סגור

ליברמן: ״שכר המורים צריך לעלות ויעלה - אבל אין שום הצדקה להשבית את המערכת״

שר האוצר אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שכינס היום, בהשתתפות יו"ר התאחדות התעשיינים ויו"ר הנהגת ההורים הארצית. במהלך מסיבת העיתונאים, ליברמן הציג ארבע סוגיות יסוד שהוא מבקש להסדיר בתוך ההסכם הקיבוצי הקרוב, ביניהן צמצום הפערים בשכר בין המורים הוותיקים והחדשים

"אני לא מוצא שום הצדקה לצעדים של ארגוני המורים", אמר שר האוצר אביגדור ליברמן, במסיבת עיתונאים שכינס היום (א') בירושלים לקראת העיצומים הצפויים במערכת החינוך. לצד ליברמן נכחו במסיבת העיתונאים, ד"ר רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים, ומירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אין שום ויכוח לגבי הצורך בהעלאת שכר המורים", הוסיף ליברמן. "שכר המורים יעלה. הוויכוח המהותי הוא שארגוני העובדים רואים הכל דרך המשקפיים של שכר המורים. אני וחבריי חייבים להסתכל על התמונה הכללית. חוץ מהמורים והמנהלים, יש גם תלמידים, הורים, ויש את המשק הישראלי".
במהלך מסיבת העיתונאים, ליברמן הציג ארבע סוגיות יסוד שהוא מבקש להסדיר בתוך ההסכם הקיבוצי הקרוב: צמצום הפערים בשכר בין המורים הוותיקים והחדשים, קידום מצוינות בכח ההוראה, גמישות ניהולית בנוגע ליכולת לפטר מורים, וסינכרון ימי החופשה בבתי הספר לימי החופשה במשק. ליברמן סבור – בהתאם לתפיסת האוצר המסורתית – שאסור להפריד את הדיונים המקצועיים הללו מהסכם השכר, והסכם השכר הוא ההזדמנות לתקן את כלל העיוותים הללו.
לגבי הפערים בשכר בין המורים הותיקים לבין המורים החדשים, אמר ליברמן: "במדינת ישראל בולטים מאוד הפערים בין מורה חדש למורה ותיק. הפערים גדולים מדי. מי שמסתכל על ההשואה של מדינות ה-OECD, אצלנו יש הכי הרבה פערים". סוגיה זו היא הסוגיה החשובה ביותר עבור ארגוני המורים שמבקשים תוספות כלליות, והמהותית ביותר מבחינת הממונה על השכר באוצר.
בנוגע לסוגיית המצוינות בחינוך, שהיא ככל הנראה המהותית ביותר עבור ליברמן עצמו, הוא אמר כי הוא מתכנן לשנות את מבנה השכר כך שיתמרץ גם "מצוינות" ולא רק "ותק", וכי בכוונתו לפעול להקמת תכניות שימשכו צעירים למערכת החינוך תוך כדי סבסוד לימודים נדיב. "אנחנו לא יכולים להמשיך עם המצב הנוכחי, שהפרמטר היחידי להעלאת שכר הוא רק ותק. חייבים להכניס פרמטר של מצוינות. אנחנו צריכים לחשוב איך להביא בוגרי תואר שני במתמטיקה מהאוניברסיטה העברית בגבעת רם. המדינה חייבת לשלם את כל הלימודים חינם, תמורת התחייבות ללמד במערכת החינוך לכמה שנים. אם פעם אמרנו 'הטובים לטיס', היום צריך לומר 'הטובים למערכת החינוך'".
ליברמן התייחס גם למשבר ההייטק ואמר כי "זו מציאות לא פשוטה להייטק בכלל ולהייטק הישראלי בפרט. אולי זו הזדמנות למשוך עובדים איכותיים למערכת החינוך".
הסוגיה השלישית היא סינכרון ימי החופשה במערכת החינוך לימי החופש במשק. זו הסוגיה החשובה ביותר מבחינת התעשיינים וההורים שנכחו לצידו של ליברמן. ליברמן אמר בהקשר זה כי "חוסר הסינכרון הזה גורר עלות גבוהה מאוד למשק - לפי הכלכלנית הראשית מדובר בעלות של 150 מיליון שקל לכל יום של חוסר סינכרון, ולפי המועצה הלאומית לכלכלה מדובר על 250 מיליון שקל".
יו"ר התאחדות התעשיינים, רון תומר, הוסיף ואמר כי "יולי-אוגוסט הם חודשים עם תפוקה נמוכה יותר בתעשייה הישראלית בגלל הפער בין לוחות החופשה, הייצור פחות יעיל. גם העובדים נפגעים קשה, הם נשארים ללא ימי חופש, יש משפחות שלא יודעות מה זה לצאת לחופשה ביחד. זה פוגע בכולם, אבל בעיקר בשכבות החלשות, בפריפריה, בנשים חד הוריות, ובנשים בכלל".
3 צפייה בגלריה
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר
נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, במסיבת העיתונאים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בסוף דבריו תומר פנה אל המורים ואמר: "אני מבקש מכם - תעשו טובה, תסתכלו על השכנים ועל האחרים שעובדים במקצועות האחרים. אתם הסקטור היחידי שהחופשות שלו ושל הילדים שלו מסתנכרנים". תומר המליץ למורים לאמץ את ההצעה של "אוגוסט תשרי" במקום "יולי אוגוסט", והשתמש בטענה כי ימי הלימוד בתשרי בכל מקרה לא מנוצלים בצורה אופטימלית בגלל ריבוי החגים.
בנוגע לגמישות ניהולית במערכת החינוך, ליברמן התייחס אך ורק לסוגיית הגמישות בפיטורי מורים ואמר: "בישראל, אם רוצים להחליף מורה, זה לוקח בין 273 ל-301 יום, זה השיא. זה לעומת 63 יום בלבד בשוודיה ובצרפת".

ליברמן על חינוך חינם לגיל הרך: "אנחנו לא רוצים לשלוף ספינים"

לשאלת כלכליסט בנוגע לדרישות חברי הקואליציה לסבסוד מלא של הלימודים לגיל הרך, אמר ליברמן: "באין חזון ייפרע עם, וזה יפה שיש חזון ארוך טווח. כולנו היינו רוצים מערכת חינוך חינם איכותית מהבוקר ועד 5-4 בערב. אבל במציאות של היום יש מחסור בסייעות, אין מספיק מבנים, ואין כח אדם איכותי. בנוסף, כל המחקרים מדברים על זה שעד גיל שנה הכי טוב שהילד יהיה כמה שיותר בחיק המשפחתי. לכזה מהלך צריך להיערך במשך חודשים, אנחנו לא רוצים לשלוף ספינים".
בנוגע לצעדיו במערכת החינוך החרדית – התניית תוספת התקציב למוסדות החרדיים בבחינת התלמידים במקצועות ליבה - אמר ליברמן: "לימודי ליבה זה דבר חשוב, זו לא רק סיסמה. בהקשר החרדי יש גם בעיה שאין מספיק מורים שיכולים ללמד ליבה. אין שום סתירה בין לימודי יהדות ללימודי ליבה. אפשר להתווכח על נישואים אזרחיים ותחב"צ בשבת, ויש גם מגבלות קואליציוניות. אבל על לימודי ליבה אין מחלוקת. וזה קודם לכל הדברים האחרים".
3 צפייה בגלריה
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. לא השתתפה במסיבת העיתונאים
(צילום: קובי קואנקס)
ליברמן אמר כי היעדרה של שרת החינוך ממסיבת העיתונאים לא מלמד על מחלוקת ביניהם: "אתמול שוחחתי ארוכות עם שרת החינוך. אני מעריך את הרפורמות שהיא עושה במערכת החינוך בגיבוי האוצר. יש לה שיח פורה גם עם ארגוני המורים. אני חושב שזה לא נכון שהיא תהיה פה".