סגור
הפגנה נגד ישראל ב איסטנבול טורקיה 5.4.24 מלחמת עזה
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

טורקיה מהדקת את חרם הסחורות על ישראל: סוגרת את הפרצה הפלסטינית

היצוא הטורקי לרשות הפלסטינית זינק פי עשרה מאז הכריזה אנקרה על החרם, ולפי הערכות - חלק מהסחורה הזו מגיעה לשטחי ישראל; כעת, יצואנים טורקים יידרשו להשיג הצהרה רשמית של משרד הכלכלה הפלסטיני, שלפיה הסחורה מיועדת אך ורק לפלסטינים

טורקיה מהדקת את חרם הסחורות על ישראל: הממשלה באנקרה דורשת מהיצואנים לוודא כי סחורה שמיועדת לרשות הפלסטינית (רש"פ) תגיע אך ורק לפלסטינים ולא לישראלים. בעקבות כך, יצואנים טורקים יידרשו להשיג הצהרה החתומה על ידי משרד הכלכלה הפלסטיני לפני שליחה של סחורה לרש"פ – סחורה שנפרקת בנמלים הישראלים בחיפה ובאשדוד.
הצעד מגיע על רקע טענות יבואנים ולפיהן הם מייבאים סחורה לרשות הפלסטינית אך בפועל מספקים אותה לישראל, וכך עוקפים למעשה את החרם הטורקי.
במסגרת ההצהרה שהגיעה ל"כלכליסט" - מסמך רשמי של משרד הכלכלה הפלסטיני - נדרש היבואן להתחייב כי כל הטובין אותם הוא מייבא יהיו בשימוש בשוק הפלסטיני בלבד. לפי ההצהרה, "היבואן הוא האחראי היחיד על כך שהתנאים יתקיימו, ובמידה שלא יעמוד בהם יינקטו מולו צעדים משפטיים ולא יוכל למלא טופס נוסף".
לפני חמישה חודשים הטילה טורקיה אמברגו סחר על ישראל וזאת על רקע המלחמה בעזה. ב-2023 עמד היקף הסחר הכולל בין ישראל לטורקיה (ללא יהלומים) על 6.2 מיליארד דולר. מתוך סכום זה, 4.6 מיליארד דולר הם יבוא סחורות מטורקיה ו-1.6 מיליארד דולר - יצוא סחורות מישראל. כתוצאה מעצירת הסחר עם ישראל, סחורה מיובאת לישראל מטורקיה דרך מדינות שלישיות, והיצוא אליה נעצר לחלוטין. כאמור, הרקע למכתב הוא ניסיון לבלום את היבוא לישראל דרך הרשות הפלסטינית, המשמשת מעין מדינה שלישית.
הנתונים מגבים את החשד הטורקי שסחורה מגיעה לישראל בסתר. מאז מאי, אז הצהיר ארדואן על החרם, הופסק לחלוטין היצוא הישיר מטורקיה לישראל. במקביל, היקף הסחורות המיועדות לרשות הפלסטינית מטורקיה זינק פי עשרה, מ-9-13 מיליון דולר לחודש בינואר-אפריל, ל-128-138 מיליון דולר לחודש ביולי-אוגוסט. סביר להניח כי חלק לא מבוטל מהסחורות הללו מגיעות לישראל, למרות שגם הגידול הזה אינו מפצה על האובדן המלא של הייצוא הטורקי לישראל שירד מ-300-400 מיליון דולר בחודש לאפס.
יבואנים ששוחחו עם "כלכליסט" הביעו חשש כי הצעד יוביל לתגובת נגד של הממשלה, וזאת במקום שהיא תנסה להרגיע את המצב. "שיתנו לשטח לייצר פתרונות. הנתיב הטורקי חשוב למאבק ביוקר המחיה", אמר אחד מהם ל"כלכליסט".