דעההאם חיפה תפעל להצלת המטרופולין הצפוני?
דעה
האם חיפה תפעל להצלת המטרופולין הצפוני?
חישמול הרכבת והכפלת המסילה המקודמים כעת עומדים לחרוץ את גורל חיפה וצפון הארץ לדעיכה או שגשוג. כדי ליצור עמדת עוצמה מול ההזנחה של ממשלת ישראל את הפריפריה הצפונית, יש לחשוב מחדש על מנהור יעיל של הרכבת, קידום מרכזי תחבורה חדשים והיפרדות מהקונספציה הארכאית של מינהור בקו החוף
בימים אלו מקודמות החלטות הרות גורל לצפון הארץ וחיפה בפרויקט החישמול וההכפלה של מסילות הרכבת להפעלת רכבת מהירה. זו הזדמנות לחשוב מחדש על חיפה והצפון כולו כחבל ארץ של שותפות גורל, כשחיפה יכולה להוביל מהלך שיהיה "גיים צ'יינג'ר" עבור הצפון כולו.
כיום הרכבת העוברת בחיפה נוסעת בתוואי המנדטורי על קו החוף, היכן שהעיר פוגשת את הים. להמחשה - כאילו היה תוואי הרכבת בתל אביב עובר בין חוף הים לרחוב הירקון. הרכבת עוצרת בשלוש תחנות בתוך חיפה, נתון המאריך ב-20 דקות את זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכז.
שני היבטים אלו חייבים להיות מטופלים בחשיבה מחודשת כדי לפתוח את חזית הים של חיפה ולייעל את זמן נסיעתם של הנוסעים הצפוניים המבקשים להגיע למרכז וממנו.
בשנת 2015, חתמו שר האוצר דאז משה כחלון וראש עיריית חיפה דאז יונה יהב על תוכנית שיקוע הרכבת ופיתוח מקיף של חזית הים של חיפה. שם התוכנית, "חיפה-ברצלונה", מקפל בתוכו את המהפך והצמיחה שעברה ברצלונה בהסרת חיץ הרכבת מקו החוף שלה.
השפעת הפרויקט על מצבו של צפון הארץ מצריכה חשיבה רחבה ומחודשת לתכנון תוואי הרכבת והשפעתו על קידום מטרופלין הצפון כולו, הנאבק על קיומו כמקום המבקש להעניק לתושביו איכות חיים הכוללת נגישות לתעסוקה איכותית ומערכת בריאות מתקדמת. במצב הנוכחי, הדמוגרפיה השלילית עובדת לרעת צפון הארץ ומשפיעה גם על חיפה.
חישמול הרכבת והכפלת המסילה המקודמים כעת עומדים לחרוץ את גורל חיפה וצפון הארץ לדעיכה או שגשוג. האופציה המוצעת על ידי גורמי תכנון ומובילי מאבק לשינוי וייעול זמן הנסיעה ברכבת מציעה לפצל את התוואי הצפוני הכפול לשתי מנהרות: מנהרה ראשונה באורך 7 ק"מ לנוסעים לחיפה, המובילה את הנוסעים מתחנת אצטדיון סמי עופר, מתחת לכביש 4, לתחנה גדולה ומרכזית בקריית הממשלה בחיפה, ממנה ימשיכו ליעדיהם בעיר; ומנהרה שנייה באורך כ-10.5 ק"מ לנוסעים מצפון למרכז הארץ, מהמרכז התחבורתי בלב המפרץ בחיפה - ישירות לעתלית. זהו קיצור זמן משמעותי לצפוניים בדרכם למרכז המביא עמו רווח כלכלי ושינוי מציאות לטובה.
ראש העירייה עינת קליש קוראת לאופציה זו "מנסים לפגוע בחיפה" ומתעקשת על מתווה ארכאי במסלול הארוך בחיפה גם למי שאינם מגיעים אליה. הסכנה היא כי בסופו של יום, המציאות וממשלת ישראל יעשו את החישובים הכלכליים שלהם ולא ימנהרו 4 מסילות לאורך תוואי החוף של חיפה. הגורמים בירושלים, בראשם פקידי האוצר, לא ימצאו עניין כלכלי בהוצאה של מיליארדים, בפינוי ומינהור של מערך מסילות פעיל ויעיל על קו החוף, לטובת שיפורי איכות סביבה של עיריית חיפה, ללא שום תשואה כלכלית משמעותית.
מאבקי הכוח של קליש הופכים למלחמות בטחנות רוח הגורמות נזקים קשים לחיפה ולצפון. ההתעקשות להאריך לצפוניים את תוואי הנסיעה בתוך חיפה היא חסרת ערך ורווח, מחלישה את הצפון עד כדי הגירה למרכז הארץ וכפועל יוצא מחלישה גם את חיפה כעיר מטרופולינית.
חיפה חייבת לחשוב על עצמה כעיר המטרופולין של הצפון. כדי ליצור עמדת עוצמה מול ההזנחה של ממשלת ישראל את הפריפריה הצפונית בכל היבט, זה אומר גם לחשוב מחדש על מנהור יעיל של הרכבת, קידום מרכזי תחבורה חדשים ולהיפרד מהקונספציה הארכאית של מינהור בקו החוף.
אם לא נתקדם מהחלומות מ-2012, אנו מסתכנים בתכתיב ממשלתי שינציח מסילה כפולה עם מערכת חישמול מכוערת אשר תפריד את חיפה מחזית הים והרס לעולמי עד. הצפון יינטש בהדרגה על ידי מי שזקוקים לקו המהיר למרכז הארץ. הכישלון יהיה רשום על שמם של מי שאיפשרו זאת.
גילה לבני זמיר היא פעילה חיפאית. הקימה בשנת 2012 את התנועה לפתיחת חזית הים של חיפה