פניית פרסה לפני הבחירות: בניגוד להצהרות, פתאום משרד התחבורה מזרים כספים לכבישים
פניית פרסה לפני הבחירות: בניגוד להצהרות, פתאום משרד התחבורה מזרים כספים לכבישים
שרת התחבורה הכריזה כי לא תתמוך בסלילת כבישים חדשים כדי לעודד תחבורה ציבורית, אך בלחץ ראשי רשויות הועברו בשבועות האחרונים 60 מיליון שקל להארכת כביש 6 לצפון ו־40 מיליון שקל להקמת כביש רוחב בשרון וכן מאות מיליוני שקלים לרשויות מקומיות. משרד התחבורה: "אנו פועלים באופן שוטף לתקצוב התשתיות ברשויות"
שרת התחבורה מרב מיכאלי נתנה אור ירוק לקידום שני כבישים חדשים, וזאת בניגוד להצהרותיה הקודמות שבהן הכריזה כי אינה תומכת בסלילה של כבישים חדשים מטעמים סביבתיים וכחלק מהמדיניות שמתעדפת תשתיות להולכי רגל, רכבים דו־גלגליים ותחבורה ציבורית. במשרד התחבורה שוללים את הטענה כי מדובר בהיענות ללחץ של ראשי רשויות מקומיות או בניסיון לרכוש את לב הציבור לקראת הבחירות לכנסת שייערכו בשבוע הבא וכי התקצובים נעשים בהתאם לתוכנית האסטרטגית של המשרד.
הכבישים שמשרד התחבורה מקדם כוללים את הרחבת כביש 6 לצפון עד לחיבור עם כביש 85, ואת הקמת כביש הרוחב 561 בשרון שיחבר בין כביש 2 לכביש 4. בנוסף, בחודש האחרון פרסמו משרד התחבורה ולשכת השרה מספר רב של הודעות על תמיכה ישירה ברשויות מקומיות, וזאת כחלק ממהלך אסטרטגי כולל.
השבוע הוחלט במשרד התחבורה להעביר תקציב של 40 מיליון שקל לקידום זמינות (הפקעות והכנת השטח) לסלילת כביש 561 מערב, וזאת מתוך כוונה שהעבודות על סלילת הכביש יחלו כבר ב־2023. בנוסף, במשרד התחבורה הבטיחו לרשויות בשרון כי המשרד יקצה 400 מיליון שקל לביצוע מחלף אילנות על כביש 4. בהודעה ששלחה הרשות המקומית קדימה-צורן נכתב כי סלילת כביש 561 "תפתח את התנועה בין כביש 4 לכביש 2, תקשר מהר יותר את התושבים למוקדי התעסוקה, ותפחית את התנועה של רכב פרטי בתוך היישובים".
יישובי השרון וביניהם קדימה-צורן אכן סובלים ממצוקה תחבורתית קשה, אך סלילה של כבישים נוספים תוביל במקרה הטוב להסטת העומסים לצווארי בקבוק אחרים. כמו כן, ללא מתן פתרונות הסעת המונים בעיה זו רק צפויה להחמיר. מנגד, גורמים המעורבים בתכנון טוענים כי מדובר בכביש חשוב וכי הוא כולל גם נתיב תחבורה ציבורית ושביל אופניים שיחברו את ישובי השרון לנתניה, לתחנת רכבת ספיר ולכביש החוף.
במקור, משרד התחבורה תחת מרב מיכאלי ביטל את התקצוב לסלילת הכביש במסגרת תקציב המדינה האחרון וזאת מתוך תפיסה שמקדמת תחבורה ציבורית ומדיניות סביבתית על חשבון הרכב הפרטי. מדיניות זו השתנתה בין היתר בעקבות לחצים של ראשי הרשויות באזור ובראשן ראש עיריית נתניה מרים פיירברג וכן קרין גרין ראש המועצה המקומית קדימה צורן. פיירברג הכריזה כי היא מקפיאה את קידומן של תוכניות בנייה בעקבות ביטול התקצוב של הכביש.
כביש 561 מערב לא מוגדר ככביש בעייתי מבחינה סביבתית מפני שסלילו לא תפגע משמעותית בטבע, אולם ארגוני סביבה דוגמת החברה להגנת הטבע חוששים מהקמה של כביש 561 מזרח שכרגע לא נמצאת על הפרק. לטענתם, הקמת הכביש תוביל לניתוק הרצף האקולוגי בין יער קדימה ושמורת אלוני קדימה ליער אילנות.
כביש נוסף ששרת התחבורה מנעה את הארכתו במשך יותר משנה הוא כביש 6 צפון, וזאת מפני שהיא התנגדה להקמתו ככביש אגרה. בדומה לכביש 561, מיכאלי החליטה להוציא את התקציב לביצועו (כמיליארד שקל) מחוק ההסדרים האחרון. מי שדחף בתקופה האחרונה להוציא את הפרויקט לפועל הוא דווקא משרד האוצר, שעמד על כך שהכביש יקודם ככביש אגרה כדי שההוצאה הקשורה אליו לא תיפול על כל אזרחי המדינה אלא רק על מי שמשתמשים בו.
עם זאת, לפני פחות משבועיים הודיעה שרת התחבורה בפגישה עם ראשי רשויות בצפון כי תקצה 60 מיליון שקל לתכנון הארכת הכביש וזאת למרות שהוא יופעל ככביש אגרה ולמרות שלא נעשו שינויים כלשהם בתוואי שלו או בצורת המכרז. "הארכת כביש 6 צפונה היא בשורה לתושבות ולתושבים בגליל, בעכו, בכרמיאל, במטה אשר ובנהריה. ההארכה תאפשר לאזורים האלה לשגשג ולפרוח כמו שמגיע להם", הכריזה מיכאלי.
ההודעה על הקצאת התקציבים להארכת כביש 6 צפון הגיעה יחד עם הודעה על חתימה על הסכם שיזרים כ־150 מיליון שקל לעיריית נהריה. בהודעה שפרסמה מיכאלי בדף הפייסבוק האישי שלה היא ערבבה בין עבודת המשרד לבין קמפיין הבחירות וכתבה: "חתמנו על הסכם שנותן לכם ולכן עוד תחבורה ציבורית, 17 ק"מ של שבילי אופניים, מסופים, תחנות אוטובוס שוות ועוד בהשקעה של 150 מיליון שקל. בחודש האחרון חתמנו על הסכם כזה גם עם טירת הכרמל, קריית מוצקין, עפולה ושפרעם. ועוד מעט יחתמו הסכמים עם אור עקיבא, בית שמש, מודיעין עלית ואופקים וזוהי רק ההתחלה".
בהמשך הפוסט הוסיפה מיכאלי הכרזה פוליטית: "השנה הפכנו את הפירמידה, ככה אנחנו נלחמות ונלחמים על האמת שלנו, ככה משנות ומשנים מציאות. בואו נחזק את מפלגת העבודה כדי שנוכל להמשיך לשנות אותה בכל הכוח".
גורמים בממשלה אמרו ל"כלכליסט" כי ההסכמים שנחתמו עם הרשויות השונות היו אמורים להיחתם גם אם לא היו בחירות וכי הם נכללו בלו"ז העבודה המקורי של משרד התחבורה. עם זאת, אותם גורמים הודו כי הניסיון לשייך את ההסכמים הללו לשרה מיכאלי ולמפלגת העבודה, כמו גם העובדה שהשרה מצטלמת עם כל אחד מראשי הרשויות במועד חתימת ההסכם, צובעת אותם בגוון פוליטי ואף עלולה לסכן את שרידותם אם ייכנס שר תחבורה אחר לתפקיד.
דוגמא להתנהלות כזו, שייתכן כי העיבה על קידום מהלך של משרד התחבורה היא הקמה של רשות מרחבית בירושלים, מהלך שנחשף ב"כלכליסט" לפני כשבוע. במשרד התחבורה קיוו לעדכן את תקנות התעבורה כצעד ראשון להקמת רשות תחבורה מרחבית עוד השבוע, אך הרשויות השונות ששותפות למהלך שהבולטות בהן הן ירושלים, מבשרת ציון ובית שמש העדיפו לחתום על ההסכם אחרי הבחירות, ולא ששו לשתף פעולה עם הדחיפות שנשבה ממשרד התחבורה.
הסכמי הגג לתחבורה שזכו למיתוג "הסכם משתל"ם" ו"רשויות השינוי" מהווים את אחד ממהלכי הדגל של כהונת מיכאלי במשרד התחבורה. הבשורה המרכזית שלהם היא שהם משלבים אלמנטים של שירות יחד עם הקמה ותכנון של תשתית, מה שמשרד התחבורה לא ביצע בעבר.
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד פועל באופן שוטף לתקצוב התשתיות ברשויות המקומיות. תשתיות אלו משמשות לסלילת נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים, זאת במסגרת ההסכמים ובהתאם למדיניות השרה, המתעדפת את השימוש בתחבורה הציבורית ואת ההליכתיות. הרשויות המקומיות שאיתן נחתם ההסכם, נבחרו על פי מודלים מקצועיים, ומועד החתימה נקבע על פי המוכנות של כל הסכם והסכם".
באשר להארכת כביש 6 וסלילת כביש 561, אמרו במשרד התחבורה: "המשרד מקדם פרויקטים אלה, מתוקף התוכנית האסטרטגית לדרכים, שאושרה במשרדנו בחודש אוגוסט האחרון. לאחר מיפוי כלל הצרכים התחבורתיים, בדגש על צרכי תחבורה ציבורית בהתאם למדיניות השרה, ובמבט לעתיד, עלו בין היתר פרויקטים אלה. יודגש, כי התקציב כולל קידומי זמינות לפרויקטים, ולא כולל את סלילת הכבישים".