צעד נוסף בדרך להקמת תחנות הכוח החדשות
צעד נוסף בדרך להקמת תחנות הכוח החדשות
רשות החשמל אישרה אסדרה חדשה שתאפשר לתחנות הכוח דוראד 2, דליה 2 וקסם להשלים סגירה פיננסית. הרשות קבעה תעריף בגובה 1.5 אג' לקוט"ש ליצרניות החשמל הפרטיות עבור זמינותן לייצור, יחד עם תמריץ לחברות שישלימו את הקמת התחנות במהלך 2028
מליאת רשות החשמל אישרה אסדרה חדשה שתאפשר לתחנות הכוח המתוכננות דוראד 2, דליה 2 וקסם להשלים סגירה פיננסית לקראת הקמתן. הרשות קבעה תעריף זמינות בגובה 1.5 אג' לקוט"ש, יחד עם תמריץ לחברות שישלימו את הקמת התחנות במהלך 2028.
תעריף הזמינות הוא תשלום שמקבלות יצרניות החשמל הפרטיות, גם ללא ייצור בפועל, בתמורה לכך שהן זמינות לייצור חשמל למערכת לדרישת חברת ניהול מערכת החשמל נגה. על אף שתעריף הזמינות הוא חלק קטן יחסית (פחות מ-20%) בהכנסות של תחנות הכוח הפרטיות, מדובר ברשת ביטחון מסוימת לתחנות הכוח, ההכרחית עבורן להשגת המימון מהבנקים להקמת התחנות. האסדרה מתייחסת להקמתן של שלוש תחנות כוח חדשות: הרחבת התחנות דוראד ודליה והקמת תחנת קסם שליד ראש העין, כאשר מתוך השלוש התעריף יהיה רלוונטי לשתיים הראושנות שיוקמו.
במאי של השנה שעברה אושרה בממשלה ההקמה של קסם והרחבת דוראד, כשתחנת הכוח דליה אושרה עוד לפני כן. באותו דיון במאי הממשלה החזירה לוועדות התכנון את ההצבעה על תחנות הכוח OPC וריינדיר שליד כפר סבא, כשבמאי השנה הן עלו להצבעה נוספת ושוב לא עברו.
בהתחלה ברשות החשמל ובמשרד האוצר רצו לקדם מכרז תחרותי בין כל התחנות שיאושרו ובכך להיטיב עם הצרכן הישראלי. אלא שמכיוון שרק שתי תחנות עברו בממשלה, ולא כל הארבע, ברשות החליטו לקבוע תעריף קבוע. "הרשות סבורה כי הליך תחרותי (מכרז) הוא הדרך המיטבית להקצאת זכות להקמת תחנת כוח ולקביעת גובה תעריף הזמינות תוך מזעור עלויות. עם זאת, מספר המתמודדים הפוטנציאליים בהליך זה מוגבל מכיוון שנכון להיום ישנן מספר מצומצם של תוכניות מתאר מפורטות שאושרו למתן תוקף להקמת תחנת כוח בהספק הקבוע באסדרה".
השבוע פורסם כי חברת זורלו הטורקית המחזיקה ב-25% מתחנת דוראד תקדם את המכירה של החלק שלה בתחנה לאחר שדיווח על כך שדוראד מספקת חשמל לבסיסי צהל עורר סערה בטורקיה. כמו כן, גם חברת קצא"א הממשלתית המחזיקה ב-37.5% מתחנת הכוח דוראד באמצעות חברת הבת שתא"א מתכוונת למכור את אחזוקותיה בתחנה בהתאם להחלטת ממשלה בעבר בנושא.
על אף שההיתר להרחבת התחנה יגדיל את שווייה, אחת השותפות בתחנה, אדלטק, מתנגדת בשלב זה להרחבה. הסיבה לכך היא מגבלות תחרותיות. לאף שחקן אסור להחזיק ביותר מ-20% משוק ייצור החשמל הפרטי בישראל בגז טבעי. החישוב נעשה לפי כמות התחנות שבהן יש לשחקן אחזקות, ולא לפי שיעור האחזקה בפועל. כך נוצר מצב שעבור שחקניות כמו אדלטק, המחזיקה ב- 18.75% בלבד מהתחנה, לא משתלם להרחיב תחנות בהן יש אחזקות נמוכות. עד 2030 יידרשו בישראל הקמה של לפחות שתי תחנות כוח חדשות, על מנת לעמוד בביקוש הגובר לחשמל בגוש דן.