שוב מתיחות בין סמוטריץ' לבכירי אגף התקציבים - והפעם בשל עיכוב פרסום הנומרטור
שוב מתיחות בין סמוטריץ' לבכירי אגף התקציבים - והפעם בשל עיכוב פרסום הנומרטור
התוכנית התלת שנתית צפויה להתפרסם רק היום, ולא עד ה-1 ביוני, כפי שחוק יסודות התקציב מחייב. הסיבות הטכניות לכך הן שאלות שר האוצר ועיכובים בתשובות האגף, נסיעה מקצועית של הממונה על התקציבים. אולם מאחוריהן עומדת המתיחות שהחלה לפני חודשים רבים, עוד מתקופת הרפורמה המשטרית
שאלות של שר האוצר, עיכובים בתשובת אגף תקציבים, ונסיעה מקצועית של הממונה על התקציבים לצרפת, הן הסיבות הטכניות לכך שהתוכנית התלת-שנתית ("נומרטור") צפויה להתפרסם רק בהמשך היום, ולא "עד ה-1 ביוני" כפי שחוק יסודות התקציב מחייב. אך מאחורי הסיבות הטכניות הללו עלתה שוב המתיחות שבין אגף תקציבים לבין שר האוצר סמוטריץ', שהולכת חודשים רבים אחורה, מתקופת הרפורמה המשטרית ועד לימים אלו בסוגיית הגיוס ותקצוב חרדים.
סביב הנומרטור נגע סמוטריץ' באחת מנקודות החולשה של האגף החזק, והיא רמת השקיפות הנמוכה. חלק ממבקריו של סמוטריץ' אומרים כי הוא עושה שימוש בכלי השקיפות כאמצעי לפגוע באמינות פקידי הציבור במשרד. העניין שמעורר הפעם הנומרטור קשור לכך כי הוא יהיה המסמך הרשמי שילמד על הפער הצפוי בין ההוצאות וההכנסות בשנים הקרובות (גירעון), וממנו יהיה ניתן להבין מה היקף המסים, הקיצוצים, וההתייעלויות שיידרשו. הבשורה העיקרית של הנומרטור כבר ידועה למדי, והיא שבשנת 2025 הגירעון צפוי לעמוד על 5.2% ללא שיבוצעו התאמות. וכעת נחזור לאירועים סביב פרסום הנומרטור בשבוע האחרון.
מהלך הדברים הוא כך. ביום שני האחרון, ה-27 במאי, התקיימה בשעה 20:15 פגישה בין הנהלת האוצר (ראש אגף תקציבים גרדוס, סגניתו לענייני מאקרו לוי-בונה, הכלכלן הראשי אברמזון, מנכ"ל המשרד הייזלר) לבין השר סמוטריץ', אחריה השר סמוטריץ' שיגר מכתב והודעות ובהם שורה של תהיות מקצועיות. התהיות ששוגרו לכיוון הכלכלן הראשי נשאו אופי טכני בעיקרו. לא נראה שסמוטריץ' התווכח עם התחזיות בנוגע לצמיחה או להכנסות ממסים באופן מהותי, בשונה ממה שדווח סביב הרפורמה המשפטית.
מרבית התהיות של סמוטריץ' הופנו דווקא לאגף תקציבים שאחראי על בניית תחזית הוצאות, סמוטריץ' ביקש מאנשי האגף לפרט בצורה ברורה מהי העלייה בהוצאות בכל אחד מתחומי ההוצאה (חברתים, משרדיים כלכליים, משרדי מטה, וביטחון, ועוד) שנובעת מהוצאות המלחמה. הוא ביקש מהאגף לנמק את הערכתו כי הסכם עם סעודיה יביא לככה וככה אחוזי צמיחה. (בקשה שלידיעת כלכליסט הביאה לשינוי נוסח בנומרטור, ש"ט) בנוסף, ביקש סמוטריץ' לקבל רשימה מפורטת של כל העודפים, של עודפי המלחמה, של העודפים המחוייבים.
אך אולי הבקשה המשמעותית ביותר מבחינת אגף תקציבים הייתה הבקשה של השר מהאגף שהם יפרטו לו איזה 'סיכומים תקציביים' התקבלו, ומתי הם צפויים להתממש במהלך השנה והשנים הקרובות, ומהי ההשפעה שלהם על צד ההוצאות. הסיכומים התקציביים הם נושא רגיש מבחינת אגף תקציבים, האגף רואה בו 'כלי הכרחי' לניהול מדיניות תקציב אחראית ולקידום מהלכים אסטרטגיים במדינה, בעוד מחוץ לאגף תקציבים יש רבים שסבורים – ביניהם כלכליסט שניהלו בעבר הליך משפטי בנושא – כי הסתרתם מנוגדת לאינטרס הציבורי ולחוק חופש המידע.
אנשי אגף התקציבים השיבו תשובות חלקיות ביום חמישי בלילה, סמוטריץ' שיגר להייזלר שוב הערות ביום שישי, בשעות שלפני שבת. התשובות הסופיות של אגף תקציבים התקבלו רק אמש במהלך ישיבה של מנכ"ל האוצר עם בכירים באגף התקציבים. בעקבות הערות השר הוטמעו מספר שינויים בנוסח הנומרטור, ובכירי האגף העדיפו לפרסם את הנומרטור רק אחרי שגרדוס יחזור מצרפת, שם הוא נמצא לרגל כנס של ממונים על התקציבים מכל העולם.
אנשי אגף התקציבים נמנעו כמובן מלהעביר את הסיכומים התקציביים באופן מלא, וגם נמנעו מלהעביר מסמכי אקסל מפורטים המראים את החישובים בבסיס הנומרטור. אך גורמים בכירים במשרד אמרו לכלכליסט שכולם מבינים כעת כי האתגר החשוב ביותר בתוך משרד האוצר הוא לנסות להשיב את האמון בין הפקידים לבין שר האוצר – כל זמן שהוא מכהן בתפקידו – ולכן זה לא הזמן הנכון ללחוץ על האגף לשנות את מדיניותו בנושא השקיפות.