סגור
הפסולת שנערמת בג'דידה מכר
הפסולת שנערמת בג'דידה מכר

עבריינים השתלטו על שוק הפסולת, והזבל הולך ונערם ברחובות ג'דידה מכר

תושבי ג׳דידה מכר נאלצים לצאת מביתם לתוך הררי פסולת שרק הולכת ונערמת, ולעיתים גם מובילה לשריפות. קבלני הפינוי שמוכנים להיכנס ליישוב דורשים סכומי עתק והעירייה קורסת. לאחר שנים של הזנחה, המשרד להגנת הסביבה נדרש להגיב כעת לעתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ וקורא למשרדים האחרים לפעול

הפסולת בג׳דידה מכר נערמת ומסכנת את התושבים, והמשרד להגנת הסביבה פונה למשרדים האחרים לסיוע. מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה אסף יזדי פנה למנכ״לי משרדי הפנים והביטחון הלאומי, וכן גם למפקד מחוז צפון במשטרת ישראל, ודרש מהם ״לפעול ללא דיחוי ולסייע במציאת פתרונות ארוכי טווח למשבר״. הסיבה: גורמים עבריניים השתלטו בשנים האחרונות על שוק הפסולת באזור, וקבלנים חוששים להיכנס לאסוף פסולת מבתי התושבים בישוב.
הפסולת נערמת, ומסכנת את בריאות התושבים. בחודש שעבר ליוותה המשטרה באופן נקודתי משאיות פסולת שנכנסו לאזור, אולם לא מדובר בפתרון קבוע. יזדי פונה למשרדים אחרים בנושא שעה שמשרדו מחוייב להשיב השבוע לבית המשפט בבג״צ שהוגש נגד משרדו בנושא זה, לאחר דחיות רבות שביקש.
״אשפה ביתית לא פונתה מבתי התושבים והצטברו כמויות גדולות ברחובות ובשכונות. מדובר במפגע תברואתי וסביבתי, ובמידה ומערומים אלו יישרפו – נמצא את עצמנו מול נזק אקוטי״. יזדי מזכיר כי העונה הנוכחית המתאפיינת בטמפרטורות גבוהות, מסכנת את התושבים עוד יותר, שכן הפסולת יכולה להתלקח בקלות ואף הופכת למקור למפגעי ריח קשים. היא אף מהווה מקור משיכה למזיקים ומכרסמים, העלולים להפיץ מחלות ומגיפות. נושא הפסולת נמצא בחזקתו של המשרד להגנת הסביבה, אך יזדי טוען כי המשרד אינו אחראי לפינוי הפסולת ברשויות המקומיות ״או טיפול בגורמי פשיעה״, ואומר כי ״אנחנו לא רואים פתרון בר קיימא במצב הנוכחי״.
סוהיל מלחם, ראש מועצת ג׳דידה מכר שבגליל המערבי, לפני כחודש לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, בייאוש מוחלט: גורמים עברייניים השתלטו על תחום הפסולת במושב, קבלנים שמצליחה המועצה לשכור לאיסוף פסולת דורשים סכומי עתק – ולבסוף בורחים בשל איומים על חייהם. הראשויות, ובראשן משרדה שלה, כך לטענתו, לא עושים דבר מהותי בעניין, וכעת הפסולת נערמת ומסכנת לא רק את תושבי ג׳דידה מכר, אלא גם את הישובים הסמוכים בשל סכנת התלקחות שעלולה להוביל לשריפה גדולה ולזיהום אוויר חזק. ״אני פונה אלייך בקריאת מצוקה״, זעק מלחם במכתבו, ״לאחר שאזלו כל האמצעים לפתור את מצוקת פינוי האשפה שמצטברת ונערמת ומהווה מפגע תברואתי״.

הקבלן היחיד שמסכם לאסוף את הפסולת דורש סכומי עתק

לא מדובר בבעיה חדשה, אלא בכזו שנמשכת שנים רבות ואף עומדת בליבה של תביעה נגד המשרד להגנת הסביבה המתנהלת בימים אלו בשל אוזלת ידו בתחום. סילמן הציבה את נושא הטיפול בפסולת כנושא דגל של כהונתה, אולם כעת נאלצים בג׳דידה מכר לפנות שוב למשרד ולהפציר בו לסייע להם להתמודד עם בעיית הפשיעה הקשה והרי הפסולת. לעת עתה, הפסולת נערמת אפילו בסמוך למגרש ספורט בו מבצעים בני נוער פעילות גופנית.
לכך מצטרף סכסוך עסקי של הקבלן עם העירייה: כמעט אף קבלן לא מסכים לאסוף את הפסולת, והקבלן שנמצא דורש עלויות עתק בשל הסיכון. העירייה דורשת מהרשויות למצוא לכך פתרון, שכן תקציבה לא מאפשר זאת. מלחם הדגיש במכתבו לסילמן כי בחודש מאי לפני כשנה, נאלץ קבלן הפסולת שפעל בחוזה מול המועצה להתמודד עם איומים לפגיעה ברכושו, כדי לאלצו להפסיק את ההתקשרות עם המועצה. ״תחילה, שרפו את אחד מרכביו, ולאחר מכן איימו על עובדיו ואף ירו לעבר ביתו כדי שיפסיק לאסוף ולפנות אשפה בישוב״, כתב מלחם. ״נפלה מכה קשה על החברה, ובאיומי נשק ושריפת רכוש, הקבלן ברח מחשש לחייו של מנהל החברה, והאשפה נערמה״.
לדברי מלחם, ״לפני מספר שנים, המועצה שילמה לאיסוף אשפה כ-320 אלף שקלים לחודש, והיום אותו קבלן מבצע את השירות בסך של 850 אלף שקלים לחודש – כמעט שילוש תמורה. כל המאמצים למסור את העבודה בתחרות שוויונית דרך מכרז נכשלו, אף קבלן לא הגיש הצעה והסכום הנ״ל נכפה על המועצה בשל השתלטות כנופיות והעולם התחתון על הקבלנים לאיסוף האשפה. משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה ומשטרת ישראל לא סייעו למועצה במאומה ומקבלי ההחלטות שחתומים על ההעברה הכספית לקבלן, עומדים חסרי אונים מול התופעה״. גם אותו קבלן, חדל לאסוף את הפסולת, והיא נערמת שוב מחוץ לבתי התושבים.
המצב הנוכחי נפיץ במיוחד. הפסולת הנערמת יכולה להתלקח במהרה, ולהפוך למפגע ענק של זיהום אוויר שיכסה את האזור כולו. יתרה מכך, כשהיא הולכת ונערמת ללא כל פתרון, חונקת את התושבים בריחות קשים ומביאה לאזור חולדות ומזיקים – לא אחת ימצא התושב שיצית את הפסולת על תכולתה – כדי להעלים מן העין את המפגע, למרות המחיר הבריאותי והסביבתי החמור של שריפתה. ואכן, כבר שנים תושבי ג'דידה מכר והישובים הסמוכים סובלים באופן קבוע מעשן סמיך של שריפות פסולת לא חוקיות.
1 צפייה בגלריה
הפסולת שעולה על גדותיה בג'דידה מכר. התושבים חסרי אונים
הפסולת שעולה על גדותיה בג'דידה מכר. התושבים חסרי אונים
הפסולת שעולה על גדותיה בג'דידה מכר. התושבים חסרי אונים
מדוע התעורר כעת המשרד להגנת הסביבה? ביום חמישי הוא מחוייב למסור תשובות בנושא הזה לבג״צ. בשנת 2020 עתר ארגון הסביבה ״אזרחים למען הסביבה״ נגד המשרד להגנת הסביבה, לאחר שהשני הטיל שוב ושוב את האחריות על המועצה והמועצה טוענת שאינה יכולה להתמודד לבד עם התופעה ללא עזרה תקציבית וכוח אדם לאכיפה. העמותה דרשה מבית המשפט לחייב את המשרד להגנת הסביבה להתערב בבעיית הפסולת המתמשכת והשריפות בישוב, לנקות את אתרי הפסולת הלא חוקיים, למנוע את השריפות, ולקדם תכניות אכיפה ומלחמה בתופעה. בספטמבר 2023 לאחר ארכות רבות ושני דיונים, בית המשפט העליון נתן צו על תנאי המורה למשרד להציג תכנית קונקרטית בנושא תוך 90 ימים. מאז חלפו כמעט שנתיים, ואף תוכנית לא הוצגה. לאחר שביקש המשרד להגנת הסביבה ארכה שוב ושוב, נקבע כי ישיב בנושא השבוע. פנייתו של יזדי, מעידה אולי יותר מכל כי למשרד להגנת הסביבה אין תשובות או פתרונות בנושא.
עו״ד ג׳מילה הרדל מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, אומרת כעת כי ״אין לי דרך לתאר את התנהלות המדינה והמשרד להגנת הסביבה בבעיה הזאת אלא כפשע כלפי תושבי האזור כולו ולא רק תושבי ג׳דידה מכר. זה לא מחדל ולא תקלה כי אנחנו והתושבים מתריעים על המצב המזעזע כבר יותר מעשר שנים, אין בכיר במשרדי הממשלה הרלוונטים שלא הבאנו לסיורים או כתבנו להם מכתבים וגם עתירה לבג״צ לא גרמה למישהו בממשלה לנקוט צעד אחד, ואף להיפך, הם אישרו את המשך ההתנהלות העבריינית דבר שהחמיר את המצב מכל הבחינות. המדינה יכולה וצריכה לטפל בזה אבל היא לא מעוניינת, ונותנת לארגוני הפשע להשתלט על הרבה תחומים בחיים של כולנו כי התושבים, הבריאות שלהם והזיהום הסביבתי לא נמצאים כלל בסדר היום שלה״.