דעהזה לא הזמן להרפתקאות מס: באמצע סערה דרושה מדיניות שמרנית
דעה
זה לא הזמן להרפתקאות מס: באמצע סערה דרושה מדיניות שמרנית
קולות שונים קוראים לממשלה להפחית את מס הבלו על הבנזין “כצעד חירום זמני ומיידי” להקלת יוקר המחיה ופוליטיקאים משני הצדדים תומכים. אך שרי הממשלה צריכים להבין שאין דבר יותר קבוע מהזמני
בימים האחרונים קולות מכיוונים שונים קוראים לממשלה להפחית באופן זמני את מס הבלו על הבנזין "כצעד חירום זמני ומיידי" במטרה להקל את יוקר המחיה. במקרה הזה, הפונים מתפרצים לדלת פתוחה לרווחה: פוליטיקאים מהקואליציה ומהאופוזיציה גם יחד דורשים להפחית את המס בעקבות מחירי הדלק הגבוהים, ואפילו שרת האנרגיה קארין אלהרר וגורמים מתוך האוצר תומכים במהלך.
עם זאת, בממשלה יש גם התנגדות להפחתת המס על הבנזין המזהם, ולכן נולדו גם הצעות "סביבתיות" להתמודדות עם יוקר המחיה. לדוגמה, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הציעה להוריד באופן זמני את מס הקנייה על רכב חשמלי מ־10% ל־5%.
בזמן שהפוליטיקאים מפריחים בלוני ניסוי באוויר - מחירי הנפט מזגזגים. לפני חודש, טרום הפלישה הרוסית לאוקראינה, מחיר הנפט נע סביב 95 דולר לחבית. בעקבות הפלישה המחירים זינקו, ולפני כשבוע וחצי הם הגיעו לשיא זמני של כ־130 דולר לחבית. בימים האחרונים המחיר נפל שוב וכעת הוא נסחר באזור ה־100 דולר. התנודתיות הזו הולמת את חוסר הוודאות שנובע ממשבר ביטחוני בקנה מידה היסטורי, ואף אחד לא באמת יודע מה יקרה בעוד יום או יומיים, איך יתקדם המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה או לאיזה כיוון ינועו מחירי הסחורות והאנרגיה.
שרי הממשלה צריכים להבין שאין דבר יותר קבוע מהזמני. קל מאוד להוריד מס על רכב חשמלי או על בנזין אבל קשה מאוד להחזיר אותו חזרה. שר האוצר אביגדור ליברמן, שאמון על מדיניות המיסוי של הממשלה, אמר לפני שבועיים ש"להוריד את מס הבלו עכשיו זה כמו לעשות טיח באמצע רעידת אדמה חזקה. צריך להמתין שהמצב יתמתן לפני שנוקטים כל מיני צעדים, ולנשום עמוק", ובמקרה הזה הוא צודק לחלוטין. ממשלת ישראל צריכה להבין כי בעת הזו צריכים מדיניות פיסקאלית שמרנית ולהימנע מקבלת החלטות נמהרות בסביבה של חוסר ודאות.