סגור
מדד - עגבניות ו דירות למכירה
העגבניות שהתייקרו באוגוסט ב-37% והדירות שהתייקרו תוך שנה בכמעט 6%. המדד החדש מוריד כנראה מהשולחן את הורדת הריבית באוקטובר הקרוב (צילומים: ריאן פרויס, אוראל כהן)

נתון רע למשק: מדד אוגוסט עלה ב-0.9%, האינפלציה זינקה ל-3.6%; גם מחירי הדירות קפצו

מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה באוגוסט, נמצא מחוץ ליעד של בנק ישראל, והוא המדד החודשי הגבוה זה יותר משנתיים. מחירי הדירות עלו תוך שנה ב-5.8%. בניגוד לארה"ב ואירופה, הסיכוי להורדת ריבית שואף לאפס

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.9% - עלייה חדה בהרבה מכפי שהעריכו האנליסטים (ההערכה עמדה על 0.5%), ומביאה את האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ל-3.6%.
מדד אוגוסט הוא המדד החודשי הגבוה ביותר זה למעלה משנתיים. המדד הקודם שהיה גבוה מ-0.9% היה ביולי 2022, אז הוא עמד על 1.1%. לשם השוואה, בחודש יולי האינפלציה השנתית עמדה על כ-3.2%.
זהו החודש השני שבו האינפלציה השנתית נמצאת מחוץ לגבול היעד העליון של האינפלציה השנתית (היעדה של בנק ישראל עומד על 1%-3%). המדד החדש דוחק מחישוב האינפלציה השנתית את מדד אוגוסט 2023 שעמד על 0.5%.
עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף הירקות הטריים (13.2%), בסעיף התחבורה (2.8%), בסעיף הדיור (0.6%), ובסעיפי החינוך, תרבות ודיור שעלו ב-0.5%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה שירדו ב-1.1% ובסעיף תקשורת שירד ב-0.8%.
מדד זה הוא המדד האחרון שמפורסם לפני החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל הצפויה להתקבל ב-9 באוקטובר (מבחינה עקרונית, החלטת הריבית היתה אמורה להתקבל ביום שני 7 באוקטובר, אך בשל העובדה כי יום זה צפוי להיות יום השנה לאירועי הטבח, הוחלט לדחות את החלטת הריבית ליום רביעי, ש"ט).
העובדה כי האינפלציה לא מראה סימני עצירה מלמדת כי ככל הנראה בבנק המרכזי לא ימהרו להוריד את הריבית. זאת בניגוד לארה"ב, שם האינפלציה מראה סימני האטה, ויש סיכויים רבים כי הפד יוריד את הריבית.
בהחלטת הריבית האחרונה שהתקבלה באוגוסט, כתבו כלכלני הוועדה המוניטרית כי עיקר האינפלציה מקורה ברכיבים הבלתי סחירים (כמו הדיור), וכי הסיבות לאינפלציה קשורות הן למגבלות על ההיצע (הירידה בפעילות הכלכלית בגלל המלחמה, ש"ט) והן בשל ההרחבה הפיסקלית של הממשלה.
הוועדה המוניטרית העריכה כי קיימים סיכונים להאצה אפשרית באינפלציה והם "ההתפתחויות הגיאופוליטיות והשפעתן על הפעילות במשק, פיחות בשקל, מגבלות ההיצע המתמשכות על הפעילות וההתפתחויות הפיסקליות". בבנק ישראל העריכו ביולי כי השנה תסתיים באינפלציה של 3%, אך כעת יותר מחודשיים לאחר מכן נראה יותר כי 2024 תסתיים באינפלציה הגבוהה מעט מהיעד הממשלתי של 3%.
על פי הניתוח המורחב של הלמ"ס, סעיף הנסיעות לחו"ל, תרם את התרומה המשמעותית ביותר לעליית המחירים בחודש אוגוסט. מחירי הנסיעה לחו"ל התייקרו בכ-22.1% ותרמו עליה של כ-0.41% למדד המחירים כולו. סעיף הדיור, תרם 0.13% למדד, זאת בשל התייקרות של כ-0.7% במחירי 'שירותי הדיור בבעלות הדיירים'.
הגורם השלישי שתרם לעליית המדד החדה הוא מחירי העגבניות, למרות שהעגבניות הן רק מוצר אחד, הרי שמכיוון שהן התייקרו ב-37% באוגוסט, ההתייקרות שלהן תרמה כ-0.1% לעליית המחירים באוגוסט (בהערת אגב כדאי לציין, כי לא רק העגבניות התייקרו בשיעורים דו ספרתיים, אלא גם הקישואים (26.7%) הכרוב (26%), המלפפונים (19%), החצילים (15.5%), הקולורבי (14.4%) והפלפלים (13.7%). מעבר לזה, מחירי שכר הדירה, ביטוח הרכב, ועריכת המסיבות והאירועים, תרמו יחד כמעט כ-0.08% של עליית מחירים בחודש זה.
למרות העובדה שההתייקרות הבולטת ביותר היא בסעיף הפירות והירקות (ירקות טריים כאמור עלו ביותר מ-13%) וזה סעיף שנחשב לעונתי, שכן מחירי הפירות והירקות תונדתיים. הרי שגם בניכוי עונתיות ובניכוי הפירות והירקות מהמדד, המחירים עלו ב-0.8% בחודש אוגוסט. גם אם מנכים את הדיור, הרי שאנו עומדים על עליית מחירים של 0.8%. עם זאת, בהסתכלות שנתית, הרי שמדד המחירים ללא דיור עלה ב-3.7% (יותר מהמדד הכללי) ומדד המחירים ללא פירות וירקות עלה ב-3.2% (פחות מהמדד הכללי). כשמסתכלים רק על ארבעת החודשים האחרונים, הרי שהאינפלציה היא בקצב מהיר יותר, המחירים ללא דיור משקפים עליה שנתית של 4.6%, והמחירים ללא ירקות ופירות וללא דיור משקפים עליה של 3.7%.
כאמור, סעיף הטיסות לבדו תרם כמעט מחצית מעליית המחירים בחודש זה. סעיף הנסיעות לחו"ל לא מתפלג באופן זהה על פני כל האוכלוסייה, השכבות החזקות נוסעות יותר לחו"ל, והן נפגעות יותר מעליית מחירי כרטיסי הטיסה. ולכן בחודש זה, יש תופעה מעניינת שבה האינפלציה של החמישון העליון גבוהה ועומדת על כ-0.9%, אך של החמישון התחתון עומדת רק על כ-0.6%. עם זאת, בסעיף הפירות והירקות, החמישון התחתון חווה עליית מחירים של 7% לעומת עליית מחירים של 5.4% בלבד בחמישון העליון.

מחירי הדירות בחיפה זינקו ב-9%

מנתוני הלמ"ס על שוק הדיור עולה כי מגמת העליות נמשכה ואף התגברה, בחודשים יוני–יולי 2024, לעומת מאי–יוני 2024 נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.9% זאת בהמשך לעליה של 0.7% בחודש הקודם. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (0.1%), צפון (0.2%-), חיפה (0.8%), מרכז (1.8%), תל אביב (1.0%) ודרום (0.4%). מחירי הדירות החדשות עלו ב-1.2%.
בהשוואה שנתית של מחירי הדירות מיוני– יולי 2024 לעומת המחירים ביוני– יולי 2023 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-5.8%. בפילוח לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים במחוזות הבאים: חיפה (9.0%), מרכז (7.6%), ירושלים (5.8%), צפון (5.6%), דרום (4.0%), ותל-אביב (3.6%). מדד מחירי הדירות החדשות השנתי עלה ב-0.9%.
ברמה השנתית, מגמת העלייה במחירי הדיור החלה בנובמבר 2023 ונמשכה מאז, כאשר החודש החזק ביותר היה ינואר עם עלייה של 1.1%. במרץ-אפריל ואפריל-מאי נרשמה עליית מחירים חודשית של 0.8%. קודם לתחילת העליות, ובמשך שמונת החודשים שבין מרץ 2023 ועד נובמבר 2023, מדד מחירי הדירות ירד ברמה החודשית. מאז נובמבר (כולל עלית המחירים בחודש הנוכחי) עלו מחירי הדירות בשיעור של 6.7%.
עוד עולה מהמדד, כי שכר הדירה החודשי, עלה ב-2.6% עבור שוכרים אשר חידשו חוזה, ועבור שוכרים חדשים (דירות בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 5.3%.
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש אוגוסט 2024 ב-0.2% ומתחילת השנה עלה מדד זה ב-1.7%. עיקר העליה במדד נובעת מהעליה בשכר העבודה. ב-12 החודשים האחרונים (אוגוסט 2024 לעומת אוגוסט 2023) עלה שכר העבודה ב-3.3% ושכירת ציוד ורכב ב-3.9%.