סגור
איל וולדמן כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
איל וולדמן נואם בכנס חירום של בכירי המשק בקריית שמונה. "מרימים דגל אדום בוהק לממשלת ישראל" (צילום: שרון רביבו)

100 בכירים במשק התכנסו לדיון חירום בקריית שמונה: "רה"מ, אין לך מנדט אלא להחזיר את החטופים"

בכירים מהמגזר העסקי, השלטון המקומי וההייטק הגיעו לעיר הנטושה לכנס חירום במטרה לדרוש מהממשלה את החזרת החטופים. בין המשתתפים: הנשיא לשעבר רובי ריבלין, מנכ"ל הפועלים היוצא דב קוטלר, נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, בעל השליטה ומנכ"ל פוקס הראל ויזל ועוד רבים. ריבלין: "איך צה"ל ינצח, כאשר שרים בממשלה מחרפים ומגדפים אותו?"; איל וולדמן: "אם רה"מ לא יעשה הכל להחזרתם המיידית של החטופים, נעשה הכל כדי לעצור את המדינה מלכת" 

93% מתושבי קריית שמונה פונו ממנה, אך היום נרשמה בעיר הנטושה תכונה בלתי שגרתית: כמאה בכירים מהמגזר העסקי, אנשי ביטחון, שלטון מקומי והייטק, התכנסנו באופן ספונטני ובהתראה קצרה לכנס חירום לאומי שארגנו פורום העסקים של ישראל ופורום האלופים. בין הנוכחים הרבים היו הנשיא העשירי רובי ריבלין, מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, ראש המוסד לשעבר תמיר פדרו, הנגיד לשעבר יעקב פרנקל, מנכ"ל פוקס הראל ויזל ומנכ"ל בית החולים איכילוב פרופ' רוני גמזו ונשיא וויקס ניר זוהר.

4 צפייה בגלריה
כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
כנס חירום של בכירי המשק בקריית שמונה
(צילום: שקד גרין)

מטרת הכינוס החריג, שכחלק מהיערכות ביטחונית מיקומו לא פורסם, הייתה לדרוש מהממשלה לחתום על עסקה להחזרת החטופים, להכריז על הקמת ועדת חקירה ממלכתית ועל מועד לבחירות עוד ב-2024, כל זאת כשברקע הלחץ הציבורי על ראש הממשלה לחתום על עסקה להחזרת החטופים טרם נסיעתו לארה"ב מחר.
את ההצהרה המשותפת בסיום הכנס הקריא חתן פרס ישראל ומייסד מלאנוקס אייל וולדמן: "אנו מרימים דגל אדום בוהק לממשלת ישראל. במצב הנוכחי, בצומת הדרכים שישראל מצויה בה, בהעדר לקיחת אחריות על מחדל ה-7 לאוקטובר ולאור משבר האמון הגדול שקיים, ישראל צריכה להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט בדימוס וללכת לבחירות עוד השנה בכדי שהעם יחליט את מי הוא רוצה שיוביל אותו מול כל האתגרים הבוערים המצויים לפתחנו כעת עתה". בסיום דבריו הדגיש וולדמן: "לא נהסס לפעול בכל האמצעים החוקיים בכדי שהעסקה תצא לפועל והבנות והבנים החטופים שלנו יחזרו הביתה מהגיהינום".

4 צפייה בגלריה
כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
נשיא המדינה העשירי רובי ריבלין עם ראש המוסד לשעבר תמיר פדרו
(צילום: שקד גרין)

ההתכנסות יוצאת הדופן של הבכירים במשק שהגיעו אל קריית שמונה נועדה להוסיף משקל משמעותי להצהרתם המשותפת, כשבנוסף הוחלט שהפורום יתכנס בעוד מספר שבועות, הפעם בדרום הארץ. קולות פיצוצים שנשמעו במרחב מספר דקות לאחר שהחלה ההתכנסות הדגישו את מצב החירום בגינו התכנסו. גם המילים הראשונות שנאמרו על הבמה הוסיפו לתחושת החירום: "יכולה לתפוס אותנו בכל רגע התראה", אמרה אחת ממארגנות הכנס בתחילת הכנס. "החדר המוגן מכיל כ-80 איש. נצליח להצטופף".
"אל מול גבורתם של לוחמי ולוחמות צה"ל, אל מול גדלות הרוח של החברה האזרחית, של ראשי המשק, הכלכלה וההייטק, אל מול שלטון מקומי שמציג מנהיגות יוצאת דופן, בולטת ממשלת ישראל במעשיה ובמחדליה כנטולת מצפן, מצפון, אסטרטגיה ומתווה, הפועלת מול גודל השעה וחרף טבעת האש שסביבנו על פי שיקולים פוליטיים ומגזריים", אמר בפתיחת הכנס החירום דובר צה"ל לשעבר תא"ל במיל' אבי בניהו, שהנחה את הכנס: "לפני מדינת ישראל יעדים ברורים: עלינו להשיב את החטופים הביתה במהרה. עלינו להשיב את הביטחון אל הגבולות. עלינו להשיב את תחושת הביטחון לאזרחים. להשיב את ההרתעה, להשיב את המפונים בצפון ובדרום הביתה. להשיב את השפיות, האחריות והנורמליות".
ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן קרא לבכירי המשק להקים קרן לשיקום האיזור ולהיות שותפים בשיקומו, ולממשלה ליצור תמריצים כך שהחברות יקימו מפעלים ונציגויות באיזור. "אם נפעל מהר, נוכל לרתום את המדינה, שעד היום היא לא באירוע" אמר שטרן, שגם עקץ את רה"מ נתניהו שערך סיור בקריית שמונה בחודש שעבר בלעדיו, ואמר לנוכחים שהם "קבוצה של אנשים שמניעים את המשק בישראל, שברגעי משבר מתייצבת כאן ואומרת - אנחנו אתכם, מה שאחרים לא אומרים ובמופגן אף מדלגים ומזלזלים…". עוד אמר שטרן כי מסקר שערכו עולה ש-14% מתושבי העיר הצהירו שלא יחזרו אליה בסיום המלחמה, ו-36% נוספים מתלבטים האם יחזרו.
אחד הדוברים המרכזיים בכנס היה הנשיא לשעבר רובי ריבלין, שביקר בחריפות את הממשלה ואמר: "שלטי החוצות מדברים על 'יחד ננצח'. אנחנו לא יחד. איך יחד ננצח, איך צה"ל ינצח, כאשר שרים בממשלה מחרפים ומגדפים פעמים לא ספורות את צה"ל עצמו? איך אנחנו יכולים לומר אנחנו יחד, כאשר איש שהוא נבחר הרשות יכול לומר לצאן מרעיתו ולאנשים שהנוהים אחריו 'אנחנו נעזוב את הארץ'?

4 צפייה בגלריה
כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר מחלק ועונד את הסיכות להחזרת החטופים
(צילום: שקד גרין)

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר ביקר את המדיניות הכלכלית של הממשלה: "כולם דיברו על התמונה האייקונית של ראש הממשלה ובעלי התפקידים האחרים יושבים מול שולחן ריק. זו לא הבעיה האמיתית: הבעיה האמיתית היא שכרגע אין תקציב. אין מסגרת תקציב, ואנחנו בחודש אוגוסט". תומר קרא "לחשוב על סעיף ההכנסות. אנחנו לא אוהבים מסים, אבל זו תהיה תקלה קולוסאלית לבטל את העלאת המע"מ. אם הבטחתם לפחות תקיימו".
בניסיון להוסיף להצהרות השונות גם מימד מעשי, באי הכנס התחלקו במהלכו למצוותי חשיבה. מנכ"ל פימי ישי דוידי, שעמד בראש צוות החשיבה הכלכלי אמר: " שמסתכלים על הפרמטרים האובייקטיבים - גירעון ממשלתי, דירוג האשראי, פתיחת חברות סטראט-אפ, ועוד - מדינת ישראל הולכת לווקטור שלילי. את התוצאות נראה לא מחר בבוקר אלא בעוד 3 שנים. אם הווקטור השלישי יימשך, זו בעיה קיומית. נשאלת השאלה איך מתקנים? התקציב לא יכול להיות סקטוריאלי, הוא לא יכול להיות מושקע בתחומים שאינם מעוררי צמיחה. איך מייצרים שינוי? יש קונצנזוס ברור - צריך ללכת שוב ולבקש את אמון העם בשנת 2024 ויפה שעה אחת קודם. צריך לבקש את אמון העם בשנת 2024 כדי לחולל שינוי מתבקש".

4 צפייה בגלריה
כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
כנס חירום של בכירי המשק קריית שמונה
ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן
(צילום: שקד גרין)

שר האוצר לשעבר רוני בר-און אמר: "הממשלה צריכה לחוש את האוויר החם של הפורום הזה על העורף שלהם כדי להגיע למסקנות הנכונות. חלק מהמסקנות הנכונות הן קודם כל החזרת החטופים". בנוסף ביקר בר-און את נסיעת ראש הממשלה לארה"ב: "מה זו הנסיעה הזו? אנחנו באמצע מלחמה. אתה רוצה לדבר אלינו? דבר אלינו! אתם יודעים מי יהיה ראש הממשלה בשבוע שהוא לא יהיה פה? יריב לוין. הוא יכול לקבל החלטות באירוע כמו האירוע של החות'ים ביום שישי לפנות בוקר?"
מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר לא נשא דברים, אך עם הגעתו למקום חילק במשך דקות ארוכות סיכות להחזרת החטופים לכל באי הכנס, כאקט שנועד להבהיר את עמדתו.