"ד אוריאל חור ניזרי הוא עורך דין עסוק: הוא מייצג את משפחת נתניהו במספר תיקים, וגם דמויות פוליטיות נוספות כמו השרה מאי גולן. למרות שניזרי פעיל מאוד בחלק מהתיקים וממשיך לקבל לקוחות חדשים ולהגיש מסמכים בשמם, בתיקים אחרים, לרבות כאלה שבהם הוא מייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו, טוען ניזרי כי אינו יכול לעמוד במחויבויות שנדרשות ממנו כעורך דין בשל שירות מילואים אינטנסיבי אליו גויס מתחילת המלחמה.
אין מחלוקת על שירות המילואים הפעיל של ניזרי, אלא שדחיית דיונים בשל השירות רק בתיקים מסוימים הצליחה להעלות סימני שאלה בקרב חלק מהניצבים מולו בבתי המשפט – והשופטים עצמם.
ניזרי משרת במילואים כמעט ברצף מאז 15 באוקטובר 2023, כשבוע לאחר מתקפת 7 באוקטובר. למרות שירות המילואים הממושך, הוא לקח על עצמו תיקים רבים בתקופה הזו. בין היתר לפני חודשיים הגיש כבא כוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו תביעת דיבה נגד בן כספית, אורי משגב וגונן בן יצחק, בטענה כי השלושה הפיצו מצגי שווא בדבר מצבו הבריאותי של נתניהו. באותו חודש ניזרי קיבל על עצמו גם את הייצוג של מאי גולן מול המדינה, לאחר שהשרה זומנה לחקירה בנוגע לתאונת דרכים בה היתה מעורבת לפני ארבע שנים. ביוני הגיש מכתב מיצוי הליכים בטרם עתירה לבג"ץ מטעם שי קלך בדרישה לפתוח בחקירה על הסתה נגד ראש הממשלה נתניהו. באפריל הגיש תביעה בשם יאיר נתניהו נגד אורי משגב, ובפברואר נבחר לייצג את אשת ראש הממשלה בעתירה לחשיפת שעות ההעסקה שלה בעיריית ירושלים.
החוק מתיר לעבוד במקביל לשירות מילואים, אם השירות מאפשר זאת. ניכר כי במקרה של ניזרי זה אכן נכון — הוא משרת ברבנות הצבאית בחמ"ל של יחידת המלב"ח (מפקדה לטיפול בחללים). החמ"ל עוסק בתפעול מרחוק של אירועים בהם יש חללי צה"ל, כמו גם בנושאים הקשורים לזיהוי חללים. בשגרה מבצעים משרתי המילואים בחמ"ל 3–4 משמרות בשבוע (כולל סופי שבוע). המשמרות נקבעות לרוב יותר משבוע מראש והמילואימניקים מקבלים על כך צו שמונה פתוח.
חיילי מילואים המשרתים עימו סיפרו כי לאחרונה, מאז שעצימות הלחימה ברצועה ירדה, התנאים והיקף העבודה מאפשרים למשרתים בחמ"ל ללמוד או לעבוד במקביל. עם זאת, חלק מהמשרתים טענו כי העומס הרגשי הנובע מטיפול בחללים מקשה על רבים מהם לעשות זאת.
למרות ששירות המילואים שלו מאפשר עבודה במקביל, ולמרות שהוא לוקח על עצמו עוד ועוד תיקים — לידי כלכליסט הגיעו מסמכים רבים, המעידים על בקשות דחייה חוזרות ונשנות של ניזרי בתיקים מסוימים בעלי פרופיל גבוה. ברוב המקרים שבהם הוא מבקש דחייה, הצד השני מסכים בתחילה עקב רגישות הנושא. אבל לאחר שהבקשות חוזרות שוב ושוב, עולות שאלות בקשר לזמינות האמיתית של ניזרי. כך למשל, השופט נועם רף מבית השלום בנתניה, בו מתנהלת התביעה של ניר חפץ נגד יאיר נתניהו, כתב לאחר חמש דחיות כי "אין זה מקומו ותפקידו של בית המשפט להעריך את פרק הזמן שהיה דרוש להגשת כתב תביעה בתיק אחר, לעומת הזמן הדרוש לב"כ הנתבע להגיש סיכומים בתיק דנא. יחד עם זאת אין להתעלם מכך שב"כ הנתבע מאשר שהינו עוסק בחלק מזמנו בעבודה שוטפת. ב"כ הנתבע מתבקש למסור תגובה. לא ניתן להותיר את בימ"ש והצד שכנגד בעלטה".
בתיק של יאיר נתניהו נגד סתיו שפיר ביקש ניזרי לפחות חמש פעמים לדחות את הדיונים ואף ציין באחת הבקשות כי "אי התייצבות לשירות מילואים איננה אופציה ומדובר בעבירה חמורה. בעוד הח"מ הינו מהקבוצה הקטנה אשר נושאת בנטל המילואים כמעט מתחילת מלחמת חרבות ברזל".
תיק אחר בו השופט איבד סבלנות כלפי ניזרי הוא תביעה של פעיל הימין שי קלך נגד העיתונאים אורי משגב ובן כספית ונגד פעיל המחאה גיא פורן. בתיק הזה ניזרי היה אמור להגיש תצהיר גילוי כללי לבית המשפט עד 1 ליולי, קיבל מספר דחיות מטעם בית המשפט וכעת ביקש דחייה נוספת עד 5 לספטמבר. גם כאן, לטענת ניזרי — שלקח את התיק לאחר שגויס למילואים — הסיבה לאי־עמידה בזמנים היא שירות המילואים שלו. שופט בית המשפט השלום בנתניה, עדי הדר, היה סבלני לדחיות אך ב־8 לאוגוסט כתב בהחלטה שנתן: "בית המשפט ער לכך שחלק ממשרתי המילואים ממשיכים לשרת במילואים מאז פרוץ המלחמה והציבור מעריך מאוד את תרומתם הרבה לביטחון המדינה. אולם, כפי שעולה מהליכים אחרים לגבי עורכי דין, בעלי דין ועדים, הצבא מתיר להם, עקב התמשכותו של שירות המילואים על פני מספר חודשים לשלב בין שירות המילואים ובין המשך עבודתם, גם אם באופן חלקי וזאת מתוך הבנה של הצבא שיש לאפשר המשך הפעילות במשק עד כמה שהנסיבות מאפשרות. בא כוחו של התובע מאשר בהודעה שעל אף שירות המילואים הוא מבצע מעת לעת הפוגות פעולות בתיקים. מכיוון שבית המשפט מנוע מקידום שמיעת התביעה שהתובע הגיש בחודש נובמבר בשנה שעברה עד שיוודא שהצדדים החליפו תצהירי גילוי כלליים". הדר הדגיש כי "בא כוחו של התובע מאשר כי הוא מטפל בתיקים, על אף שירות המילואים, וכאמור לעיל, בא כוחו הגיש תוך חודש שני כתבי תביעה מתוקנים, במהלך שירות המילואים, ולכן הטענה שנבצר מהתובע להעביר לנתבעים תצהיר גילוי כללי ותו לא במשך כמעט חודשיים בשל שירות המילואים מעלה קושי".
אחד התיקים שניזרי מייצג בו את שרה ויאיר נתניהו הוא עתירה של התנועה הדמוקרטית האזרחית נגד החלטות שהתקבלו בוועדת הכספים וקשורות להגדלת מימון מעונות ראש הממשלה. הדיון בתיק נקבע במקור ל־15 בינואר ולאחר מכן נדחה ל־29 למאי. עו"ד גלעד ברנע שהגיש את התביעה עם עו"ד גלעד שר, סיפר לכלכליסט כי שלושה ימים לפני הדיון בעליון ניזרי הודיע שהוא לא מגיע בשל המילואים. לכלכליסט הגיעה בקשתו של ניזרי מ־26 במאי, שבה נכתב כי ניזרי מבקש דחייה בלפחות חודשיים: "לא יעלה על הדעת, כי עורך דין אשר עושה לילות כימים למען המדינה... אין דחיפות מיוחדת בקיום הדיון בעתירה במועד בו נקבע הדיון". יום לאחר מכן הכריע שופט העליון דוד מינץ כי הדיון יידחה בארבעה חודשים נוספים.
"בתיק של רוזוליו הגיעו מסמכים שמראים שהוא (ניזרי, י"ש) הופיע בבית משפט השלום בירושלים ממש ימים ספורים לפני שהגיש את בקשת הדחייה", אומר עו"ד ברנע, "הדבר הזה חמור בעיניי. מצד אחד הוא מגיש בקשה לעליון לבטל דיון עם מסמך לקוני שאומר שהוא במילואים ומנגד הוא מופיע פיזית בבית משפט ממש בסמוך למועד זה".
למרות פניות חוזרות, ניזרי בחר שלא להגיב בעצמו לדברים בטענה כי "אסור לו לדבר עם עיתונאים ללא אישור" והפנה את כלכליסט לדובר צה"ל. בדובר צה"ל בחרו שלא להגיב לכתבה.

חלק מהתיקים בהם ביקש עו"ד חור ניזרי דחיות חוזרות ונשנות
• ייצוג יאיר ושרה נתניהו בעתירה לבג"ץ נגד החלטות ועדת הכספים בנוגע להגדלת מימון מעונות ראש הממשלה
• ייצוג יאיר נתניהו בפרשיית הדרכונים הדיפלומטיים
• ייצוג יאיר נתניהו בתביעה שהגיש נגדו ניר חפץ
• ייצוג יאיר נתניהו נגד סתיו שפיר
• ייצוג פעיל הימין שי קלך נגד אורי משגב ובן כספית ונגד פעיל המחאה גיא פורן