לוקחים אחריות"גם במלחמה יש לנו אחריות להמשיך את שרשרת האספקה הישראלית"
לוקחים אחריות
"גם במלחמה יש לנו אחריות להמשיך את שרשרת האספקה הישראלית"
כך לפי מנכ"ל נמל אשדוד, אלי בר יוסף. לדבריו, בשל האיום החות'י חלק מהמטענים הוסטו לשוט סביב אפריקה, ומאחרים בשבועיים עד שלושה
מלחמת "חרבות ברזל" יצרה במשק מצב חדש, מצב בו מודעות תאגידית ואימפקט במגזר הפרטי והציבורי עלו לפתע לראש סדר היום. לדברי אלי בר יוסף מנכ"ל נמל אשדוד: "זוהי תקופה מאוד מאתגרת אך תפקידנו הוא להסתכל קדימה, יש לנו אחריות כבדה להמשיך את שרשרת האספקה הישראלית". את הדברים אמר בר יוסף בפודקאסט "לוקחים אחריות" של ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל - בהנחיית מאור סויסה מכלכליסט ואורית ברוורמן, יועצת ESG לתאגידים וחברות.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
לדברי בר יוסף: "אשדוד היא שער הכניסה הגדול ביותר בישראל לסחורות ואנו מתורגלים היטב בעיתות מלחמה. אני למוד ניסיון בנושאים אלה לאור 14 שנות ניסיון שצברתי בנמל. הקמתי את חטיבת הלקוחות ובשנתיים האחרונות אני מתפקד כמנכ"ל. בל נשכח שזהו אירוע שלישי בשנתיים האחרונות והנמל מאוד מתורגל בעיתות אלה. יש לנו חוברת תרחישים ואנו ערוכים לכניסה מיידית לשגרת חירום. ברגע ששגרת חירום פועלת לפי הנהלים אנו מפעילים את בעלי התפקידים הרלוונטיים, מרשות הספנות ועד המשטרה ומשרד התחבורה ופיקוד העורף וכמובן צה"ל. גורמים אלה מתחילים לעבור למצב חירום. ומבחינת לקוחותינו התהליך שקוף לחלוטין.
"במצב כזה בעלי התפקידים הקריטיים מתחילים להפעיל את כל הנהלים שתורגלו מראש וכל אחד מיומן. למעשה כבר ב-7 באוקטובר הפעלנו את נהלי החירום. ביום המחרת התחלנו בישיבות אינטנסיביות גם בפורום הנמל וגם בפורום עם הוועדים, וגם הצטרפנו לפורום של רשות הספנות העוסק בשרשרת האספקה. פורום דומה הוקם גם על ידי משרד התחבורה כי קמו אילוצים רבים, למשל העובדה שאנשי האבטחה שלנו גויסו בחלקם הגדול. בנושא זה למשל נעזרנו בבסיס חיל הים וחיילים גויסו לנושא".
לפי בר יוסף: "לגבי עובדי הנמל שגויסו, יש לנו היערכות מיוחדת לנושא. יש לנו קרוב ל-90 עובדים שבצו 8 בשלל תפקידים, מלוחמים ועד תומכי לחימה. יש לנו 55 משפחות מהעוטף שפונו ולדאבוני שניים מעובדינו נהרגו ביישובי העוטף. עובדי נמל שכלו ילדים והמצב לא פשוט. הקמנו מערכת תמיכה לכל הגורמים האלה כי במצב כזה עובדי הנמל, הוועדים, ההנהלה, כולנו יחד בראש חץ אחד, אין לנו מחלוקות אלא רק צורך של המדינה. כי נמל אשדוד מוגדר כמתקן חיוני וקיומי למדינת ישראל, אנו שער של המדינה לכל סוגי המטענים והסחורות שמגיעים לנמלים בכלל. בדרך כלל נמלים בעולם מתמחים בסוגי מטען ספציפיים ולנו יש ידע נרחב בתחומים רבים".
עוד ציין בר יוסף: "בנושא האיום החות'י – 70% מפעילות הנמל היא מכולות, 12% הם רכבים מסוגים שונים והיתר הם כל יתר סוגי המטענים. 30% מהמטענים עוברים בתעלת סואץ וחלק מהמטענים הוסטו לשוט סביב אפריקה, כלומר הם מאחרים בשבועיים עד שלושה. חלק מהמטענים מגיעים כעת ממקומות אחרים, למשל אירופה. טורקיה היא יצואנית ענקית של מטענים לישראל ובחלק זה אני סבור שעושים הרבה יותר רעש ממה שקורה באמת בפועל. טורקיה מייצאת אלינו ברזל, מלט וחומרים נוספים והפעילות מול טורקיה טובה". לדבריו: "בסופו של דבר יש פגיעה בהכנסות הנמל אך זו אינה נובעת מן האיום החותי', איום זה פוגע בעיקר בנמלים במזרח ההתיכון ובמדינות ערב. לדוגמה, נמל עקבה מופעל על ידי חברת הטרמינלים של ענקית השיט מארסק, וכעת הנמל נפגע בעקבה. בג'דה יש נמל ענק שמשרת את סעודיה. תעלת סואץ נחשבת ל"כביש מהיר" של ענף הספנות והפעילות שם נפגעה. גם נמלי פורט סעיד ונמלי פיראוס נפגעו, כי ברגע שלא חוצים באוניה את התעלה יותר משתלם לשוט לגיברלטר או לצפון אירופה".
"בל נשכח שתעלת סואץ היתה סגורה גם בין 1967 ל-1974 והעולם הסתדר. אני מאמין שהמשבר הזה תופס את ענף הספנות במצב טוב יחסית לקורונה. עודף הקיבולת יצר מצב בו ניתן להוסיף עוד אוניות והדברים מסתדרים".
אשדוד עצמה הופגזה על ידי החמאס במהלך המלחמה באופן תכוף ובעיר תועדו יירוטים ופגיעות והנמל אינו יוצא דופן בהקשר זה. לדברי בר יוסף: "אנו פיזרנו בנמל מיגוניות, הן שופצו כמובן וזה חשוב, דברים אלה חשובים כמו גם שיחות שוטפות עם העובדים והוועדים. עובדינו מתורגלים במצב זה ועובדי המינהל שלנו למשל שוחררו לעבוד מביתם. אני נוהג לשוחח עם עובדים בצו 8 שהשאירו אחריהם בנות זוג וילדים, וחטיבת המשאבים שלנו הקימה יוזמה של נשים למען נשים – נשות עובדים וותיקים תומכות בנשות העובדים שזקוקות לסיוע. האפקט היה אדיר ואנו ליווינו את הנשים בתהליך".
עוד ציין בר יוסף: "יש לנו גם את עובדינו שנמצאים בחזית חשופה, העובדים שעל המנוף. בזמן אזעקות עובדי המנופים נותרים למעלה על המנוף, הם לא יכולים לרדת במהרה וזוהי גבורה אזרחית לכל דבר. גם אנשי משרד התחבורה הרבו להגיע לנמל. אני מסתכל על הנמל באופן הוליסטי. אשדוד התפתחה סביב הנמל, נמל אשדוד מתוכנן להתפתח צפונה והעיר מתפתחת דרומה. זה מעניין כי בנמלים רבים בעולם העיר נבנית סביב הנמל. אבות הנמל תכננו את הנמל נכון".
לפי בר יוסף: "אנו חברה ממשלתית ויש כעת תחרות בישראל. תחרות היא דבר טוב, אני ביליתי 22 שנים בסקטור הפרטי. צמחתי בחוגלה קימברלי קלארק, ביצעתי תפקידים ב"עלית" והייתי מנכ"ל אבן קיסר בארה"ב. כשהגעתי לנמל הגעתי מהסקטור הפרטי על רקע התיאגוד שהיה ב 2005 ולקח להם חמש שנים להקים חטיבת שיווק ושירות לקוחות שתתחרה בנמלי חיפה ואילת ואנו התחלנו עוד בשנת 2012 להכין את עצמנו לתחרות עתידית מבחינת תשתיות ומבחינת הסביבה העסקית. עבדנו בשיטת החילחול, נאמני הלקוחות העבירו את ההדרכות לעובדים. בהתחלה התחרות היתה על מי מרוויח יותר והצלחנו בגדול, נמל אשדוד חילק דיווידנדים בהיקף 900 מיליון שקל בעשור האחרון".
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.