סגור
תחנת הכוח דוראד
תחנת הכוח דוראד (צילום: בני מור)

אדלטק לביהמ"ש: לאסור על השותפות בתחנת הכוח דוראד להרחיבה

החברה, המחזיקה ב-18.75% מתחנת הכוח, טוענת כי השותפות בדוראד מקדמות את הרחבתה בשיטת "הסלאמי" - למרות התנגדותה; לדבריה, הדירקטוריון אישר "בדיקות היתכנות" שונות לפרויקט, בעלות של מיליוני שקלים

לא שקט בתחנת הכוח דוראד: אדלטק, המחזיקה ב-18.75% מהתחנה הממוקמת דרומית לאשקלון, פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לאסור על השותפות לקדם את הרחבתה (דוראד 2).
לטענת אדלטק, בדוראד מקדמים את הפרויקט בשיטת "הסלאמי", כלומר בשלבים קטנים שלא מחייבים את אישור בעלי המניות, אך אלו מצטברים למיליוני שקלים. אדלטק מתנגדת להרחבת התחנה מכיוון שבמקרה כזה תחזיק ב-19.5% משוק ייצור החשמל בגז טבעי, מה שימנע ממנה להקים תחנות חדשות; זאת, מאחר שלפי התקנות, לאף שחקן אסור להחזיק ביותר מ-20% מסך ייצור החשמל בגז טבעי.
דוראד מוחזקת על ידי ארבעה שותפים: שתא"א (חברת בת של קצא"א הממשלתית, 37.5%), זורלו הטורקית (25%), אדלטק (18.75%) ודורי אנרגיה - המשותפת לקבוצת לוזון ולאלומיי - המחזיקה אף היא ב-18.75%.
לטענת אדלטק, בהסכם בעלי המניות של השותפות בתחנה נקבע כי הרחבתה מחייבת הסכמה פה אחד של כל המחזיקות. לדבריה ההסכם בין השותפות מאפשר לכל אחת לפעול לפי השיקולים העסקיים שלה, כך שהתנגדותה להרחבת התחנה חוקית.
מעבר להחלטות בתביעה, עצם קיומו של הליך משפטי בנושא עשוי ליצור קושי בקידום הפרויקט על ידי יתר השותפות.
בתביעה כתבו עורכי הדין של אדלטק, רון ברקמן, אלעד חן ואסף בן ציון ממשרד ברקמן ושות': "לא ניתן לחייב בעל מניות בחברה פרטית להשקיע מהונו הפרטי, בעל כורחו, בפרויקט שהוא אינו מעוניין בו, או לכפות עליו להשקיע משאבים ותשומות במו"מ, בבדיקות היתכנות או מוכנות ובתכנון של פרויקט שהוא אינו מעוניין בו, ושאין ברצונו לקדם".
כבר ביולי, בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט, אמר המשנה למנכ"ל אדלטק, ניב סבר, כי החברה מתנגדת להקמת דוראד 2. הסיבה להתנגדות החברה היא המנגנון שבו קובעת רשות החשמל (הרגולטור האחראי על משק החשמל, בניהולו של אמיר שביט) את נתח השוק של כל יצרן.
לדברי סבר, "הרגולטור החליט שלא יהיה שחקן שיחזיק יותר מ-20% בשוק ייצור החשמל בגז טבעי, שזה דבר סביר ונורמלי. אבל הבעיה שהרגולטור החליט גם על דבר חסר תקדים – שדי באחזקה של 5% בתחנת כוח כדי שיחשיבו אותך כבעל שליטה בכל תחנת הכוח. לדוגמה, בתחנת דוראד אנחנו מחזיקים בפחות מ-20%, אבל הרגולטור סופר לנו את כל יכולת הייצור של התחנה והיא נוגסת בכל נתח השוק שאנחנו יכולים להחזיק. וזאת תחנה, כמו כמה תחנות בארץ, שאפשר להכפיל יחסית בפשטות את נפח הייצור שלה. אבל מאחר שאנחנו מבינים שאנחנו מחזיקים רק נתח קטן בתחנה הזאת, כבעלים של התחנה, פשוט לא נאפשר את ההרחבה שלה. ולכן אני רוצה לומר שתחנה שיכולה לספק קרוב ל-5% מהחשמל בישראל לא תקום מכיוון שהרגולציה הנוכחית גורמת לזה להיות לא אפשרי מבחינתנו".
למרות זאת, בדוראד טוענים כי בהדרגה, מאשר דירקטוריון החברה "בדיקות היתכנות" שונות לפרויקט, שעלותן מגיעה למיליוני שקלים. בדוראד נשענים על החלטה קודמת של בית המשפט שלפיה הרחבת התחנה מחייבת את הסכמת כל בעלי המניות בחברה.
בכתב התביעה התביעה מבקשת אדלטק מבית המשפט למנוע מיתר השותפות להמשיך ולהתקדם בפרויקט הרחבת תחנת הכוח: "במסגרת התביעה מבוקש להורות גם על צו אל תעשה קבוע המורה לדוראד ולנתבעים להימנע מביצוע כל פעולה הנוגעת לשינוי תחום הפעילות של דוראד, לרבות תכנון והקמה של תחנת כוח חדשה או הרחבת קיבולת תחנת הכוח הקיימת, ובכלל זה פעולות תכנון והקמה של הפרויקט המכונה 'דוראד 2' ואישור תקציבים לכך ו/או ביצוע בדיקות כלשהן בהקשר זה, אלא אם אלה אושרו על ידי האסיפה הכללית של החברה, פה אחד".
דוראד מייצרת כ-860 מגה-וואט חשמל. ההרחבה המתוכננת כוללת ההקמת יחידת ייצור חשמל נוספת בהספק של 650-630 מגה-וואט בעלות המוערכת בכ-2 מיליארד שקל.
הקמת תחנת כוח היא הליך מורכב שיכול להימשך שנים, וכולל, מלבד אישורים רגולטוריים, גם את הצורך בהשגת מימון. לא מן הנמנע שהיכולת לקבל מימון לפרויקט תיפגע, ברקע חוסר הוודאות שיותר ההליך המשפטי.
לאחרונה הודיעה שתא"א, שבניהול היו"ר מיכל עבאדי בויאנג'ו, כי תפעל לקדם את האחזקות שלה בתחנה לשוק הפרטי, בהתאם להחלטת הממשלה בנושא שקצא"א לא תחזיק יותר בתחנה. היכולת להרחיב את התחנה השפעה משמעותית על שווי התחנה. כבר כיום דוראד בעלת הספק של כ-7% משוק החשמל בישראל, כשלאחר ההרחבה הנתון יזנק לכ-12%.
גם זורלו הטורקית בדרך החוצה מהתחנה, לאור היחסים בין המדינות. כיום דוראד היא האחזקה האחרונה של זורלו בישראל, לאחר שבמאי מכרה לאדלטק אחזקות בשתי תחנות כוח קטנות בהספק של 126 מגה-וואט. באוגוסט, לאחר ביקורת בטורקיה על כך שתחנת דוראד מוכרת חשמל לבסיסי צה"ל, הודיעה החברה כי בכוונתה למכור את האחזקות.
לא מדובר בקרב המשפטי הראשון בין השותפות בתחנה. הסכסוך המרכזי הוא בין זורלו ואדלטק ליתר השותפות. לטענת יתר השותפות, בעת הקמת התחנות ניפחו זורלו ואדלטק את עלויות הקמת התחנה, ושילשלו את הכספים לכיסן. באדלטק דוחים את הטענות וכיום ההליך נמצא בבוררות אצל השופט בדימוס אשר גרוניס.
כמו כן אדלטק הגישה תביעה נגד קבוצת לוזון, בטענה כי התחייבה לשלם לה על הסיוע לדורי בניה (חברת בת של קבוצת לוזון) לבצע עבודות הנדסה אזרחית בעת הקמת תחנת הכוח. באוגוסט קיבל בית המשפט העליון את ערעור אדלטק, והורה כי קבוצת לוזון תשלם לה 15 מיליון שקל.
מששתא"א נמסר: "למדנו דרך אמצעי התקשורת כי אודי אדלסבורג (המנכ"ל והבעלים של אדלטק, עא"מ), שמחזיק 18.75% מתחנת הכוח דוראד, עתר לבית המשפט בניסיון לפגוע בפיתוחה של תחנת הכוח שבה הוא שותף. אדלסבורג פועל בניגוד עניינים חריף, גם כבעל מניות בדוראד וגם בשים לב לאינטרס הציבורי והלאומי. מדובר בהמשך התנהלות בריונית של אדלסבורג ובנסיונותיו להעמיד את ענייניו האישיים לפני טובת החברה ויש להתייחס לכל מעשיו ודבריו בעירבון מוגבל ובחשד. ככל שכתב העתירה יתקבל במשרדנו, נגיב כמובן בבית המשפט בחומרה ובתקיפות נגד הניסיון לפגוע בפיתוחה של תחנת הכוח דוראד, שהרחבתה המיידית נדרשת למשק החשמל בישראל".