סגור
חיילים חיילי מילואים בגולן
חיילי מילואים בגולן. רוב הפניות לנציבות טופלו על ידי מתן יעוץ משפטי וטיפול ישיר מול המעסיקים (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

"הופלה בשל שירותו המתמשך": הנציבות לשוויון הגישה תביעה בשם מילואימניק נגד חברה פרטית

עקב מלחמת חרבות ברזל הגישה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה, לראשונה תביעה נגד חברה פרטית. בה נטען כי "בשל שירות המילואים הנתבעת ביקשה לקבל לשירותיה מועמד אחר". הנתבעת: "לא מפלה עובדים שמגויסים למילואים" ; מפרוץ מלחמת חרבות ברזל התקבלו בנציבות מעל 500 פניות בנושא

לראשונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה והתעשייה הגישה בשמו של משרת מילואים תביעת אפליה מחמת שירות במילואים כנגד חברה פרטית. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל התקבלו בנציבות מעל 500 פניות בנושא שירות מילואים. רובן טופלו על ידי מתן יעוץ משפטי וטיפול ישיר מול המעסיקים. נמסר כי זו התביעה הראשונה מסוגה שהוגשה על ידי הנציבות בתקופה זו.
הנציבות הגישה ביולי האחרון באמצעות הנציב האזורי, עו"ד פיראס פראג', תביעה לבית הדין האזורי לעבודה כנגד חברה, בשמו של משרת מילואים. זאת, בטענה לאי קבלתו לעבודה לתפקיד מנהל תפעול בשל שירותו במילואים. במסגרת כתב התביעה נטען על ידי נציבות השוויון כי לאחר שהתובע הגיע להסכמות עם החברה על תנאי העסקתו ועל תחילת עבודתו עם תום שירותו במילואים, החברה חזרה בה וקיבלה עובד אחר וזאת ללא כל סיבה מוצדקת, "אך ורק על רקע שירותו הצפוי והמתמשך בשירות המילואים...בשל שירות המילואים של התובע וזאת על אף קבלתו לעבודה למעט חתימה פורמלית על חוזה העסקה, הנתבעת ביקשה לקבל לשירותיה מועמד אחר", נטען.
בתביעה טוען התובע ששירת במילואים כי "משרתי המילואים חווים טלטלה בשוק העבודה עת היעדרותם הממושכת-בעל כורחם. לצערנו מעסיקים רבים בוחרים להפלות לרעה ומדירים אותם בפועל ממעגל התעסוקה, בין בעת קבלה לעבודה, בעת חזרתם לעבודה ואף קיימים מעסיקים רבים אשר בוחרים לפטרם, הכל על רקע שירותם הממושך בשירות המילואים וקריאתם למלחמה". עוד נטען כי "מטרת תביעה זו אינה רק עניינו האישי של התובע אלא הפנמת נורמות וערכים ראויים בכל הנוגע לחיילנו המשרתים במילואים", נטען.
בתביעה נטען כי התובע הינו לוחם אשר שירת 5 חודשים בגבול הצפון והחל מחודש יוני משרת במילואים ברצועת עזה. עוד נטען כי התובע שהינו בשנות השלושים לחייו הינו בעל ניסיון מקצועי עשיר בתום הפיקוח תפעול וניהול תשתיות. נטען בתביעה כי הריאיון הראשון של התובע אצל החברה הנתבעת התקיים בתחילת אוקטובר 2023, בטרם החלה מלחמת חרבות ברזל. עוד נטען כי במהלך אוקטובר 2023 ולאחר שגויס הגיע לראיון שני בעודו שוהה בחופשה בת מספר שעות בנוגע למועמדותו למשרת מנהל תפעול. "במעמד הריאיון השני שנערך נוהל שיח אודות מצבו האישי של התובע בו העלה כי הוא גויס לשירות מילואים כלוחם בצפון הארץ. בנוסף נוהל משא ומתן אשר בסופו הסכימו הצדדים על תנאי ההעסקה, היקף ימי העסקה ושעות העבודה, השכר והתנאים הסוציאליים לרבות הפרשות לקרן השתלמות וקבלת רכב צמוד בהתאם לתנאי החברה. הלכה למעשה התקבל התובע לעבודה - כול שנותר הוא חתימה על חוזה העסקה".
נטען כי התובע ביקש לבחון היתכנות לבחינת סוגיית השכר וביקש שיעבירו לעיונו טיוטה של חוזה העסקה. בתביעה נטען כי נאמר לו כי החוזה ייחתם באופן פורמלי כשיתחיל את עבודתו הסדירה וזאת כשיסיים את שירותו במילואים. עוד נטען כי שבועיים לאחר מכן עודכן התובע כי המשרה כבר תפוסה. התובע טוען כי "קיבל את הבשורה המרה ביותר בתדהמה ובהפתעה מוחלטת הואיל והלכה למעשה סיכם תנאי העסקתו בחברה... התובע שנותר מחוסר עבודה, בעת חיפוש משרות, ראה שפורסמה כשבועיים לאחר דחיית מועמדותו, מודעה דומה וזהה לזו שהגיש אליה מועמדתו".
הנתבעת: "לא מפלה עובדים שמגויסים למילואים"
מנגד, החברה הגיבה ביוני האחרון למכתב התראה ששלחה לה הנציבות בטרם הגישה התביעה והכחישה לחלוטין את טענת התובע לאפליה בקבלה לעבודה אל שורותיה במשרדי החברה ונטען כי התקבל עובד אחר לתפקיד. נטען במכתב התשובה כי החברה "לא נוהגת להפלות עובדים שמגויסים למילואים אלא נוהגת לתמוך בהם ולעזור להם ככל יכולתה". נטען בתשובה כי התובע היה מועמד לתפקיד סוכן מכירות וכי התובע הבהיר בראיון השני כי השכר שהחברה משלמת לעובדים מסוג זה נמוך לטענתו והוא הבהיר שהוא דורש שכר גבוה יותר. עוד נטען כי למיטב זכרונו של מנהל החברה הוא אמר לתובע שהשכר המבוקש גבוה מידי ולא אמר לו שהתקבל לתפקיד שכן היו מועמדים נוספים. בסופו של יום, התקבל עובד אחר לתפקיד. עוד נטען כי החברה לא הפלתה התובע עקב יציאתו למילואים "ולראייה אף לטענתו הוא זומן לראיון שני לאחר שגויס לשירות מילואים". באשר לטענה כי החברה פרסמה מודעה נטען במכתב התשובה כי היא נוהגת לפרסם כדי לבדוק את מצב השוק וכדי לראות אם ניתן אולי להחליף עובד זה או אחר בעובד טוב/זול יותר.
טרם הוגש כתב הגנה לבית המשפט. נעשתה פנייה לתגובה לבא כוח הנתבעת, אם נקבלה נשלבה.
שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת מסר : "מדינת ישראל מחויבת כלפי אלו אשר שמו את המדינה בראש סדר העדיפות שלהם/ן , שמו את משפחותיהם ופרנסתם בצד והתגייסו למלחמה ולכן עלינו מוטלת החובה להתגייס למענם ולתת להם את כל הסיוע הנדרש במישור האישי והעסקי".
עו"ד אורית שרפי, מ"מ נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה: "התופעה של אפליית משרתי המילואים הולכת וגוברת בעתות משבר ביטחוני, ותופסת מקום משמעותי בשוק העבודה, כאשר עובדים/ות, משרתי מילואים, סובלים מאפליה בכל שלבי העבודה".