הקלה בעומס? דירקטוריון הרכבת ידון ברכישת קרונות חדשים בכ-1.8 מיליארד יורו
הקלה בעומס? דירקטוריון הרכבת ידון ברכישת קרונות חדשים בכ-1.8 מיליארד יורו
הדיון יתקיים מחר בישיבת דירקטוריון הרכבת ומטרת המהלך להקל על העומס בקווים הקיימים. העסקה שעל הפרק היא רכש קרונות מחברות הרכבות סימנס ואלסטום, במטרה להאריך את הרכבות הקיימות כדי שאלו יוכלו להסיע יותר נוסעים - מה שיקל על הצפיפות בקווים
מחר (ב') צפויה להתקיים ישיבת דירקטוריון של רכבת ישראל בה ידונו חברי הדירקטוריון בעסקת ענק שמטרתה להקל על העומס והצפיפות בקווי הרכבת הקיימים. העסקה שעל הפרק היא רכש קרונות בסכום של כ-1.8 מיליארד יורו מחברות הרכבות סימנס ואלסטום, וזאת במטרה להאריך את הרכבות הקיימות כדי שאלו יוכלו להסיע יותר נוסעים.
במסיבת עיתונאים שקיימה היום שרת התחבורה מירי רגב בנושא הקמת הרכבת לאילת היא התייחסה לרכש הקרונות ואמרה כי היא תומכת בנושא.
רכש הקרונות כולל בפועל שתי עסקאות. הראשונה היא רכש של כ-81 סטים של קרונועים (כל סט הוא שישיית קרונות מחוברים) מחברת סימנס המספקת את הקרונות הלבנים החדשים של הרכבת שפועלים לדוגמא בציר ירושלים-הרצליה בסכום של עד כ-1.5 מיליארד יורו. עסקה זו צפויה לצאת לפועל ללא שום התנגדות. השנייה היא רכש של עד כ-81 קרונות מחברת אלסטום המספקת את הרכבות האדומות הדו-קומתיות שמשמות את רכבת ישראל בסכום של עד כ-300 מיליון יורו. גרסה מוקדמת של העסקה זכתה בעבר לתמיכה מצד הנהלת הרכבת והאוצר אך להתנגדות מצד דירקטוריון הרכבת ומשרד התחבורה – ל"כלכליסט" נודע כי כעת דירקטוריון הרכבת נוטה לתמוך בה.
בתחילת חודש יוני פורסם ב"כלכליסט" כי משרד התחבורה מעכב את רכש הקרונות וזאת למרות שמשרד האוצר תומך ומוכן לממן אותו. ל"כלכליסט" נודע כי בפגישה בנושא שהתקיימה לפני שבוע וחצי משרד האוצר המשיך בתמיכתו, כמו גם הדרג המקצועי במשרד התחבורה. מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן ביקש הבהרות ופרטים נוספים לפני ביצוע העסקה, אך גם סבור שיש לרכוש קרונות נוספים. ל"כלכליסט" נודע כי יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני נוטה לתמוך בעסקה כולה, וזאת למרות שבעבר הסתייג מרכש הקרונות מאלסטום.
רכש קרונות לטובת הארכת רכבות קיימות נחשב לפתרון היחיד לטווח הקצר שיאפשר התמודדות עם עומס הנוסעים ברכבת, וזאת מפני שבמצב הנוכחי אי אפשר להוסיף קווי רכבת נוספים על המסילות עקב עומס על התשתית הקיימת. לפי הרכבת, ביצוע רכש זה יוביל להוספת 14 מיליון מושבים בשנה וזה ישמש את הרכבת ל-40 שנה הקרובות.
לפי נתונים שהציגה הרכבת בדיון בנושא לפני כחודשיים, כיום יש עומסים חריגים בשעות השיא, שבהן התפוסה היא עד כ-226%, ומדי שנה העומס גובר ב-8%. במצגת שהוצגה בפגישה נכתב כי הביקוש לנסיעות רכבת צפוי לגדול מ-70 מיליון נסיעות ב-2019 ל-106 מיליון נסיעות ב-2025, וכי הרכבות הקיימות לא נותנות מענה לעומסים מאחר שהן קצרות ולא מנצלות באופן מיטבי את התשתיות.
בכוונת הרכבת להאריך את רכבות האלסטום הקיימות ל-10 קרונות, וזאת יחד עם הארכת הקרונועים הלבנים של סימנס לתצורה של 12 קרונות (6+6) מה שמצריך גם עבודות להארכת רציפי הרכבת (ב-11 תחנות העבודות הללו כבר הושלמו).
אחת הסוגיות שעדיין נמצאת במחלוקת בין דירקטוריון הרכבת לבין הנהלת הרכבת הוא האם הקרונות שיירכשו מאלסטום יהיו קרונות שמתאימים לאופניים, שעלותם גבוהה ב-90 אלף יורו לקרון. כל קרונות האלסטום צפויים להגיע לישראל במהלך שנת 2025, ואילו הקרונועים של סימנס צפויים להגיע בהדרגה החל מהשנה ועד לשנת 2027 ואלו צפויים להשתלב גם במסילה המזרחית ובמסילת 431.