מרכז השלטון המקומי והאזורי נגד רפורמת התחבורה הציבורית: "מייקר את התשלום"
מרכז השלטון המקומי והאזורי נגד רפורמת התחבורה הציבורית: "מייקר את התשלום"
ראשי המרכז המקומי והאזורי חיים ביבס ושי חג'ג', טוענים במכתב משותף כי הרפורמה מייקרת את התשלום בתחב"צ למגוון קבוצות אוכלוסייה. חלק מהטענות אינן מדויקות ואף הפוכות מהמציאות. לדוגמא, בניגוד לנטען, דווקא בני נוער ייזכו לראשונה להנחות משמעותיות שלא היו להם בעבר
ראשי המרכז השלטון המקומי והאזורי, חיים ביבס ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ושי חג'ג' ראש מועצה אזורית מרחבים, כתבו מכתב משותף נגד רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית "דרך שווה". במכתב הם טוענים כי הרפורמה מייקרת את התשלום עבור אזרחים המבוגרים שטרם מלאו להם 75 שנה, אוכלוסיות קשות יום, ילדים, בני נוער וסטודנטים. חלק מהטענות במכתב אינן מדויקות ואף הפוכות מהמציאות. אתמול הודיע ח"כ מיכאל ביטון כי הוא חוזר להצביע עם הקואליציה לשבועיים לאחר שאיים להימנע ולהתנגד להצבעות שאינן אי-אמון בממשלה בעקבות התנגדותו לרפורמה.
לפי המכתב, "כתוצאה מהרפורמה האמורה, צפויים תעריפי התחבורה הציבורית התוך-עירונית להתייקר, וזאת למרות שצרכני שירות זה לא ייהנו מהרחבת השירות הכלולה ברפורמה. פועל יוצא הוא כי צרכני השירות הפנים-עירוני יסבסדו את צרכני השירות הבין-עירוני, שדווקא מוזל במסגרת רפורמה זו. השינויים בתעריפי התחבורה הציבורית המוצעים ברפורמה צפויים לייקר משמעותית את התשלום החודשי בקרב אוכלוסיות רבות, המשתמשות באופן תדיר בתחבורה ציבורית. בין ציבורים אלו ניתן למנות את האזרחים המבוגרים שטרם מלאו להם 75 שנה, אוכלוסיות קשות יום, ילדים, בני נוער וסטודנטים".
ביבס וחג'ג' דורשים ממיכאלי שתפעל ל"עצירת הרפורמה לאלתר" ושתפעל לכינוס צוותי עבודה דחופים עימם לתיקון הליקויים, על מנת "שאכן תוגשם תכליתה של הרפורמה לרשת את ישראל בקווים זמינים, נוחים וזולים ולאפשר ניידות מייטבית בתחבורה ציבורית בארץ".
האמירות במכתב אינן מדויקות ואף הפוכות מהמציאות בחלק מהמקרים. לדוגמא, דווקא בני נוער ייזכו לראשונה להנחות משמעותיות שלא היו להם בעבר ויוכלי לקנות חופשי-חודשי ארצי ב-112.5 שקל, וב-49.5 שקל בלבד בפריפריה.
הרפורמה בתעריפים כוללת האחדה של התעריפים בכל הארץ, כאשר מחיר לנסיעה בודדת באוטובוס או רכבת קלה בכל יישוב בישראל לטווח של 15 קילומטר תעלה 5.5 שקלים, ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות. נסיעה אזורית באוטובוס (עד 40 ק"מ) תעלה 12 שקל, נסיעה בין-עירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 16 שקל, נסיעה יותר רחוקה מזה תעלה 27 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.
הרפורמה מתייחסת גם לנסיעה משולבת של אוטובוסים יחד עם שירות רכבות כבדות: נסיעה עירונית/מקומית בודדת ברכבת בכל יישוב בישראל תעלה 9 שקלים, ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק של עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה מנקודת העלייה. נסיעה אזורית ברכבת (עד 40 ק"מ) תעלה 18 שקל, נסיעה בין-אזורית תעלה 24 שקל, בינעירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 27 שקל, נסיעה יותר רחוקה מזה תעלה 48 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.
חופשי חודשי לכל המדינה יעלה 225 שקל, לא כולל קווי אילת והערבה. ביישובי הפריפריה תינתן האפשרות לרכוש כרטיס חופשי חודשי בסכום של 99 שקל לטווח נסיעה של עד 40 קילומטר. לפי הרפורמה, היישובים שלא יהיו זכאים להנחה זו הם כל היישובים שבגוש דן, מטרופולין ירושלים, מטרופולין חיפה ויישובי השרון וחוף הכרמל, ואלו יוכלו לרכוש רק את האפשרות של חופשי ארצי ב-225 שקל. כמו כן, לראשונה ילדים ונוער (גילאי 5-18) יוכלו לרכוש כרטיסי חופשי חודשי, ואלו יהיו בהנחה של 50%. זאת אומרת שילדי הפריפריה יוכלו לרכוש כרטיס חופשי חודשי אזורי ב-49.5 שקל, וכל הילדים יוכלו לרכוש חופשי ארצי ב-112.5 שקל.
זכאים להנחות כמו ילדים ונוער, פנסיונרים וזכאי ביטוח לאומי יזכו להנחה של 50% גם על נסיעות בודדות וגם על חופשי חודשי. ההנחה של אנשים עם מוגבלות תעלה מ-33% בעבר ל-50% עם כניסת הרפורמה. מבוגרים בני 75 ומעלה ייסעו בחינם, ושר האוצר ליברמן אמר כי בכוונתו לפעול לכך שבתקציב הבא גם שאר האזרחים הוותיקים יוכלו לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית.
הרפורמה תכלול לראשונה גם אפשרות לתשלום באשראי בקווי התחבורה הציבורית, וזאת בניגוד למצב הקיים בו ניתן לשלם רק עם כרטיס רב-קו או אפליקציות תשלום. הפיילוט צפוי להתחיל לפעול בחברת דן, ובשלב הראשוני התשלום בכרטיס אשראי לא יאפשר הנחות אינדיבידואליות וזאת עקב פערים טכנולוגיים.