משרד התחבורה מגן על התקציב של סמוטריץ' לאיו"ש על חשבון שיפוץ כבישים מסוכנים
משרד התחבורה מגן על התקציב של סמוטריץ' לאיו"ש על חשבון שיפוץ כבישים מסוכנים
בדיון בוועדת הכלכלה על הפרויקטים התחבורתיים לתקציב הקרוב נציגי משרד התחבורה הגנו על התקציב ליהודה ושומרון שישפיע על 5% מאוכלוסיית ישראל - על חשבון שיפוץ כבישים אדומים שבהם יש תאונות דרכים מרובות. יו"ר הוועדה דוד ביטן ביקש עוד מידע על הנושא
הבוקר (א') התקיים דיון בוועדת הכלכלה בנושא הפרויקטים התחבורתיים שמתוכננים להתבצע בתקציב הקרוב. מרכז הדיון נסוב סביב בקשתו של ח"כ שלום דנינו מהליכוד לתקצב שיפוץ כבישים אדומים בהם יש תאונות דרכים מרובות, ובאופן ספציפי כביש 40 דרומית לצומת טללים, אחד הכבישים המסוכנים בישראל שבו נהרג לפני כשבועיים ילד בן שנה בתאונת דרכים. מלבד היו"ר דוד ביטן ודנינו, השתתפו בדיון גם ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה וח"כ בועז טופורבסקי מיש עתיד.
במהלך הדיון התנהל ויכוח בין ביטן והח"כים לבין נציגי משרד התחבורה. ח"כ טופורובסקי ציטט נתונים מתוך חשיפת "כלכליסט" על כך שרבע מתקצוב משרד התחבורה לכבישים מיועד לאזור יהודה ושומרון. ח"כ ביטן, שהסתמך על פרסומי משרד התחבורה, טען כי כלל תקצוב הקמת הכבישים בתוכנית החומש הוא 30 מיליארד שקל, אף שבפועל כל התוכנית מתוקצבת ב-26.1 מיליארד שקל, וכמחצית מהסכום לא הולך לביצוע אלא לתחזוקה ותכנון.
ח"כ ביטן פיזר את הישיבה וקבע כי הביצוע לתקצוב שיפוץ כביש 40 צריך להיכנס לתקציב הנוכחי ודרש מידע נוסף על כבישים אדומים. ל"כלכליסט" נודע כי לאחר הישיבה נעה סגל, שהשתתפה כנציגת משרד התחבורה, ביקשה להראות לח"כים כי הפרסום ב"כלכליסט" חלקי מפני שהוא לא כלל פירוט של 1.9 מיליארד שקל לקידומי זמינות של פרויקטים, וזאת אף שהפרסום עסק בתקציבי ביצוע. סגל משום מה שכחה לציין שאם מבקשים להכניס את כלל הפרויקטים, אז יש להוסיף סכומים נוספים שיועדו לאיו"ש, כמו תוספת לבסיס התקציב על תחזוקת כבישים לאיו"ש בגובה 160 מיליון שקל, הסדר חריג שלא קיים לשום אזור אחר ופרויקטים לתכנון לחומש הבא, שכמעט כולם נועדו לאזור יהודה ושומרון. משיחות עם אנשי אוצר ותחבורה הבקיאים בפרטי ההסכם נטען כי תקציבים אלו הם חלק מדרישות שר האוצר סמוטריץ' כחלק מהמשא ומתן הקואליציוני.
13.7 מיליארד שקל בתוכנית החומש של נתיבי ישראל, זרוע הביצוע של משרד התחבורה, מוקדשים להרחבה וביצוע של כבישים ומחלפים. מתוך הסכום 3.5 מיליארד שקל, שמהווים 25% מהתקציב, מיועדים לשדרוג והקמת כבישים ביהודה ושומרון, אזור שבו גרים 5% מאוכלוסיית ישראל. 2.8 מיליארד שקל מיועדים לכבישים בצפון (צפונית לחדרה), 6.8 מיליארד שקל לכבישים במרכז, ו-615 מיליון שקל בלבד מיועדים לכבישים מדרום לגדרה.