בדיקהירושלים לא סוחבת בעלייה: ראש העיר הבטיח שינוי, אבל השכרת האופניים מדשדשת
בדיקה
ירושלים לא סוחבת בעלייה: ראש העיר הבטיח שינוי, אבל השכרת האופניים מדשדשת
באפריל הושק בירושלים שירות השכרת אופניים בשם "ירופאן". אלא שעד כה הותקנו רק 25 תחנות עגינה בעיר, ובוצעו בממוצע רק 120 השכרות ליום. מנכ"ל החברה המפעילה: "כשיש מספר מוגבל של תחנות, אז מעט מאוד אנשים ישתמשו בזה לתחבורה רגילה. כרגע אנשים לוקחים את זה לטיולים". ראש העירייה: "ירושלים היא העיר הראשונה בעלת מערך השכרת אופניים חשמליים בארץ"
באפריל האחרון הושק שירות השכרת אופניים חדש בירושלים בשם "ירופאן". ראש העירייה משה ליאון אמר עם השקתו כי "הפעלת המיזם נועדה לשנות את דפוסי התנועה במרכז העיר, ולתת אפשרות אמיתית להגעה מנקודה לנקודה ללא צורך בשימוש בכלי רכב". אלא שנתוני השימוש הנוכחיים של הירופאן, שעדיין בהרצה, שנחשפים כאן לראשונה מאכזבים.
נכון לחודש נובמבר, ישנן 25 תחנות עגינה שמהן ניתן לשכור אופניים, כולל חשמליים. רוב התחנות ממוקמות מהתחנה המרכזית בצפון עד למושבה הגרמנית בדרום. פריסת התחנות דלילה, ובמקרים רבים קיים מרחק גדול בין תחנה לתחנה שמקשה על המשתמשים בשירות. בנוסף ישנם אזורים שכמעט אין בהם תחנות עגינה כמו רחביה ונחלאות, שדווקא ידועות כשכונות סטודנטים. כמו כן השירות פועל באופן חלקי בשבת, וניתן לשכור אופניים חשמליים רק בארבע תחנות שסמוכות לאזור החילוני של מתחם התחנה. בחודשים הקרובים אמורות להתווסף 25 עמדות, אך עדיין לא הוחלט סופית על מיקומן.
בחודש אוקטובר האחרון בוצעו כ-3,700 השכרות בכל רחבי ירושלים, ובממוצע בוצעו כ-120 השכרות ליום בלבד. חודש לפני כן, בספטמבר, בוצעו כ-3,200 השכרות בעיר, ובממוצע בוצעו כ-107 השכרות ליום. נכון לעכשיו, התקינו את האפליקציה כ-7,000 איש.
פרדי קלו, מנכ"ל חברת FSM, שמפעילה את שירות ירופאן (כמו גם את שירות תל-אופן בת"א), הודה בשיחה עם "כלכליסט" כי אינו מרוצה ממספר המשתמשים: "אין ספק שכשיש לך רק 25 תחנות, אז האופציות מוגבלות ומעט מאוד אנשים ישתמשו בזה לתחבורה הרגילה. כרגע אנשים לוקחים את זה לטיולים, לפאן". ואכן, התחנה הפופולרית ביותר של הירופאן בירושלים היא תחנת גן סאקר, ובחודש אוקטובר בוצעו בה 429 נסיעות (כ-11.5% מכלל ההשכרות). כלומר הפעלת המיזם עדיין לא משנה "דפוסי תנועה", כפי שהבטיח ליאון.
החרדים "משתמשים כבדים" באופניים
ירושלים היא לא העיר הראשונה שחושבים עליה בכל הקשור לשימוש באופניים. הטופוגרפיה של העיר מקשה על רוכבים שאינם משתמשים באופניים חשמליים, וההרכב הדמוגרפי של העיר אינו נתפס ככזה שמתעדף שימוש באופניים.
אורן לוטן, ממובילי "אופניים בשביל ירושלים", ארגון של אקטיביסטים הפועל לקידום תחבורת האופניים בעיר, טוען כי התפיסות הללו שגויות ושהחרדים הירושלמים הם דווקא משתמשים כבדים של אופניים. לדבריו, שיעור הרוכבים הנמוך בעיר נובע מתשתיות לא מספקות ומתפיסה היסטורית מוטעית הרואה באופניים כלי רכב לפנאי בלבד: "זו ביצה ותרנגולת, מחוץ לגן סאקר אין שבילים שמרגישים בטוחים לרוכבים מתחילים". לפי לוטן, בעשור האחרון קודמו שבילי אופניים כשבילי פנאי, ובהם שבילי האופניים המרכזיים של ירושלים בגן סאקר, עמק המצלבה, פארק התחנה ועוטף ירושלים. שבילים אלו לא מהווים אלטרנטיבה לרכב הפרטי מפני שהם מנותקים משכונות המגורים ומאזורי התעשייה.
לוטן סבור כאמור כי יש בעיה קשה של תשתיות לנסיעה בטוחה ויעילה באופניים בירושלים. התשתית אינה מתבטאת רק בסלילת שבילי אופניים, אלא גם בכך שהשבילים יהיו רציפים, רחבים ושייסללו על הכביש ולא על מדרכות או על ריצוף של אבן ירושלמית.
בעיקר שבילי פנאי
גורמים בעיריית ירושלים מודים כי במצב הנוכחי יש בעיקר שבילי פנאי שלא מאפשרים לאנשים להתנייד באופניים ולהשאיר את הרכב הפרטי שלהם בבית. עם זאת, הם טוענים כי התכנון העתידי של רשת האופניים הירושלמית יכלול גם נתיבי אופניים שיהיו יותר רלוונטיים ויהיו צמודים לקו הירוק של הרכבת הקלה ולכביש בגין – אך במציאות גם רובו של תוואי זה לא צפוי להיכנס לעומק השכונות הירושלמיות.
נכון להיום, בירושלים יש כ-45 ק"מ של שבילי אופניים סלולים, ומספר זה כולל גם את שביל עוטף ירושלים שמחוץ לעיר. לשם השוואה, בתל אביב יש כ-160 ק"מ של שבילי אופניים, וזאת אף שתחום השיפוט של תל אביב קטן בחצי משל ירושלים, וכך גם מספר התושבים.
לקראת סוף כהונתו של ניר ברקת כראש העירייה החלו בעירייה לקדם את מה שהפך למיזם הירופאן ואת תוכנית האב לשבילי אופניים בירושלים. ראש העירייה ליאון המשיך לקדם את הנושא, והעירייה צפויה להשקיע כ-350 מיליון שקל בעשור הקרוב בשבילי אופניים. לפי העירייה, ירושלים צפויה לסיים את שנת 2021 עם 50 ק"מ שבילי אופניים, עד שנת 2023 המספר יגדל ל-78 ק"מ, עד 2024 ל-115 ק"מ, ועד 2026 יהיו בירושלים כ-188 ק"מ של שבילי אופניים.
למרות המצב הנוכחי הבעייתי, לוטן אומר כי "שום דבר לא מובטח, אבל מהצד של העירייה יש אנשים שאפשר לדבר איתם. הדור הצעיר של המתכננים, בעיקר ברמת המתכננים השכונתיים, ממש איתנו ויש פה התעוררות של השטח".
מעיריית ירושלים נמסר: "סלילת שביל האופניים האורבני הארוך ביותר בישראל ומיזם השכרת האופניים העירוני הם חלק מהחזון שאנו מובילים. מטרת פרויקטים חשובים אלה היא לעודד שימוש באופניים ככלי תחבורה נוח ויעיל, לצד הרכבת הקלה. שימוש באופניים מוריד את זיהום האוויר, שומר על הסביבה ומצמצם את עומסי תנועה והגודש בכבישים. הם גם יאפשרו גישה בטוחה ומהירה מהשכונות למרכז העיר, למרכזי התעסוקה והמסחר ולמערכות הסעת המונים. ירושלים היא העיר הראשונה בעלת מערך השכרת אופניים חשמליים בארץ, לצד אופני הילוכים רגילים".
מנכ"ל FSM סיטי מוביליטי, פרדי קלו: "אף אס אם סיטי מוביליטי, הזכיינית המפעילה את מערכי האופניים תל-אופן בתל אביב וירופאן בירושלים, הצליחה לשנות בתקופה האחרונה את הרגלי הרכיבה והתנועה בערים הצפופות בישראל ולספק מענה תחבורתי מהיר, בטוח, ירוק וזול".