קורבן ראשון של היעדר נציב שירות מדינה: לרשות המטרו אין מנכ"ל
קורבן ראשון של היעדר נציב שירות מדינה: לרשות המטרו אין מנכ"ל
התעקשותו של נתניהו שלא למנות ממלא מקום לנציב, שסיים את כהונתו בשבוע שעבר, מעכבת את עבודתה של ועדת האיתור בהליך לבחירת מנהל לרשות המטרו – הפרויקט הגדול בתולדות המדינה, שעלותו מוערכת ב־150 מיליארד שקל
התעקשות נתניהו שלא למנות ממלא מקום לנציב שירות המדינה, במקום פרופ' דניאל הרשקוביץ, שסיים את תפקידו ביום חמישי האחרון, מתחילה להשפיע לרעה על השירות הציבורי – ולפגוע בפרויקט שהמדינה הגדירה כ"מיזם לאומי", פרויקט המטרו.
בימים אלו מתקיים הליך איתור לתפקיד מנהל רשות המטרו במסגרת מכרז שמשרדי התחבורה והאוצר פרסמו באוקטובר. למכרז ניגשו לא מעט מועמדים, אלא שההליך נתקע בתחילת השבוע בשלב הסינון, כך נודע לכלכליסט. ללא נציב לא ניתן לבחור נציג מטעמו ומטעם הציבור לוועדת האיתור, מה שמונע כעת מהוועדה להמשיך בעבודתה.
רבים הגישו מועמדות לתפקיד מנהל רשות המטרו, ובהם בכירים במגזר הציבורי ותחום התשתיות כמו רות רלבג, מנכ"לית קופ"ח כללית לשעבר; רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י; איתן טי, סמנכ"ל תכנון ופיתוח ברשות החדשנות; יפתח נאור, מנכ"ל חברת כפיר; סאלי גליצנשטיין, מנכ"לית יפה נוף לשעבר; יורם פומרנץ, מנכ"ל עיריית גבעתיים לשעבר; מאיר שמרה, ראש מינהלת המטרו בנת"ע, שהודיע על סיום תפקידו; ואבירם דהרי, ראש עיריית קריית גת לשעבר.
רשות המטרו היא גוף ממשלתי המשותף למשרד האוצר ומשרד התחבורה, שהוקם בעקבות חוק ההסדרים של ממשלת בנט־לפיד ב־2022. רשות המטרו אמורה לתכלל את הקמת הרכבת התחתית בגוש דן, לא לנהל את ההקמה באופן ישיר, ומטרתה המרכזית היא הסרת חסמים ותיאום בין הגופים שיעסקו בפרויקט התשתית המורכב ביותר בישראל, שעלותו מוערכת ב־150 מיליארד שקל.
בתחילת החודש החליט בג"ץ להקפיא את מינויו של נציב קבוע לתפקיד בשל כוונת נתניהו למנות את הנציב הבא באופן אישי, ללא תנאי סף מקצועיים, אלא רק באמצעות ועדת המינויים שבוחנת עמידה בטוהר המידות. זאת בניגוד לעמדת היועמ"שית גלי בהרב מיארה. המשנה ליועמ"שית גיל לימון הזהיר את הממשלה בשבוע שעבר שאי מינוי נציב ימנע קידום מינויים בכירים, ויש למנות ממלא מקום עקב "החשיבות של שמירה על ודאות בשירות המדינה ועבודה רציפה של הרשות המבצעת, בפרט לאור האתגרים הביטחוניים, הלאומיים, הכלכליים והאזרחיים".
מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת ועדת שירות המדינה, על ועדת האיתור למשרת מנהל רשות המטרו לכלול את נציב שירות המדינה או מי מטעמו ונציג ציבור נוסף שימונה על ידי מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בהתייעצות עם נציב שירות המדינה. מאחר שהחל מ־13 בדצמבר אין נציב, לא ניתן למנות נציג מטעם נציב שירות המדינה וכן נציג ציבור".