המאבק בתורים: ברשות שדות התעופה יעבירו את רוב הליך הצ'ק אין לשירות עצמי
המאבק בתורים: ברשות שדות התעופה יעבירו את רוב הליך הצ'ק אין לשירות עצמי
בנתב"ג ישקיעו כ-50 מיליון שקל בדיגטיציה במטרה לצמצם את התורים ומתוך תפיסה שלא יוקם בקרוב שדה תעופה בינלאומי חדש. רוב הנוסעים יבצעו צ'ק אין באינטרנט או בעמדה ממוחשבת שתכיל אפשרות להדפסת כרטיסים, משקל למזוודות ושליחה עצמאית שלהן למטוס
מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי הנחה להקצות מעל 50 מיליון שקל מתקציב הרשות לטובת פרויקט דיגיטציה בנתב"ג, כאשר במרכזו עומדת הכוונה לצמצם באופן משמעותי את הליך הצ'ק אין שמבצעות חברות התעופה לקראת הטיסה.
ברשות יוצאים להליך הדיגיטציה מתוך התפיסה כי הממשלה לא תורה בקרוב על הקמת שדה תעופה בינלאומי חדש בישראל, ולכן יש להתכונן למצב בו התעופה הישראלית תמשיך להישען באופן בלעדי על נתב"ג בעשור הקרוב ואף מעבר לכך. מפני שהשטח בנתב"ג מוגבל, נעשים נסיונות לייעל את השימוש בשטח הקיים ואחד הפתרונות לכך הוא צמצום ההליכים הפיזיים שנעשים בשדה לטובת הליכים מקוונים.
בפועל, ברשות מעוניינים כי רוב הנוסעים שיגיעו לנתב"ג יבצעו צ'ק אין בבית באמצעות האינטרנט או צ'ק אין בעמדה ממוחשבת לשימוש עצמי בשדה (קיוסק). מלבד אפשרות להדפסת כרטיס הטיסה (בורדינג), הקיוסקים יכילו משקל לשקילת מזוודות ומטען, אפשרות חיוב למשקל היתר שנקבע על ידי חברות התעופה והדפסת התג והמדבקות למזוודה בכדי לאפשר לשליחה עצמאית של המזוודה לבטן המטוס. לאחר שהנוסע עבר בקיוסק הוא יוכל להמשיך לבידוק ביטחוני. לאחר הבידוק הביטחוני תג המזוודה יסרק, לאחר מכן בסמוך למסועי השליחה העצמאית ולאחר סריקת הקוד המזוודה תישלח ישירות לבטן המטוס. לאחר שילוח המזוודות, ימשיכו הנוסעים כמו היום לעמדת בידוק מטען היד לקראת העלייה למטוס, לביקורת הגבולות שגם היא ברובה דיגיטלית ומשם למתחם הדיוטי פרי.
ברשות מודעים לכך שיש נוסעים שמתקשים בשימוש באמצעים דיגיטליים ובכל מקרה ישאירו גם אפשרות לביצוע צ'ק אין אנושי בדלפק. ברשות טוענים כי כיום למעלה מ-50% מהנוסעים מעדיפים לעשות צ'ק אין און ליין.
תקציב המיליונים של הפרויקט יופנה בעיקר לעבודות תשתית פנימיות שייעשו בשדה לטובת שיפור תנועת הנוסעים. בין היתר, המתחם בו ממוקם כרגע בית קפה לפני בידוק מטען היד יפונה לטובת הקמה של עמדות בידוק נוספות. כמו כן, גם רכישת הקיוסקים, ש-30 מהם כבר נמצאים באונייה בדרכם לארץ, תעלה יותר מ-2 מיליון שקל.
הרשות צפויה להתחיל בפיילוט של שינוי השירות עם הקיוסקים הקיימים (שלא יודעים לתת את כל הפתרונות הטכנולוגים של הקיוסקים החדשים) ובשיתוף פעולה עם חברת אל על שמעבירה הכי הרבה נוסעים דרך נתב"ג. השירות צפוי להתרחב לחברות התעופה המרכזיות שפועלות בנתב"ג עד תחילת 2023. חלק מעבודת הרשות כוללת עבודה מול החברות עצמן, מפני שכיום לא כולן מאפשרות צ'ק אין אינטרנטי או גובות על כך תשלום נוסף. לפי נתוני הרשות, בנתב"ג כ-20% מחברות התעופה מעבירות כ-80% מהנוסעים וברשות סבורים כי אפילו רק אם החברות הללו יהפכו לדיגיטליות אז הלחץ על השדה יצומצם משמעותית.
מתחילת השנה עברו בנתב"ג כ 10 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, ועד סוף השנה צפויים לעבור בו כ-18 מיליון נוסעים. לפי תחזיות הרשות, בשנת 2023 מספר הנוסעים צפוי לחזור לרמת השיא שנרשמה בשנת 2019, בה עברו בנתב"ג כ-24 מיליון נוסעים.