סגור
מעונות יום מעון יום גן ילדים פעוטון פיקוח
נעמת לבג"ץ: לחייב את שר העבודה לפרסם את המבחנים להנחות במעונות יום - לכל השנה (צילום: יריב כץ)

נעמת לבג"ץ: לחייב את שר העבודה לפרסם את המבחנים להנחות במעונות יום - לכל השנה

שר העבודה העביר בממשלה החלטה לפיה יפורסמו המבחנים להנחות למעונות היום רק לשלושה חודשים, כדי לאפשר מתן הנחות לאברכים משתמטים. נעמת וקרן ברל כצנלסון עתרו לבג"ץ: "מחזיקים את ההורים בני ערובה של אברכים מפרי חוק" 

תנועת נעמת וקרן ברל כצנלסון עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת הממשלה לפרסם מבחני הנחות למעונות לשלושה חודשים בלבד, ולחייב את שר העבודה יואב בן צור לפרסם מבחנים לכל שנת הלימודים.
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, קבעה כי לאור החלטת בג"ץ שלפיה אין סמכות לתת מימון לתלמידי ישיבות שאיבדו את מעמד דחיית השירות, אי אפשר להעניק להם הנחות במעונות יום. היא אפשרה לדחות את הפסקת ההנחות עד סוף נובמבר כהוראת מעבר. שר העבודה יואב בן צור מעכב את פרסום מבחני ההנחות לכלל הציבור כדי להפעיל לחץ לביטול החלטת היועצת.
הממשלה החליטה ביום ראשון להפוך את היוצרות ולפרסם מבחנים להנחות לכלל הציבור רק עד סוף נובמבר, ובכך להפוך את כלל הציבור לבני ערובה של האברכים המשתטים. בהרב מיארה הורתה ליועצת המשפטית של משרד העבודה שלא לפרסם את המבחנים לשלושה חודשים בלבד.
לטענת העותרים, שמיוצגים ע"י עו"ד חגי קלעי, "ההחלטה שלא לפרסם את מבחני התמיכה לשנת הלימודים תשפ"ה, ולעכב את מתן הזכאות לכלל האוכלוסייה מונעת משיקול זר אחד ויחיד - שר העבודה מבקש לכרוך את גורלם של הזכאים שומרי החוק בגורלם של מי שחוקיות תקצובם במחלוקת בשל היותם מפרי חוק (אברכים חייבי גיוס, ש"א). הוא מעלה את ההימור על ידי פגיעה במי שגם לשיטתו שלו אמורים להיות זכאים לקבלת התמיכה". הם מציינים בציניות ש"מאן דהו עוד עלול לחשוד כי ההשתייכות המגזרית של השר גברה על חובתו, כרשות מנהלית, לפעול בנאמנות ובשוויון לטובת כל אזרחי ואזרחיות המדינה".
הם מציינים שביום ראשון האחרון התקבלה החלטת ממשלה שהורתה למשרד העבודה לפרסם מבחני תמיכה לחודשים ספטמבר עד נובמבר בלבד לכלל אוכלוסיית הזכאים. זאת, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה. "לא יכול להיות ספק כי כריכת כלל הציבור עם תלמידי הישיבות אינה עניינית, אינה חוקית ופוגעת בעשרות אלפי משפחות. מצב כזה, שבו שר מחזיק את הציבור שומר החוק כקלף מיקוח לטובת הבטחת התמיכות במפרי החוק המעוניינים לקבלן הוא בלתי מתקבל על הדעת. הוא חורג בצורה קיצונית ממתחם הסבירות".
מנהל משמר החינוך הממלכתי, עו"ד איתמר קרמר, אמר: "העיכוב השערורייתי בפרסום מבחני התמיכה פוגע בעשרות אלפי משפחות שהמשפחה הופכת לקלפי מיקוח בסחר מכר הפוליטי".
יו"ר נעמת חגית פאר: "כולי תקווה שבג"ץ יעצור את הפארסה העצובה, שעשרות אלפי הורים מוחזקים כבני ערובה, אינם יודעים מה יהיה גובה שכר הלימוד ונדרשים למעשה לשלם שכר לימוד מלא".
היום שלח בן צור לבהרב מיארה מכתב בוא הוא מאשים שהוראתה לפקידי משרדו שלא לקיים את החלטת הממשלה לפרסם מבחנים להנחות במעונות היום לשלושה חודשים בלבד ולא לכל שנת הלימודים "הינה הנחייה נעדרת סמכות החותרת תחת יסודותיו הדמוקרטיים של השלטון בישראל".