סגור
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול שנהרגו בשבי חמאס
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול שנהרגו בשבי חמאס (צילום: מתוך ynet)

חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול מתו בשבי חמאס

צה"ל קבע שהארבעה שגופותיהם מצויות בעזה מתו על בסיס מידע מודיעיני, 241 ימים אחרי שנחטפו. תיעוד של נדב מהשבי פורסם לפני פחות מחודש - כשהוא חבול בפניו. חיים, יורם ועמירם תועדו יחד בסרטון שהפיץ חמאס בדצמבר. הם נהרגו שבועות לאחר מכן, ייתכן שכתוצאה מפעילות צה"ל בחאן יונס. הגרי: "אני יודע שיעלו שאלות קשות" 

צה"ל עדכן הערב (שני) על מותם בשבי של ארבעה חטופים - חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול. מותם נקבע לאחר קבלת מידע מודיעיני שהגיע לידי צה"ל ואומת לאחרונה. הודעה רשמית נמסרה למשפחותיהם בשעות האחרונות. גופות הארבעה עדיין מוחזקות ברצועת עזה, יחד עם 120 חטופים נוספים, שעל מותם של עשרות מהם נודע במהלך 241 ימי המלחמה.
קביעת מותם של הארבעה אושרה היום באופן סופי על ידי ועדת מומחים של משרד הבריאות, משרד הדתות והרב הראשי לישראל שבחנו את הממצאים. הם מתו בזמן שהוחזקו בידי מחבלי חמאס, ביחד, במרחב חאן יונס. בצבא עדיין בוחנים את החומר המודיעיני לגבי נסיבות מותם - ומעריכים שהם נהרגו כבר לפני מספר חודשים.
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בהצהרה מיוחדת כי "אנחנו מעריכים כי הארבעה נהרגו יחד, במרחב חאן יונס, לפני מספר חודשים, בעודם מוחזקים על ידי מחבלי חמאס ובעת שכוחות צה״ל פעלו בחאן יונס. אני יודע שיעלו שאלות קשות בנוגע לנסיבות המוות, אנחנו בוחנים אותן לעומק ונציג את הממצאים בהקדם בשקיפות - קודם למשפחות ואחר כך גם לציבור". הוא הוסיף: "נמשיך בכל המאמצים המבצעיים והמודיעיניים כדי להביא מידע נוסף על מצב החטופים והחטופות ועל מנת להשיב את כלל החטופות והחטופים הביתה בהקדם. זו החובה המוסרית שמוצבת לנגד עינינו".
חמאס פרסם סרטון של שלושה מהם - חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר - כשהם חיים, בחודש דצמבר. ההערכה היא שהם נהרגו שבועות לאחר מכן, ייתכן בזמן שצה"ל תמרן אז בחאן יונס עם אוגדה 98. בצבא לא פוסלים שהם נהרגו כתוצאה מפעולה התקפית של צה"ל, במישרין או בעקיפין. עם זאת, בצה"ל מדגישים כי לא הייתה תקיפה במקום שבו היה ידוע על נוכחות חטופים.
אות החיים האחרון שהתקבל מחיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר היה כאמור בסרטון טרור פסיכולוגי של חמאס ב-18 בדצמבר, זמן קצר לאחר עסקת החטופים הראשונה. בסרטון עצמו הזדהה פרי בשמו - ודיבר בשם השלושה. הוא אמר כי הוא נמצא בשבי עם קבוצה של אנשים מבוגרים - וקרא לישראל לא להפקירם.
סרטון של נדב פופלוול מהשבי הופץ לפני פחות מחודש, ב-11 במאי. בסרטון נראה פופלוול כשהוא סובל מחבלה בפניו, ולא ברור מתי הוא צולם.
1 צפייה בגלריה
חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר בסרטון של חמאס, מחודש דצמבר האחרון
חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר בסרטון של חמאס, מחודש דצמבר האחרון
חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר בסרטון של חמאס, מחודש דצמבר האחרון
(צילום: מתוך סרטון חמאס)
חיים פרי, שמשפחתו ציינה את יום הולדתו ה-80 במהלך המלחמה, הגיע לקיבוץ ניר עוז יחד עם גרעין "צבר", בשנת 1962. היה נשוי לאסנת, אב לחמישה ילדים, סב ל-13 נכדים. חיים הוא יזם, הומניסט, מצפן ערכי ופעיל שלום. ב-7 באוקטובר הוא נחטף מביתו, ובאותה העת הציל את אשתו אסנת שהתחבאה בממ"ד.
עמירם קופר, שציין יום הולדת 85 בשבי, הוא ממקימי ניר עוז. כלכלן במקצועו, עבד שנים רבות ככלכלן הראשי של יישובי חבל מעון. עמירם הוא גם משורר ומלחין - הוציא לאור ספרי שירה, כתב מחזות ופרסם מאמרים רבים העוסקים בפוליטיקה ובכלכלה. היה אב לשלושה ילדים וסב לתשעה נכדים. הוא נחטף מביתו עם אשתו נורית קופר, ששוחררה ב-23 באוקטובר מהשבי יחד עם יוכבד ליפשיץ, עוד לפני עסקת החטופים.
יורם מצגר, בן 80, שהה בביתו שבניר עוז ביום מתקפת ארגון הטרור - ונחטף לרצועת עזה. כלתו, איילה מצגר, נמנית בין קרובי החטופים שנוקטים בקו נוקשה יותר מול הממשלה והחריפו את מאבקם בחודשים האחרונים.
נדב פופלוול, בן 51, נחטף מקיבוץ נירים. אמו, חנה פרי, שוחררה בעסקת החטופים הראשונה - אחרי 49 ימים בשבי. אחיו רועי נרצח בטבח ב-7 באוקטובר.