פרסום ראשוןסאמיט אחזקות מצטרפת לאלי טילס במכרז להפרטת נמל חיפה
פרסום ראשון
סאמיט אחזקות מצטרפת לאלי טילס במכרז להפרטת נמל חיפה
רשות החברות הודיעה ל-5 חברות שהן עלו שלב במכרז, ושיכולות להתמודד על רכישת הנמל. המפתיעה ביניהן היא Oceanow של אלי טילס, שהתמודדה לפני כן עם חברת Yilport הטורקית שנפסלה מטעמים ביטחוניים – אך כעת חברה לשותפים חדשים, סאמיט בשליטת זוהר לוי וחיפה מרין שיפינג
המכרז להפרטת נמל חיפה הממשלתי מתכנס לישורת האחרונה. חמש קבוצות קיבלו ביומיים האחרונים הודעה מרשות החברות שהן עלו שלב במכרז, ושהן יכולות להתמודד באופן רשמי על רכישת הנמל.
הקבוצה החמישית והמפתיעה שקיבלה היום אור ירוק מרשות החבורת היא Oceanow של אלי טילס, שהתמודדה לפני כן עם חברת Yilport הטורקית שנפסלה מטעמים ביטחוניים – אך כעת חברה לשותפים חדשים. טילס גיבש את הקבוצה החדשה תוך פחות מחודש מהפסילה.
חמש קבוצות נמצאות כעת במירוץ להפרטת נמל חיפה. הקבוצה הראשונה היא חברת Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא); השנייה כוללת את דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיים; השלישית היא שפיר הנדסה יחד עם ים השיבולים של מיקי שירן; והרביעית היא חברת מספנות ישראל יחד עם יורוגייט הגרמנים וקונטשיפ האיטלקים. כאמור, הקבוצה החמישית מובלת על ידי איש הספנות אלי טילס וחברת Oceanow, שאליה הצטרפו חיפה מרין שיפינג וסאמיט אחזקות שבשליטת זוהר לוי.
נכון להיום, הקבוצות אמורות להגיש הצעה ראשונית שכוללת את הערבות הבנקאית והסדרים נוספים בעוד שבועיים ב-12.5, ושבוע לאחר מכן ב-19.5 יוגשו ההצעות הכספיות. לאחר הגשת ההצעות מכרז ההפרטה צפוי להתבצע בשני שלבים, כאשר השלב הראשון כולל את פתיחת המעטפות במסגרת הצעת המחיר הסטנדרטית, ואילו השלב השני יתבצע בנוהל של "מכרז אנגלי" הדומה להליך של מכירה פומבית. ההליך המכרזי הייחודי נועד למנוע מצב של תיאום מחירים ומצב שבו המציע שזכה יחליט לסגת מהזכייה בעקבות פער משמעותי בהצעת המחיר מהמציע השני.
במקביל, אתמול שלח רו"ח רועי כחלון, סגן בכיר למנהלת רשות החברות הממשלתיות, מכתב ליו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני שאליו מכותבים בכירים במשרד התחבורה, האוצר ורשות מקרקעי ישראל. במכתב כתוב כי "לצערנו, בעקבות חוסר שיתוף פעולה מתמשך מצד עיריית חיפה, עמדת רשות החברות הממשלתיות היא כי החברה, חברת נמלי ישראל ורמ"י, נדרשות לפעול לאישור וחתימה של ההסכמים המפורטים בנושא חזית הים העירונית בדחיפות בימים הקרובים, גם ללא אישור עיריית חיפה להסכם המסחרי. אציין כי בכל מקרה אין צורך בקבלת אישור העירייה להסכם שינוי יעוד למגורים".
המשמעות של המכתב היא שבממשלה לא הצליחו להגיע להסכמות עם עיריית חיפה בנוגע לחזית הים – וכי סביר להניח שהנמל ייצא להפרטה למרות שאין הסכמה בין הצדדים, וכי המחלוקת הזו תהפוך לירושה נפיצה שתתקבל עם הזכייה בנמל. בחודש שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי ברשות טוענים כי עיריית חיפה הסכימה על הדברים העיקריים וביניהם על ענייני הנדל"ן והסוגיות המסחריות בנוגע לחזית הים, וכי המחלוקת היחידה שנשארה נוגעת להסכם ההפעלה על ניהול חזית הים בין העירייה והנמל. בממשלה מאשימים את עיריית חיפה ואת ראש העיר קליש רותם כי היא מכשילה את ההסכם בגלל עניינים פוליטיים פנימיים של חיפה.
בחודש שעבר עתרה קבוצת Yilport הטורקית בדרישה לבטל את ההחלטה שהתקבלה לפני חודשיים וחצי וקבעה כי הקבוצה לא יכולה להתמודד במכרז להפרטת הנמל. בעתירה נכתב כי "עד עתה, לא ברורה ולא הוסברה לעותרת עילת פסילתה, ומהם החששות ביחס לפעילות העותרת ובעל השליטה בה, מר יילדרים".
ברשות החברות ממשיכים את המכרז למרות העתירה, והדיון בה נקבע לספטמבר – הרבה אחרי מועד הגשת המעטפות המתוכנן. ממלא מקום השגריר הטורקי לישראל, מחמט שקרג'י, אמר השבוע ל"כלכליסט" כי הוא בטוח שיהיו הזדמנויות נוספות להשקעה של חברות טורקיות בישראל וכי הוא "סומך על מערכת המשפט הישראלית".