משרד החינוך מנרמל את ההפיכה המשטרית? אתר חדש יציע תוכנית לימודים חליפית
משרד החינוך מנרמל את ההפיכה המשטרית? אתר חדש יציע תוכנית לימודים חליפית
המרי כנגד התוכנית שהציג המשרד בנושא ההפיכה המשטרית החל וקבוצות מומחים בשם "הפורום להגנת הדמוקרטיה והחינוך" הודיעה שתעלה היום אתר אלטרנטיבי לחומרים בנושא. פרופ' עירית קינן מיוזמי האתר: "משרד החינוך מציע חומרים המיועדים לעיצוב תודעה"
המרי כנגד תוכנית הלימודים של משרד החינוך ושר החינוך יואב קיש בנושא ההפיכה המשטרית - המנסה לנרמל את ההפיכה, התחיל. קבוצות מומחים לחינוך בשם הפורום להגנת הדמוקרטיה והחינוך הודיעה שתעלה היום (ב') אתר אלטרנטיבי לחומרי חינוך והוראה בנושא ההפיכה המשטרית. פרופ' עירית קינן, ראש המחלקה לחינוך בלתי פורמלי בסמינר הקיבוצים, וממובילות הקבוצה אומרת שהתוכנית "חינוך לכל הדעות" של משרד החינוך "מציעה לבתי הספר חומרים מוטים, מניפולטיביים, המיועדים לעיצוב תודעת התלמידים בישראל ברוח ההפיכה. התוכנית כולה לוקה בראש ובראשונה בניסיון לנרמל את ניסיון ההפיכה כנגד הדמוקרטיה וערכי היסוד של ישראל".
ביום שישי בבוקר הפיץ משרד החינוך את התוכנית שתעסוק במשבר החברתי לה הוא קורא "חינוך לכל הדעות - לומדים לנהל מחלוקות". באותו בוקר חשף "כלכליסט" כי מערך ההוראה לבתי הספר התיכונים של התוכנית אינו כולל אזכור של הטענה שהמהלך יוביל ככל הנראה לדיקטטורה. כן דן הערך רק בשני רכיבים של ההפיכה, פסקת ההתגברות והשינויים בוועדה למינוי שופטים תוך התעלמות מכך שהטענה המרכזית נגד המהלך מתייחסת לשילוב מרכיביו. המערך גם אינו מזכיר כלל את תנועת המחאה חסרת התקדים שיצר ניסיון ההפיכה.
הבוקר הודיע הפורום להגנת הדמוקרטיה והחינוך כי יקים אתר להספקת חומרי הוראה וחינוך אלטרנטיביים בנושא ההפיכה. החומר שהוקם במסגרת התנועה הדמוקרטית האזרחית כולל מומחים בולטים כמו פרופ' נמרוד אלוני, מסמינר הקיבוצים, מנהל בית הספר הראלי לשעבר בחיפה פרופ' שייקה תדמור, והמרצה לאזרחות אביטל ספיבק.
האתר יכלול תוכנית חינוכית אלטרנטיבית כתשובה לתוכנית 'חינוך לכל הדעות' של השר קיש ומשרד החינוך. מדובר באפיון המשבר הדמוקרטי, הצעה למורים לנקודות לשיח בכיתה והסבר על הכשלים בגישה שמובילה הרפורמה. בנוסף, יועלו הצעות לפרקים אלטרנטיביים לפרקים השנויים במחלוקת בספר האזרחות הרשמי, הפרקים על שלטון החוק, זכויות, השסע היהודי הערבי (שיוכן בשיתוף מומחים מהחברה הערבית) וערכי צה"ל. קינן מסבירה: "הבעיה שעומדת בפני המורים לאזרחות היא לא רק מה ללמד את התלמידים כדי שיעברו את בחינת הבגרות. אלא - איך ללמד תוך כדי הפעלת חשיבה ביקורתית על מה שלמדו. חשוב שהתלמידים בישראל יכירו הכרה עמוקה את עקרונות הדמוקרטיה".
כן תועלה לאתר הצעה מפורטת לקורס בדמוקרטיה הומניסטית, שמיועד למכללות לחינוך והוראה, וקורס דומה שיותאם לבתי הספר העל יסודיים במסגרת הנושא "דמוקרטיה עכשיו", יתקיים כבר היום (ב') זום ראשון למורות ומורים, ולהורים (בשיתוף קבוצות "לא בבית סיפרנו", "מאבק החינוך ו"התעוררנו") שיסביר את הכשלים והסכנה שבספר האזרחות ויקשר זאת גם לתוכנית החדשה.