עוד מכרז מתעכב: נדחתה הגשת ההצעות לרכבת הקלה שתחבר בין חיפה לנצרת
עוד מכרז מתעכב: נדחתה הגשת ההצעות לרכבת הקלה שתחבר בין חיפה לנצרת
הגשת ההצעות במכרז להקמת הרכבת הקלה שתחבר את המטרופולין הצפוני של ישראל, וזכתה לכינוי "נופית", נדחתה לסוף חודש מאי. הדחייה מצטרפת למכרזי פרויקטים נוספים שמעוכבים בימים אלו: הקו הכחול של הרכבת הקלה והמכרז להקמת התשתית הפיזית לטובת מס אגרות הגודש
הגשת ההצעות במכרז להקמת הרכבת הקלה שתחבר בין חיפה לנצרת וזכתה לכינוי "נופית" נדחתה לסוף חודש מאי, כך הודיעה חברת חוצה ישראל לקבוצות המשתתפות. הדחייה במכרז מצטרפת לשלל מכרזים על פרויקטים תחבורתיים שמעוכבים בימים אלו. בראש ובראשונה מדובר על מכרז המיליארדים של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים שההכרזה על הזוכה בו מתעכבת כבר שלושה חודשים. מכרז נוסף שמשרד התחבורה הקפיא, ודווח עליו אתמול ב"כלכליסט", הוא המכרז להקמת התשתית הפיזית לטובת מס אגרות הגודש.
במקור מועד ההגשות היה בחודש דצמבר 2022, ומדובר בדחייה של כחצי שנה. ל"כלכליסט" נודע כי הדחייה נועדה לצורך מתן הבהרות נוספות לקבוצות לקראת ההגשה. כמו כן, נטען כי חלק מהקבוצות ביקשו דחייה מפני שמועד ההגשה היה סמוך מדי למועד ההגשה של קו הרכבת הקלה הכחול בירושלים, שכאמור גם המכרז שלו מתעכב. זו הפעם הראשונה שחברת חוצה ישראל מבצעת מכרז על פרויקט של רכבת קלה.
המכרז של הרכבת הקלה נופית פורסם כבר באפריל האחרון, והמשמעות היא שמפתיחת המכרז ועד להגשת ההצעות ייקח לפחות שנה וחודשיים. המכרז הוא לעבודות המוגדרות כ"אינפרא 2", ואלה כוללות בין היתר הקמת מסילה כפולה, תחנות, רכש קרונות, תשתיות חישמול, איתות ובקרה, הקמת דיפו ומרכז בקרה, רכש צי קרונות, הפעלה ואחזקה של הרכבת הקלה לתקופה של 25 שנים. עבודות אלו מוערכות בהיקף של כ-3 מיליארד שקל. בחוצה ישראל מעריכים כי עלות הפרויקט כולו תעמוד על כ-7.5 מיליארד שקל, כאשר תקציבו העיקרי (4.5 מיליארד שקל) נובע מעבודות ה"אינפרא 1" שכוללות בניית גשרים לרכבת ופינוי תשתית קיימת למסילה.
הרכבת הקלה "נופית" היא רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ומיועדת ליצור רצף תחבורתי מהיר ונגיש באמצעות חיבור גושי ההתיישבות במטרופולין הצפוני – גוש חיפה, הקריות וגוש נוף הגליל-נצרת. אורכו של קו הרכבת הקלה נופית הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים, חניוני "חנה וסע" לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות בתדירות נסיעה מרבית של כל 4 דקות. על פי התחזית, מספר הנוסעים יהיה 100 אלף ביום ומהירות הנסיעה המתוכננת היא 100 קמ"ש.
שש קבוצות מתמודדות במכרז להקמת הקו:
1. דן (ישראל), CREC (סין), PESA (פולין), SHENYANG (סין), ATM (איטליה)
2. שפיר (ישראל), CAF (ספרד), קרן נוי (ישראל)
3. מנרב (ישראל), אלקטרה (ישראל), ALSTOM (צרפת), אלייד (ישראל)
4. COMSA (ספרד), GLOBALVIA (ספרד), JSC Transmashholding (רוסיה), לסיכו (ישראל)
5. מאיר (ישראל), אפקון (ישראל), CRRC (סין), CRCC (סין)
6. שיכון ובינוי (ישראל), אגד (ישראל), STADLER (שוויץ), HITACHI (יפן), TEXMACO (הודו), DOWNER (אוסטרליה)
מחוצה ישראל נמסר: "פרויקט הרכבת הקלה 'נופית' הוא פרויקט הדגל של חברת חוצה ישראל, שעתיד לשרת את תושבי הצפון וליצור רצף תחבורתי מהיר ויעיל בין יישובי המטרופולין הצפוני של ישראל על שלושת המוקדים שלו – גוש חיפה, גוש הקריות וגוש נוף הגליל-נצרת. אין דחייה בזמן סיום הפרויקט. מטבעם של פרויקטים בהיקפים גדולים כדוגמת פרויקט זה, שהינו בהיקף של 7.6 מיליארד שקל, הכולל השתתפות של חברות בינלאומיות מהמובילות בתחום, מעת לעת ייתכנו דחיות שאינן משפיעות על מועד סיום הפרויקט. לבקשת הקבוצות המשתתפות במכרז נענתה ועדת המכרזים לאשר עדכון מועד הגשת ההצעות מאפריל למאי, על מנת למקסם את כמות המציעים ואטרקטיביות המחיר."