סגור
מימין יצחק עמית יריב לוין
השופט יצחק עמית (מימין) ויריב לוין. כשעוזי פוגלמן יפרוש, ימונה עמית למ"מ נשיא העליון (צילומים: אתר הרשות השופטת עמית שעל)

פרשנות
הילדותיות של לוין לא תעצור את מינוי עמית

במהלך שכנראה נתפס על ידי מבצעו כמתוחכם, והוא בעיקר מביך ומביש, שר המשפטים יריב לוין פרסם את רשימת כל שופטי העליון כמועמדים לתפקיד הנשיא. מדובר רק בעוד ניסיון של השר לעכב, להפריע ולפגוע בהליך המינוי של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי 

שר המשפטים יריב לוין בחר אתמול באקט של מחאה מופגנת והצהרתית - מעין הטרלה נוספת, יש שיאמרו ילדותית במיוחד - לפרסם את שמות כל 12 שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לתפקיד נשיא קבוע לבית המשפט העליון ולמשנה לנשיא, אף שעשרה מתוכם כלל לא רואים עצמם מועמדים לתפקיד. לוין הבהיר בהודעתו כי הוא נאלץ למעשה להתניע את הליך הבחירה בנשיא שהוא לא רוצה בו כלל, "מכוח הפקעת סמכויות שר המשפטים" בהתאם לצו שניתן נגדו בבג"ץ לפני שבועיים.
לוין היא אמור לפרסם רק את שמות שני המועמדים האמיתיים לתפקיד הנשיא ושהביעו את רצונם בו - את שמו של השופט יצחק עמית, שעל פי שיטת הסניוריטי (ותק) הנהוגה מקום המדינה אמור להיבחר לנשיא, וגם זוכה לרוב של שישה מתוך תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטים, ואת שמו של השופט יוסף אלרון, שקרא תיגר על שיטת הסניוריטי, והודיע כי הוא מעמיד עצמו לבחירה. לוין היה צריך לפרסם את שמות המועמדים עד יום ראשון בחצות בהתאם לצו של בג"ץ מ־8 בספטמבר, שניתן בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון. לפחות לוין יוכל לטעון שעמד בדדליין.
מה משיג שר המשפטים במהלך הזה? מצד אחד, הוא מראה שלא הפר את הצו השיפוטי ולא שבר את כללי המשחק החוקתיים. מצד שני, הוא מצהיר שאינו מוכן להשלים עם שיטת הסניוריטי ועם בחירתו הצפויה לנשיא של השופט עמית. לשיטת לוין, דרכו של עמית לכס הנשיא תעבור במעין "משפט ציבורי" לכלל שופטי העליון בוועדה, דבר שגם עלול לעכב את ההצבעה והבחירה בו. זאת, מאחר שלפי כללי השפיטה, רשאי כל אדם לפנות לוועדה בנוגע למועמדים.
לוין דאג להדגיש זאת פעמיים - הן מתחת לשמות המועמדים שפרסם והן במכתב הנלווה ששלח לחברי הוועדה לבחירת שופטים, שאותו חתם בקריאת קרב: "מי שמנסה ליטול את הכתר ושם אותו בכוח על ראשו, לא יזכה לאמון הציבור ולא יוכר כמי שנבחר כדין ובדרך המקובלת". לוין רואה בעיני רוחו הגשת הסתייגויות ציבור רבות לגבי כל אחד משופטי העליון. "המטרה שהכל ייפתח, על כל שופט, ייקח כמה זמן שייקח", אומרים גורמים בסביבתו.
התכנון של לוין הוא להתחיל לדון בשופט חאלד כבוב, שעמד במוקד של לא מעט פרסומים על ניגודי עניינים לכאורה, בין השאר בעבר בכלכליסט ובעת האחרונה בסדרת תחקירים בכאן 11. לוין גם היה רוצה שהתהליך הזה יהיה ארוך במטרה לעכב את ההצבעה על מינוי נשיא קבוע לעליון.
עם זאת, קל יחסית להוציא את העוקץ מהתרגיל של לוין. כל שצריך הוא שעשרת השופטים ששמם פורסם כמועמדים יבקשו להסירו מהרשומות, כפי שעשו כבר היום.
בכל מקרה, לוין רוצה למשוך זמן. אפשר לפרש את כללי השפיטה כך שהוועדה לבחירת שופטים תהיה מחויבת להצביע על מינוי נשיא בתוך 45 יום מפרסום שמות המועמדים, כפי שגם נראה שבג"ץ פירש בהחלטתו מ־8 בספטמבר. אולם, אפשר לפרש את הכלל בשיטת לוין, שלפיה מדובר רק על קיום דיון - וכך הוא מתכוון לנסות ולגרור עוד יותר את ההצבעה על מינוי נשיא קבוע לעליון.
מסיבה זו ‏לשכת עורכי הדין, שיש לה שני חברים בוועדה לבחירת שופטים, מאיימת בנקיטת צעדים משפטיים נגד לוין אם לא יודיע על המועד לכינוס הוועדה. לדברי ראש הלשכה עו"ד עמית בכר, הודעת לוין היא "מבישה, של אדם שאיבד את הצפון ואת דרכו. ההודעה מבזה את פסק הדין של בג״ץ ואת שופטי העליון". גם נציגת האופוזיציה בוועדה, ח"כ קארין אלהרר, אמרה כי מדובר בהתנהלות מבישה וכי "למרות הכל לוין לא יוכל להתחמק, נשיא בית משפט עליון קבוע ימונה".
בכל מקרה, ב־6 באוקטובר צפוי השופט עוזי פוגלמן, שמשמש כממלא מקום נשיא העליון בשנה האחרונה מאז פרישת אסתר חיות, לפרוש לגמלאות בגיל 70. השופט עמית אמור לשמש כממלא המקום של פוגלמן.
ועדיין, נראה שלוין לא משלים עם היבחרו לנשיא קבוע. "אנו מצויים בתקופה של מלחמת קוממיות עצימה, ואסור שנעסוק בעת הזו בהליך מינוי כה שנוי במחלוקת", כתב לוין, שמאז ינואר 2023 וגם לאחר פרוץ המלחמה ממשיך בניסיונות ההפיכה המשטרית. הוא גם תקף שוב את שופטי העליון, שלדבריו פועלים "במחשבה שיוכלו לכפות את מינוי נשיאם באמצעות הליך הנגוע בניגוד עניינים חריף והפסול מעיקרו".
למרות הרטוריקה, ניסיונות העיכוב והטנטרום המחאתי־ילדותי האחרון של לוין, נראה שהשופט עמית התקרב עוד קצת כעת לתפקיד הנשיא הקבוע של בית המשפט העליון, עם פרסום שמו באופן רשמי כמועמד, גם אם יידרש עוד סיבוב בבג"ץ.