סגור
מכוניות ב נמל אילת יבוא רכב
מכוניות בנמל אילת (צילום: שירלי זינגר)

נמל אילת נקלע לקשיים עקב האיום החות'י, ומחצית מעובדיו בסכנת פיטורים

הנהלת הנמל הודיעה לעובדים על כוונתה לפטר כ-60 מתוך 120 עובדים, זאת לאחר שמתקפות החות'ים הובילו לצניחה בהיקפי הפעילות ובהכנסות הנמל. העובדים, שמתכוונים להיאבק בפיטוריהם, טוענים כי מדובר בניצול ציני של המצב: "לא ניתן לזה יד"

ברקע לקשיים אליהם נקלע נמל אילת לאחרונה, הנהלת הנמל הודיעה ל-120 עובדי הנמל כי בכוונתה לפטר כמחצית מהם – כ-60 עובדים. בעקבות ההודעה, עובדי נמל אילת יתכנסו מחר לאסיפת הסברה, במחאה על כוונת ההנהלה.
נמל אילת הופרט ב-2013 והאחים נקש רכשו אותו מהמדינה באמצעות פפו ספנות שבבעלותם בתמורה ל-122 מיליון שקל במסגרת הסכם עד 2028 ועם אופציה להאריכו בעשור נוסף. היא מעסיקה כ-120 עובדים בהסכמים קיבוציים ועוד כ-70 עובדי אבטחה בהעסקה ישירה. בדצמבר, בעקבות איום החות'ים בתימן וההתקפות שהתרחשו על מספר ספינות, חלה ירידה חדה בהיקפי הפעילות וצניחה של יותר מ-80% בהכנסות של נמל אילת בתוך חודש. מנכ"ל הנמל גדעון גולבר אמר אז כי בעקבות המשבר המסלים, תבקש הנהלת הנמל מהמדינה שיפוי על אובדן של חלק מההכנסות, אך באותה העת ההנהלה נמנעה מלפטר עובדים או להוציא אותם לחל"ת.
המשבר בנמל לא החל כעת: כבר באוגוסט הוכרז סכסוך עבודה בין העובדים להנהלה בשל מבוי סתום במו"מ על הסכם קיבוצי לעובדי הנמל.
תחומי הפעילות המרכזיים של הנמל הם יצוא תפזורת ויבוא של כלי רכב מהמזרח. יבוא הרכבים הלך וגדל בהדרגה במהלך השנים עד שהגיע לשיא של 166 אלף רכבים ב-2022. את 2023 סיים הנמל עם יבוא של 149 אלף כלי רכב מהמזרח, אך מאז תחילת 2024 לא נכנסו כלל רכבים דרך הנמל.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אייל ידין, אמר כעת: "במשך שנים ארוכות עובדי הנמל היקרים והמקצועיים השיאו את תוצאות הנמל ויצרו דיבידנדים ובונוסים שמנים לבעלי המניות ולהנהלת הנמל. נכון היה שבעת הזו החברה הייתה מחבקת את העובדים ומשפחותיהם, ולא בוחרת בדרך הקלה של ניסיון פיטורים המוניים. לא ניתן לזה יד".
מנהל החטיבה הימית באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד ניר אייזנברג, אמר: "הנהלת הנמל מנסה לנצל את מצב המלחמה ולפגוע בפרנסת עובדות ועובדים מסורים בפריפריה הדרומית. לא נוותר עד שהנהלת הנמל תפנים שאין לנמל זכות קיום ללא עובדיו ועובדותיו המצוינים".
יו"ר מרחב אילת בהסתדרות, משה אזולאי, מסר: "הניסיון של הנהלת הנמל בלתי נתפס. זו חציית גבולות ברורים של הסיכומים עם העובדים. לא נשלים עם זה, לא נקבל את זה, ונעשה כל שעל ידינו כדי לשמור על ביטחונם התעסוקתי של העובדים".