סגור

"החבילה הגיעה" זה לא משחק ילדים

למרות התמחור האטרקטיבי הנוכחי, ישנם מספר סיכונים בהשקעה בחברות הפועלות בענף השילוח

משבר הקורונה טרף את הקלפים בתחום שינוע המטענים והסחורות ברחבי העולם, והוביל לחוסר איזון קיצוני בין ביקוש להיצע. במישור ההיצע - באופן מסורתי, מטוסי נוסעים אחראים לשינוע של כמחצית מסך היקף הסחורות והחבילות בין יבשות, וזאת באמצעות אפסון המטענים לצד המזוודות בבטן המטוס. משום כך, הקרקוע של מטוסים רבים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה צמצם באופן משמעותי את יכולות השינוע האוויריות הבין - יבשתיות. לאתגרים בזירת האוויר נוספו אתגרים גם בזירת הים והיבשה, בשל הסגרים הממושכים בנמלים ברחבי סין בעקבות המדיניות הקשוחה של הממשל של אפס סובלנות לקורונה. כל אלו מקשים על תעבורת הסחורות ברחבי העולם ומגבילים במידה רבה את קיבולת התעבורה הבין יבשתית של חבילות ומטענים.
כנס לוגיסטיטק של כלכליסט ולאומיטק יתקיים ב-16 במאי. לפרטים לחצו כאן
בניגוד לאתגרים המגוונים בשרשרת השינוע, אנו עדיין עדים להמשך עלייה, אם כי בקצב נמוך מבעבר – הן בפעילות התעשייתית והן בפעילות המסחר המקוון ברחבי העולם, דבר שצפוי לספק רוח גבית חיובית לענף השילוח גם בעתיד. השילוב בין חוסר איזון בין ביקוש להיצע לבין הדומיננטיות הרבה שיש לחברות הפועלות בו, מאפשרות להן לנצל את מצב השוק במטרה להעלות מחירים.

2 צפייה בגלריה
ארגזים של פדקס מנהטן
ארגזים של פדקס מנהטן
ארגזים של פדקס
(צילום: EPA)

אוליגופול

ענף השילוח מאופיין בחסמי כניסה גבוהים מאוד ויתרון משמעותי לגודל. אלו מתבססים על רמה גבוהה מאוד של השקעות הוניות הכרוכות בתפעול של ציי מטוסים ורכב, לצד פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת של שרשרת ההפצה כולה. למעשה, שוק השינוע ושילוח המטענים הבינלאומי הינו שוק אוליגופולי הנשלט על ידי שלוש חברות ענק – פדאקס (סימול FDX), יו.פי.אס (סימול UPS) ו-DHL (בבעלותה של דויטשה פוסט הגרמנית). הריכוזיות של השוק והמעמד הדומיננטי של החברות מאפשר להן שליטה על שרשרת ההפצה ויכולת תמחור טובה משמעותית בהשוואה לתחומי פעילות אחרים.

מובילת שוק

פדאקס נוסדה בשנת 1973 וכיום היא נמנית על שלוש החברות המובילות בעולם בתחום שילוח ושינוע של חבילות ומטענים בין יבשות ובתוך ארה"ב. החברה פועלת בלמעלה מ-220 מדינות, ובבעלותה צי של כ-700 מטוסים ומעל 180 אלף רכבי חלוקה. החברה מעסיקה 228,000 עובדים ברחבי העולם ונסחרת לפי שווי שוק מצרפי של כ-52 מיליארד דולר. במסגרת פרסום תוצאותיה הכספיות לרבעון שחלף (28 בפברואר, 2022) רשמה החברה הכנסות בהיקף של 23.6 מיליארד דולר, המהוות גידול של 10% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה הקודמת. בשורה התחתונה, פדאקס רשמה רווח נקי מתואם בהיקף של 1.2 מיליארד דולר (Non-Gaap), המהווה זינוק של 30% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה הקודמת.
תגמול בעלי מניות. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה הפיסקאלית 2022 השיבה הנהלת החברה סך של 600 מיליון דולר באמצעות תשלום דיבידנד, וכן השקיעה סך של 2.2 מיליארד דולר נוספים ברכישה עצמית של מניות (buy back), וסיימה את הרבעון עם מזומן ושווה מזומן בהיקף של כ-6 מיליארד דולר.


אבל לא הכול נוצץ

לזינוק המהיר והמרשים בשורת ההכנסות, שנבע משילוב בין ביקוש גבוה לבין היצע תשתיתי מוגבל, התלווה גם זינוק חד בשורת ההוצאות. בפרט, הלחימה במזרח אירופה הובילה לזינוק במחירה של חבית נפט, המשפיעה לשלילה על שורת ההוצאות של חברות השילוח העולמיות, זאת לצד זינוק בהוצאות שכר עבודה בענף השילוח בפרט, ובמשק בארה"ב בכלל. למרות האתגרים הרבים, הצליחה פדאקס לרשום שיפור בשולי הרווח התפעולי שלה לרמה של 6.2%, זאת בהשוואה לרמה של 4.9% בלבד ברבעון המקביל בשנה הקודמת.

סיכונים

למרות התמחור האטרקטיבי הנוכחי, ישנם מספר סיכונים בהשקעה בחברות הפועלות בענף השילוח. הסיכון העיקרי בהשקעה נובע מעלייה חדה מן הצפוי בהוצאות השכר, דבר אשר יפגע בשורת הרווח של החברה. סיכון נוסף הוא המשך עליית מחיר הנפט, דבר אשר יוביל לעלייה בהוצאות השינוע של החברה. סיכון נוסף נובע מהאפשרות שאמזון תבחר בעתיד להפעיל את שירות המשלוחים שלה באופן עצמאי, דבר אשר צפוי לפגוע בשורת ההכנסות של כלל חברות השילוח.

השורה התחתונה

אנו סבורים כי השילוב של התמחור הזול מאוד של מניית החברה, ההנהלה האיכותית של פדאקס וההזדמנות הטמונה בענף שינוע החבילות והמטענים - הופכים את המניה להזדמנות מעניינת מאוד להשקעה.
שמוליק קרפף הוא אנליסט ניירות ערך זרים באגף הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי.
לכותב הסקירה אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם