אייל רביד היה הציר לתיאום ברשתות המזון: "אם המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי"
אייל רביד היה הציר לתיאום ברשתות המזון: "אם המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי"
רשות התחרות חושפת התנהלות חריגה וחמורה של רשתות מזון. היא תגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד מנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד, המשנה למנכ"ל יוחננוף אלעד חרזי ומנכ"ל סופר ברקת אפי תשובה. הצרכנים כבר שילמו את המחיר
פרשת תיאומי המחירים בשוק המזון שנפתחה לפני שנתיים וחצי עולה שלב וחושפת התנהלות חריגה וחמורה של קמעונאים גדולים, שעל פי החשד פעלו לצמצום מבצעי הוזלות ולתיאום מחירים, והשתמשו בכוחם על הספקים כדי לאלץ מתחרים להזדרז ולהעלות מחירים.
רשות התחרות החליטה אתמול להגיש חמישה כתבי אישום בכפוף לשימוע, נגד אייל רביד מנכ"ל, דירקטור ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, אפי תשובה, מנכ"ל סופר ברקת, ואלעד חרזי, המשנה למנכ"ל של יוחננוף בחשד לתיאום מחירים. איתן יוחננוף, מנכ"ל ומבעלי השליטה ביוחננוף, זומן לשימוע בעבירת אחריות מנהלים, משום שלא עשה די כדי למנוע עבירות של המשנה לו, על פי חוק התחרות בתאגיד. רביד הוא הציר שסביבו התקיימו כל הפעולות שהובילו לכתב החשדות והוא זה שפעל מול יוחננוף, סופר ברקת, שסטוביץ, בית השיטה וד"ר פישר. לפי כתב החשדות של רשות התחרות, רביד פעל גם תוך שימוש בכינויי גנאי חריפים כמו "שני המחבלים", ביחס לרמי לוי ואיתן יוחננוף, כשאלו לא העלו מחירים במועד המתוכנן. כתב החשדות אף חושף את הרצון של קמעונאים שהספקים יעלו מחירים לצרכן בשיעור חד.
הרשתות ויקטורי ויוחננוף הן חברות ציבוריות, וסופר ברקת היא חברה פרטית. המניה של ויקטורי ירדה אתמול ב־8.34% ואילו של יוחננוף ירדה ב־3.37%. לויקטורי 67 סניפים, והרשת חתמה את 2023 עם עלייה של 5.5% בהכנסות שעמדו על 2.4 מיליארד שקל. הרווח הנקי שלה עמד על 46.6 מיליון שקל, זינוק של 25%. ליוחננוף 43 סניפים, והכנסות הרשת ב־2023 עמדו על 4 מיליארד שקל, עלייה של 10% לעומת השנה שלפניה. הרווח הנקי שלה עמד על 143 מיליון שקל, עלייה של 49%. לסופר ברקת יש 12 סניפים, כולם באזור המרכז.
בלי מבצעים עמוקים
על פי כתב החשדות, בסוף אוקטובר 2021 קיימו רביד וחרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף, שיחת טלפון שבמסגרתה הסכימו, כי בתנאי השוק ששררו אז, גם אם תהיה לרשתות ירידה במכירות, כל עוד אין פגיעה בנתחי השוק שלהן, ויקטורי ויוחננוף יימנעו מעריכת מבצעים עמוקים ויסתפקו במבצעים החודשיים של הספקים. המשמעות היא ששני מתחרים גדולים מחליטים יחד שלא להוריד מחירים ובכך לבלום את התחרות.
צעד אחר נרשם לקראת הטלת מס קנייה על כלים חד־פעמיים, אז רביד התראיין בנושא וציין, בין השאר, כי מחיר צלחות חד־פעמיות שמחירן לצרכן בטרם כניסת התקנות לתוקף היה 20 שקל יימכרו ב־37 שקל לאחר כניסת התקנות לתוקף. מנכ"ל סופר ברקת, אפרים תשובה, נחשף לריאיון זה, התקשר למחרת לרביד ובמסגרת שיחה זו הגיעו השניים להסדר שלפיו לאחר כניסת התקנות לתוקף שתי הרשתות ישמרו על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד־פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי שלהן (המשקף את הפער בין מחיר קניית המוצרים למחיר מכירתם לצרכן), בתקופה שלפני כניסת התקנות לתוקף. על פי החשד, שתי הרשתות אף פעלו בהתאם להסדר ושמרו, ככלל, על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד־פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי בטרם כניסת התקנות לתוקף.
על פי החשד רביד אותת לספקים ולקמעונאים בהתבטאויות פומביות ב־2021, על רצונה של ויקטורי בהעלאת מחירים. חקירת רשות התחרות העלתה שמטרתו היתה פתיחת הדלת לעליית המחירים
בנוסף לחשדות לשני נסיונות לתיאום מחירים, כולל כתב החשדות נגד רביד שלושה חשדות על הפרות פליליות של חוק המזון עם שלושה ספקים שונים: שסטוביץ, ד"ר פישר ובית השיטה. מדובר בפעם הראשונה בה מתקיימת אכיפה פלילית על הפרת סעיף 6 לחוק המזון, העוסק באיסור התערבות קמעונאי במחירים לצרכן של קמעונאי אחר. על פי חלק זה, בשלושה מקרים שונים רביד פנה לספקים וביקש מהם לגרום להעלאת המחירים לצרכן של מוצריהם ברשתות שופרסל, רמי לוי ויוחננוף. עוד עולה לפי החשד כי בחודשים מאי עד אוגוסט 2021 רביד התערב מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ ברשתות רמי לוי ויוחננוף. במסגרת זו אמר רביד לנציגי שסטוביץ כי רמי לוי "מקלקל" ו"הורס" לשסטוביץ את השוק כאשר הוא מוכר במחירים זולים. רביד אף ציין ששסטוביץ צריכה "להשבית" את רמי לוי ואף הפציר בשסטוביץ לא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הזולים.
לפי חשד נוסף, אחרי שבאוקטובר 2021 ביקשה חברת בית השיטה להעלות את מכירי המכירה של מוצריה לקמעונאים, רביד הגיב לבקשות העלאת המחיר באמרו בין היתר: "אח שלי היקר, אורי. כשרמי לוי יעלה מחיר אני יחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם יחשוב על זה... ". בהודעה אחרת כתב רביד לנציג בית השיטה שהלוואי שיעלה את המחיר ב־20%, "רק ששני המחבלים יעלו", כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד כי אם "המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי".
בהמשך, כשרביד עודכן שרמי לוי העלה את המחיר לצרכן במספר מוצרים של בית השיטה, הוא העלה את מחירי אותם מוצרים.
לוחץ על הספקים
חשד אחר נוגע להחלטת ד"ר פישר להעלות את מחירי המכירה שלו לויקטורי. רביד הסכים לקבל את המחירון החדש והעלה את המחיר לצרכן תוך שהוא מסכם עם נציג ד"ר פישר כי החברה תדאג לכך שהמחירים לצרכן של מוצריה יעלו גם אצל קמעונאים אחרים.
החשדות נגד רביד כוללים הפרות פליליות של חוק המזון עם 3 ספקים, שסטוביץ, ד"ר פישר ובית השיטה, כשביקש מהם לגרום להעלאת מחירים בשופרסל, רמי לוי ויוחננוף
ניתן לראות במעשים אלו הסדר כובל, שנעשה שלא ישירות בין שני מתחרים ישירים, אלא דרך הספק כגורם שלישי. הדבר דומה להתנהלות של אפי רוזנהויז, שבעת שכיהן כמנכ"ל שופרסל וראה מבצעי הוזלות במגה, פנה לספקים בזעם על שמגה מציעה מחירים נמוכים ודרש שיטפלו בזה.
כתבי החשדות, מאפשרים הצצה אל מאחורי הקלעים של התנהלות הקמעונאים הגדולים והספקים, וחושפים שבעוד שרשות התחרות ממוקדת בריכוזיות במקטע הספקים, מנצלים הקמעונאים את כוחם, לצמצום התחרות ולהגברת יוקר מחירי המזון. האמירות המיוחסות לרביד, ובראשן הדברים שאמר לכאורה לנציג בית השיטה שביקש ממנו להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד שאם "המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי". החשדות גם חושפים את המשחק הכפול של הקמעונאים שטוענים שהם מתנגדים להעלאות המחירים של הספקים ועושים ככל הניתן לבלום אותן, בעוד באחת ההודעות כתב לספק שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%. ההשפעה השלילית של רביד על מחירי המזון על השוק באה לידי ביטוי גם בשיח עם שסטוביץ, המהווה ספק גדול, בו דחק "להשבית" את רמי לוי, בכדי לאלץ אותו להעלות מחירים.
העיסוק האינטנסיבי של רביד, כמו גם של שאר הקמעונאים במחירים שמציעים המתחרים, אינו פרקטיקה חדשה, אולם בעוד לפני עשור נאלצו הקמעונאים לשלוח עובדים שלהם לחנויות המתחרים בכדי לדעת מה מחירם של מספר בודד של מוצרים, פרק השקיפות בחוק המזון, שנועד לסייע לצרכנים להשוות מחירים, חשף בפניהם את מאגר התמחור המלא של כל הרשתות, וסייע בידם לצמצמם את התחרות ולשפר את רווחיותם. השימוש בכלי זה בולט בתקופות החגים ולקראת סקרי המחירים, אז מורידים הקמעונאים מחירים לקראת הסקר, אך עד שהצרכן מגיע לחנות, המחירים עולים.
"צונאמי של עליות מחירים"
כתב החשדות הנוכחי נגד רביד, מתווסף לכך שבחודש שעבר זימנה הרשות את רביד לשימוע לפני הגשת כתב אישום, בעקבות פוסט שהעלה באוקטובר 2021 בדף הפייסבוק שלו בו כתב: "את הדברים האלה צריך לכתוב בצורה מפורשת כדי שאף אחד לא יגיד שלא ידע. ימים קשים לפנינו, אפשר להגיד שלפנינו ממש צונאמי של עליות מחירים".
על פי החשד רביד אותת לספקים ולקמעונאים, בשורה של התבטאויות פומביות ברבעון האחרון של שנת 2021, על רצונה של ויקטורי בהעלאת מחירים. חקירת רשות התחרות העלתה שמטרתו של רביד בהתבטאויות אלה היתה פתיחת הדלת לעליית המחירים כאמור.
עוד קודם לכן, הודיעה הרשות באוגוסט החולף לשטראוס, למנכ"ל החברה לשעבר גיורא בר דעה ולסמנכ"ל הכספים אריאל שטרית על כוונתה להגיש נגדם, בכפוף לשימוע, כתב אישום פלילי בחשד להסדר כובל להעלאת מחיר באמצעות התבטאויות פומביות. החקירה יצאה לדרך חצי שנה אחרי ששטראוס בחרה לציין בדו"חותיה הכספיים כי היא בוחנת העלאת מחירים ככלי להתמודדותה עם ההתייקרויות שחוותה. מדובר היה בהערה חריגה בדו"חותיה הכספיים של החברה, שברשות התחרות ראו בה בלון ניסוי ששיגרה שטראוס לשוק בניסיון לאותת למתחרותיה שבשלה העת להעלות מחירים, אחרי שנמנעו מכך במשך כעשור.
ברשות התחרות דחו על הסף את האפשרות שבשטראוס חשבו שמדובר במידע מהותי שעליהם להביא לידיעת המשקיעים וראו בכך ניסיון של שטראוס להשתמש במחויבות שלה לרשות ניירות הערך ככסות להעברת מסרים אנטי־תחרותיים למתחרים. השימוע לשטראוס, בר דעה ושטרית התקיים וכעת נדרשת הרשות להחליט האם להגיש כתב אישום. בפברואר החולף, זימנה הרשות לשימוע טרם הגשת כתב אישום את חברת ויליפוד ואת יושב הראש שלה, צבי ויליגר, בגין עברת ניסיון להסדר כובל.
על פי מכתבי השימוע, חברת וילי פוד אותתה למתחרותיה כי היא מעוניינת ומוכנה להעלות מחירים, וניסתה להגיע עמן להסדר כובל על העלאת מחירים, כשוויליגר התראיין בתקשורת במספר אירועים שונים, שבהם התבטא בעניין הצורך בהעלאות המחירים הצפויות לשיטתו בשוק המזון בכלל ועל רצונה של וילי פוד להעלות מחירים בפרט, תוך שהוא מבהיר כי בווילי פוד טרם התקבלה החלטה על העלאת מחירים.
בין היתר אמר ויליגר בתקשורת, בהזדמנויות שונות: "אחרי חג שבועות נבחן אילו מוצרים עלינו לייקר ובכמה", "אני לא יודע אם תהיה עליית מחירים כבר בפסח, אבל אין מנוס מעליית מחירים גדולה אחרי פסח. לא תהיה ברירה, נצטרך להעלות מחירים על מגוון רחב של מוצרים".