סגור

בלעדי
נמל הדרום יקבל היתר הפעלה רשמי כבר בימים הקרובים

נמל הדרום באשדוד, שיופעל על ידי חברת TIL השוויצרית, החל לפעול באופן חלקי כבר לפי ארבעה חודשים, וכעת צפוי לקבל אישור ממשלתי רשמי לפתיחתו. האישור התעכב עקב משא ומתן על פוליסת הביטוח לנמל

בשבוע שעבר התנהל דיון יצרי בוועדת הכלכלה של הכנסת בהשלכות הכלכליות של העומסים בנמלי ישראל. במהלך הדיון התייחס אחד הדוברים ל"נמל הדרום", וניכר כי הח"כים לאו דווקא מכירים את שמו של הנמל החדיש שנבנה בסמוך לנמל הממשלתי הוותיק של אשדוד.
אם לא יהיו הפתעות נוספות, בימים הקרובים תחל פעילותו הרשמית של נמל הדרום, שיופעל על ידי חברת TIL השוויצרית שבשליטת MSC — חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם. הסיבה לכך שהנמל לא יודיע בחגיגיות על פתיחתו היא שבשבוע הבא לא יתרחש שינוי משמעותי בפעילותו אלא בעיקר ברגולציה סביב הפעלתו. הנמל החל לפעול באופן חלקי כבר לפני ארבעה חודשים, ובזמן הזה העמיס כ־20 אלף TEU (יחידות מידה של נפח מכולות) של מכולות ריקות לאוניות, וזאת כחלק מפתרון למכולות ריקות שהצטברו בישראל. מה שצפוי להשתנות כעת הוא שהנמל יוכרז כאופרטיבי ויקבל כתב הסמכה ממשלתי מרשות הספנות והנמלים. הנמל היה צריך לקבל את כתב ההסמכה כבר בחודש שעבר, וזה לא קרה מפני שחברת נמלי ישראל והחברה המפעילה היו במו"מ על פוליסת הביטוח לנמל.
2 צפייה בגלריה
נמל הדרום ב אשדוד
נמל הדרום ב אשדוד
נמל הדרום באשדוד. מוכנות מלאה צפויה רק באמצע 2022
ההחלטה על הקמת נמל הדרום התקבלה בתחילת העשור הקודם במסגרת הרפורמה בנמלי ישראל, וב־2015 זכתה TIL במכרז. הנמל היה אמור להיפתח לפעילות כבר לפני כמה חודשים, אך המגבלות עקב משבר הקורונה הקשו להוביל לישראל ציוד הכרחי. בנוסף, הנמל התקשה להביא לישראל מומחים בינלאומיים שהיו אמורים לעזור בהרכבת הציוד, בהדרכה ועוד. נכון לעכשיו, מעריכים בהנהלת הנמל כי כלל הציוד יגיע עד מרץ הקרוב.
בשבועות הקרובים הנמל יפעל במתכונתו הנוכחית. פעילות מסחרית מלאה הכוללת יבוא ויצוא של מכולות צפויה להתרחש רק ברבעון הראשון של 2022. בנמל מעריכים כי יגיעו למוכנות מלאה באמצע 2022. בשלב זה הנמל יפעיל רק רציפים לטעינה ופריקה של מכולות, וזאת מפני שהמדינה מסרבת לאפשר לחברה להתרחב גם לסקטור המטען הכללי או יבוא הרכב. לנמל החדש אין עדיין הסכמים חתומים עם קווי ספנות, אבל הוא צפוי להפוך לנמל המרכזי בישראל של חברת MSC.
נמל הדרום מתמודד בימים אלו עם מציאות שמזכירה במידה רבה את מה שמתרחש בנמל המפרץ בחיפה. לשני הנמלים אין עדיין כבישי גישה ישירים מצירים ראשיים כפי שהממשלה הבטיחה, ואין מסילות ברזל שמחברות לרשת רכבות המשא הארצית. היעדר החיבור לרשתות התחבורה הארציות מוביל לפגיעה בפוטנציאל העסקי של הנמלים, ולריבוי של משאיות בתוך אשדוד וחיפה.
2 צפייה בגלריה
מנוף אוטומטי למחצה בנמל הדרום אשדוד
מנוף אוטומטי למחצה בנמל הדרום אשדוד
מנוף אוטומטי למחצה בנמל הדרום באשדוד
נמל הדרום פרוס על שטח של 640 דונם, אורך רציף הפעילות שלו הוא 800 מטר, ועומק המים ברציף עומד 17.3 מטר — מה שמאפשר עגינה של אוניות מכולה ענקיות. בשונה מהנמלים הממשלתיים הקיימים, מנופי נמל הדרום אוטומטיים למחצה, והמפעילים יושבים בחדר בקרה ולא על הכלים עצמם. הנמל מעסיק כרגע כ־70 עובדים ללא ניסיון נמלי קודם, רובם מאזור אשדוד רבתי. הנמל שואף להעסיק בשיא פעילותו מעל 350 עובדים. פתיחתם של שני נמלי המכולות החדשים לפעילות מלאה צפויה להוביל להקלה מסוימת גם בתור התפעולי של אוניות המטען הכללי. נמלי אשדוד וחיפה הממשלתיים, שיודעים כי יהיה להם קשה להתחרות בנמלים החדשים בתחום המכולות, צפויים להסיט חלק ניכר מהפעילות שלהם לטובת פריקה וטעינה של מטען כללי ובכך להקל את הפקק הממושך. לפי הערכות הממשלה, התרומה הכלכלית של פתיחת נמל המפרץ ונמל הדרום למשק תהיה 9 מיליארד שקל בשנה (0.7% מהתוצר). לפי אותן הערכות, פתיחת שני הנמלים תוביל ליצירה של 32 אלף משרות באופן עקיף. לפתיחת הנמלים תהיה גם השפעה מכרעת על כלכלות חיפה ואשדוד: לפי המדינה, פתיחת נמל המפרץ אמורה להביא לעלייה של 1.5 מיליארד שקל בשנה בתוצר של חיפה וליצירה של 5,800 משרות בעיר, ופתיחת נמל הדרום אמורה להביא לעלייה של 1.8 מיליארד שקל בשנה בתוצר של אשדוד וליצירה של 6,400 משרות בעיר.
בכל הקשור לצירי הגישה לנמלים, הגיבו במשרד התחבורה כי "המשרד מקיים מאמצים לגיבוש מתווה פיתוח כולל בעיר חיפה, ובכלל זה כבישי הגישה לנמל המפרץ. באשר לנמל הדרום באשדוד, הושלמה הקמת מערכת הדרכים מנמל הדרום עד כביש 41, במטרה לאפשר תנועה זורמת לנמל החדש וממנו. שדרוג כביש 41 אושר ויבוצע על ידי חברת נתיבי ישראל. במקביל, מקודם פרויקט מסילתי על ידי רכבת ישראל".