סגור
הפגנה למען שחרור החטופים 31.8.24
הפגנה למען שחרור החטופים 31.8.24 (מוטי קמחי)

פרשנות
מערכת הביטחון התריעה על הצורך בעסקה, האחריות רובצת על כתפי נתניהו והשרים

שינוי התפיסה אצל מערכת הביטחון ביחס לעסקה חל כבר מזמן, והיא הפכה נחרצת יותר. אם האחריות ל-7 באוקטובר מוטלת על הדרג המדיני והצבאי, במקרה של הפקרת החטופים נתניהו ושריו האחראים הבלעדיים

אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב, כרמל גת, עדן ירושלמי, אורי דנינו והירש גולדברג־פולין היו בחיים וככל הנראה נרצחו באכזריות על ידי החמאס במהלך היומיים האחרונים כאשר שוביהם הבינו כי כוחות צה"ל מתקרבים למנהרה בה הם שהו. מותם של השישה מהווה הוכחה כואבת נוספת לכך שהאמירה כי רק לחץ צבאי יחזיר את החטופים הביתה היא שקרית או לכל הפחות חלקית. החטופים אכן חוזרים הביתה, אבל בארונות מתים.
בחודשי המלחמה הראשונים הדרג המדיני והדרג הביטחוני דיברו בקול אחד נגד עסקת חטופים. בפברואר התנגד הרמטכ"ל הרצי הלוי לעצירת המלחמה לזמן ממושך לטובת עסקת החטופים ואמר כי "אם לא נמשיך לתקוף את חמאס בנחישות, יהיה קשה מאוד לסיים את המלחמה בהשבת החטופים" ובחודש מרץ הכריז בבית החולים שיפא בעזה כי חיסול בכירים יפעל לטובת המו"מ לעסקה. גם שר הביטחון גלנט הציג עמדה דומה, ובפברואר אמר כי גם אם תהיה עסקת חטופים אז צה"ל יצטרך להגיע לרפיח אחריה ובסוף מרץ התנגד יחד עם ראש הממשלה נתניהו להתגמשות בתנאים מול החמאס.
השינוי המשמעותי בעמדת מערכת הביטחון בכל הקשור לקידום עסקת חטופים בא לידי ביטוי באופן פומבי ב-7 באפריל, חצי שנה בדיוק לאחר טבח ה-7 באוקטובר ויממה לאחר המבצע לחילוץ גופתו של החטוף אלעד קציר. בנאום מוקלט, הצהיר הרמטכ"ל הלוי כי "השבת החטופים היא מטרה דחופה וחשובה. אנחנו פועלים להשבת החטופים כולם, מהר ככל שניתן. צה"ל יידע לעמוד גם במחיר לא פשוט, ויידע גם לחזור ולהילחם בעוצמה". יום לאחר מכן שר הביטחון גלנט יישר עמו קו ואמר כי ישראל נמצאת בנקודה המתאימה לשחרור החטופים, כי הלחץ הצבאי על חמאס מאפשר לישראל לקבל "החלטות קשות כדי להחזיר את החטופים" וכי "נהיה מוכנים לשלם מחיר על מנת להחזיר את החטופים, ולאחר מכן לחזור ללחימה".
ככל שהחודשים חלפו המסרים מצד מערכת הביטחון נהיו נחרצים יותר ויותר בעד עסקת חטופים ופורסם בעקביות כי ראשי הצבא, השב"כ והמוסד תומכים בה בעקביות. בחודש מאי שר הביטחון גלנט צוטט אומר לנתניהו בקבינט כי "אנחנו חייבים ברמה המוסרית והערכית להחזיר את החטופים. במיוחד אתה ואני, ראש הממשלה ושר הביטחון בזמן ה-7 באוקטובר... את העסקה הזאת צריך לאשר". ביולי אמרו נאמו גלנט והלוי בטקס בגלילות במהלכו שר הביטחון אמר כי "מוטלת עלינו החובה להשיב את החטופים אל ביתם. זהו ציווי מוסרי עליון - וזוהי מטרת מלחמה מוצהרת. פעולתה הנחושה של מערכת הביטחון יצרה את התנאים למהלך להשבת החטופים. נפתח בפנינו חלון הזדמנויות מוגבל לממש את חובתנו הערכית והמוסרית להשבת חטופים" ואליו הצטרף הרמטכ"ל שהכריז כי "מעבר לחשיבותו הדחופה בהצלחת חיים, יש בהסכם למען השבת החטופים את הערכים הבסיסיים הנדרשים לחברת מופת וחפצת חיים".
מנגד, ראש הממשלה נתניהו (או בשמו המכובס "הדרג המדיני") לא רק שלא שינה את עמדתו בנושא של עסקת החטופים אלא אף הוסיף לה תנאים ככל שהזמן עבר. אמירות נתניהו על כך ש"רק לחץ צבאי יחזיר את החטופים" החלו עוד בזמן עסקת החטופים הראשונה בסוף נובמבר ושמונה חודשים לאחר מכן בחודש יולי טען כי העסקה לא מתרחשת כי "הלחץ הצבאי לא היה חזק מספיק" ובשבוע שעבר לאחר חילוץ החטוף קאיד פרחאן אמר שוב כי "רק לחץ צבאי מחזיר חטופים". לצד האמירות הללו, נתניהו הוסיף עוד ועוד דרישות במו"מ שהקשו על קידום העסקה כמו המשך נוכחות ישראלית במסדרון נצרים או ציר פילדלפי.
השוני בגישות הגיע לידי פיצוץ בשבוע שעבר עם החלטת הממשלה שקידם נתניהו על כך שצה"ל יישאר בציר פילדלפי. גלנט, שהבין את משמעות ההחלטה, צוטט אומר כי "אתם מצביעים על כך שאם נגיע להחלטה שיש 2 אפשרויות בפנינו, או להישאר בפילדלפי או להביא חטופים, אתם מחליטים להישאר בפילדלפי. זה נראה לכם הגיוני? יש פה אנשים חיים!". אם בעבר שרי הממשלה תמכו בעסקת חטופים גם כאשר ראש הממשלה התנגד – הפעם הם תמכו בהישארותה של ישראל בציר פילדלפי, גם במחיר מותם של החטופים.
אם בכל הקשור לאירועי ה-7 באוקטובר האחריות והאשמה מוטלות גם על הדרג הצבאי וגם על הדרג המדיני, במקרה של הפקרת החטופים אי אפשר להתחמק מהעובדה כי מי שנושא באחריות למותם הם שרי הממשלה ובראשם בנימין נתניהו שהתעקשו לחזור על המנטרה כי לחץ צבאי יוביל לשחרור החטופים בניגוד למציאות שבשטח ובניגוד לעמדת מערכת הביטחון שמתריעה על הצורך בהתגמשות ישראלית כבר חמישה חודשים. גם אם מחבלי החמאס הם אלו שלוחצים על ההדק והורגים את החטופים, נתניהו והשרים עשו כמעט הכל כדי לוודא שעסקת חטופים לא תצא לפועל ולמציאות בה והלחץ הצבאי הוביל למותם של עוד ועוד חטופים במיתות מזוויעות.
כל מי שתמך בהחלטה להישאר בציר פילדלפי וגיבה את נתניהו בהחלטות דומות שטרפדו עסקאות חטופים נושא באחריות למותם של אזרחים ישראלים שנחטפו חיים לעזה והיו עוד בחיים השבוע, גם אותם שרים "מתונים" או נציגי החרדים שכביכול תומכים בעסקה אך מקפידים להתקפל בפני כל גחמה חדשה של ראש הממשלה שעסוק אך ורק בהישרדותו הפוליטית. כל עוד החבורה המופקרת הזו שהובילה את ישראל לאסון הנורא בתולדותיה תמשיך להוביל את ישראל אז התוצאה תישאר זהה: עוד הרוגים, עוד אסונות וריסוקם של אותם "ערכים בסיסיים הנדרשים לחברת מופת וחפצת חיים" כלשון הרמטכ"ל הלוי.